اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پایش و نظارت اداره‎کل محیط زیست گلستان:

آتش زدن کاه و کلش در مزارع جرم تلقی می‎شود

معاون پایش و نظارت اداره‎کل محیط زیست گلستان گفت: آتش زدن کاه و کلش مزارع از لحاظ قانونی جرم تلقی می‎شود و با عاملان برخورد قانونی می‎شود.

آتش زدن کاه و کلش در مزارع جرم تلقی می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید مجتبی حسینی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی و همچنین اصل 50 قانون اساسی هرگونه فعالیتی که باعث تخریب محیط‎زیست شود ممنوع است و حفاظت از محیط‎زیست یک وظیفه قانونی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی کشاورزان برای سهولت در کاشت دوم محصولات کشاورزی و همچنین برای راحت‎تر بودن عملیات خاک‎ورزی در مزرعه، اقدام به سوزاندن کاه و کلش مزارع خود می‎کنند که این کار از هر نظر اشتباه است.

معاون پایش و نظارت اداره‎کل محیط زیست گلستان در خصوص آتش ‎زدن بقایای گیاهی در مزارع، یادآور شد: آتش زدن کاه و کلش در مزارع از نظر علم کشاورزی باعث می‎شود خاک بنای زیستی خود را از دست بدهد و آسیب ببیند.

حسینی ابراز کرد: کشاورز مجبور می‎شود برای جبران این مسئله هزینه بالاتری برای استفاده از کود و سموم بیشتر در مزارع متحمل شود.

محیط‎ زیست و جهادکشاورزی برای آتش‎زنندگان کاه و کلش مزارع صورت‎جلسه می‎کنند

وی آتش ‎زدن بقایای گیاهی را مضر برشمرد و اذعان کرد: آتش ‎زدن بقای گیاهی در مزارع خطرات زیادی را در شهرستان کلاله ایجاد می‎کند و کشاورزان از آتش ‎زدن کاه و کلش به شدت خودداری کنند و با دست خودمان زمینی را که باید هر ساله تقویت کنیم به خاک نامطلوب تبدیل نکنیم.

معاون پایش و نظارت اداره‎کل محیط زیست گلستان با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش مزارع از لحاظ قانونی جرم تلقی می‎شود، اذعان کرد: محیط‎زیست و جهادکشاورزی برای آن دسته از افرادی که مبادرت به آتش ‎زدن کاه و کلش باقی‎مانده از برداشت محصولات کشاورزی در مزارع خود می‎کنند صورت‎جلسه کرده و این افراد را به دادگاه مرتبط و یا مراجع ذی‎صلاح معرفی می‎کنند که مشمول جرایم سنگینی خواهند شد.

امسال بیش از 380 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان گلستان زیرکشت گندم بوده است، با توجه به شرایط خوب آب و هوایی و اقدامات کارشناسان جهاد کشاورزی تولید یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تن گندم از سطح اراضی کشاورزی استان گلستان پیش‎بینی می‎شود.

در سال گذشته 950 هزار تن گندم در استان گلستان تولید شد، افزایش این میزان گندم امسال در حالی اتفاق افتاده که ما نسبت به سال گذشته افزایش سطح کشت محصول کشاورزی نداشتیم.

در سال 1393 به میزان 399 هزار هکتار گندم کشت شده بود و در سال 1394 این میزان به 381 هزار هکتار کاهش یافت، اقدامات شاخصی در سال گذشته اتفاق افتاد که حاصل آن افزایش تولید گندم در استان گلستان شد.

با برنامه‎ریزی‎های خوبی که سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان داشته است میزان تولید بذر به 33 هزار تن رسید که این مهم نقش اساسی در میزان افزایش تولید گندم داشت.

علی‎رغم وجود شرایط خوب جوی و بارش‎ها که در فصل داشت گندم داشتیم، نزدیک به 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای استان گلستان آبیاری شد.

در سال گذشته یک‌میلیارد و 200 میلیون ریال برای تهیه و تدارک ماشین‌آلات کشاورزی در استان گلستان تسهیلات پرداخت شد، رشد مکانیزه کشاورزی نقش کلیدی در تولید محصولات کشاورزی داشت.

دلیل آتش زدن کاه و کلش باقیمانده جو و گندم به نیت سریع‌تر آماده کردن زمین برای کشت دوم است که بیشتر هم توسط ردیف‎کارهای ماشینی کاشته می‎شود.

بارها به کشاورزان این موضوع اطلاع‎رسانی شد که این آتش‎افروزی در مزارع موجب از بین رفتن مواد مغذی خاک و کم شدن حاصلخیزی زمین می‎شود اما شرایط، ناخواسته برخی کشاورزان را ناچار می‎کند که چنین اقدامی را ترک نکنند.

طی سال‎های اخیر تجهیزاتی برای خرد کردن باقی‌مانده محصولات کشاورزی وارد استان شده که باید تعداد این دستگاه‎ها افزایش یابد.

این موضوع پیش از این از سوی عید محمد فاروقی دبیر ستاد برداشت محصولات پائیزه گلستان نیز در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی مدیریت بحران استان گلستان نیز عنوان شده بود که جهت رفع دغدغه کشاورزان برای آتش نزدن مزارع خود پس از برداشت دستگاه‎هایی برای خرد کردن کاه و کلش مانده در مزارع استان تهیه شده است.

انتهای پیام/83010/چ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول