اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون آئین‌نامه‌های داخلی مجلس:

بیان اصطلاحاتی همچون برجام 2 و 3 اشتباه است/ نواقص برجام برطرف شود

رئیس کمیسیون آئین‌نامه‌های داخلی مجلس با اشاره به اینکه لازم است تا نواقص برجام برطرف شود، گفت: تا از برجام 1 به خوبی خارج نشدیم، بیان حرف‌هایی مبنی بر برجام 2 و 3 اشتباه است.

بیان اصطلاحاتی همچون برجام 2 و 3 اشتباه است/ نواقص برجام برطرف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی کشورمان طی چند سال گذشته بوده که بیشتر مردم را به خود مشغول کرده و از پیر، جوان، زن و مرد با سفر تیم دیپلماسی و سیاسی ایران به خارج از مرزها در پی کسب خبرهایی مبنی بر مذاکرات بودند.

نتیجه مذاکرات هسته‌ای دیپلمات‌های کشورمان توافق‌نامه برجام بود که در ابتدا این مهم به عنوان نسخه شفابخش ایران بیان شده و در ادامه با یاس و ناامیدی طی طریق کرد.

این روزها نیز با مطرح بودن برجام یک، مسؤولان کشورمان به دنبال برجام 2 و سه هستند که بسیاری از مسؤولان آن را بدون نتیجه دادن توافقات لازم در برجام یک، بی‌فایده می‌دانند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا رئیس کمیسیون آئین‌نامه‌های داخلی مجلس و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل، در مورد برجام، اوضاع آن در شرایط کنونی و اهمیت پرداختن به برجام 2 و 3 با توجه به در جریان بودن برجام 1 به صحبت پرداخت.

فارس: آیا وجود مسؤولان ارشد در بخش‌های مختلف پای میز مذاکره می‌توانست برجام را غنی‌تر کند؟

بنده معتقدم برجام در برخی مسائل دچار نواقص و کمبودهایی است که در نخستین روزهای مذاکرات هسته‌ای تذکرات زیادی در نشست با اعضای هیأت دولت و مسؤولان مطرح کردم.

در مسأله مذاکرات هسته‌ای همیشه تأکید داشتم که تیم مذاکره‌کننده و دولت باید جمعی را شریک کند و نباید به تنهایی وارد مذاکرات شود زیرا مشارکت تیمی از بخش‌های مختلف در مذاکرات هسته‌ای را لازم می‌دانستم.

البته پیشنهاد دادم که با مشارکت مسؤولان مختلف در مذاکرات زمانی که وزیر امور خارجه برای مذاکره اعزام می‌شود چند نماینده مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وکلای مردم وارد مذاکرات می‌شدند و مشکلی نبود که دو یا چند مقام اقتصادی و بخش تولید در مذاکرات حضور داشتند زیرا با حضور این افراد بسیاری از مسائل مختلف مطرح شده و مذاکرات در ابعاد گسترده‌تر بیان می‌شد.

فارس: چرا بانک‌های خارجی مایل به انجام معاملات با ایران نیستند؟

اگر مسأله انجام معاملات بین بانکی با بانک‌های ایرانی و خارجی در برجام مطرح می‌شد و در این زمینه به توافقات لازم می‌رسیدیم آنها به برقراری رابطه با ایران تمایل داشتند.

همچنین اگر رئیس کل بانک مرکزی با تیم دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای بود مطمئناً حرف‌هایی در برجام مطرح می‌شد که توسط آقای سیف چندی قبل در فرانسه و پاریس زده شد زیرا این حرف‌ها باید در طول برجام بیان می‌شد تا در متون آن انشا ‌شود.

باید در برجام بیان می‌شد که دولت و کنگره آمریکا به همراه مسؤولان اتحادیه اروپا بعد از توافق حتماً به بانک‌های بین‌المللی اعلام کنند که مشکلی برای انجام معاملات با ایران وجود ندارد ولی این مسئله مهم و حیاتی مطرح نشد تا اینکه چندی قبل رئیس کل بانک مرکزی سیف آن را در خارج از کشور بیان کرد.

اگر این مسؤول در مذاکرات مداخله داشت حل مشکل انجام معاملات بانک‌های بین‌المللی و اروپایی با ایران را مطرح می‌کرد و مشکلات دیگر پیش نمی‌آمد.

اعتقاد دارم اگر ابعاد مذاکرات گسترش پیدا می‌کرد بسیار از مشکلات رفع می‌شد، نباید در مذاکرات همه چیز را برای خود خواست و سعی داشت که تلاش‌ها تنها به نام یک فرد یا یک مجموعه تمام شود.

فارس: آیا از سوی آمریکا برای بانک‌های بین‌المللی که با ایران معاملات داشتند جرایمی در نظر گرفته شد؟

بله، بانک‌های بین‌المللی به‌دلیل رابطه با ایران تن به جرایمی دادند همچنین امروزه بانک‌های بزرگ کشور مدعی هستند که هم‌اکنون مقامات عالی آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که معامله با ایران مشکلی ندارد ولی با جابه‌جایی این افراد از مسند قدرت، اگر نظر فرد جدید خلاف انجام معاملات با ایران باشد مستلزم جریمه می‌شوند.

هم‌اکنون بانک‌های کشورهای دنیا بیش از 14 میلیارد دلار جریمه بدون سؤال و جواب به آمریکا دادند که دلیل آن همکاری با ایران و نقض تحریم بود، این بانک‌های زخم‌خورده این روزها دوباره دست به خطا نمی‌زنند و می‌خواهند مسؤولان ارشد آمریکایی مکتوب عدم وجود مشکل انجام معامله با ایران را اعلام کند که باید این موضوع حیاتی در برجام درج می‌شد البته از روزهای نخست مذاکرات تاکنون در نشریات و جراید مختلف به این امر اصرار داشتم.

هر چند تیم مذاکره‌کننده بعد مدت‌ها در طول مذاکرات از علی‌اکبر صالحی یکی از مسؤولان ارشد سازمان انرژی اتمی ایران استفاده کرده و این فرد را با خود همراه کردند ولی مشکلات و حرف‌هایی که الان در برجام مطرح است را می‌شد با همراهی مسؤولان در طول مذاکرات زد چنانچه صحبت‌هایی که سیف در اجلاس بین‌المللی مجمع عمومی بانک‌ها زد باید در برجام یک مطرح شده و مکتوب انتشار می‌یافت.

بانک‌های دنیا از عدم اعتماد می‌ترسند و می‌خواهند ارتباط و تعاملات با ایران قانون‌مند باشد.

اگر همه حرف‌ها در طول مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده پذیرفته می‌شد و با مشارکت بیشتری وارد میدان می‌شدیم این مشکلات را نداشتیم هر چند معتقدم هنوز هم مسئله قابل حل است و می‌توان آن را حل کرد با توجه به اینکه همگان امیدوارند برجام به نتیجه مطلوب برسد.

فارس: مطرح بودن حرف‌هایی مبنی بر برجام 2 و 3 در حالی که برجام یک مشکلات زیادی دارد صحیح است؟

تا از برجام فعلی به خوبی و به نفع کشورمان خارج نشدیم نباید به سراغ برجام 2 یا سه برویم، هر چند معتقدم در این بین بهتر است حرف از آن‌ها نزنیم زیرا این مسائل جز ایجاد دردسرهای سیاسی و جبهه‌گیری علیه ایران نتیجه دیگری ندارد.

تا از برجام یک خارج نشدیم نمی‌توانیم به برجام 2 و 3 فکر کنیم و امیدوارم مسؤولان کشور توجه بیشتری به این برجام داشته و مشکلات آن را برطرف کنند.

انتهای پیام/86012/ن40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول