اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد

تقویت برنامه‌های فرهنگی در پیشگیری از اعتیاد/ ضریب نشاط اجتماعی باید بالا برود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری از گرایش به اعتیاد و مصرف مواد مخدر خبر داد.

تقویت برنامه‌های فرهنگی در پیشگیری از اعتیاد/ ضریب نشاط اجتماعی باید بالا برود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید ناصر اسحاقی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه و مطبوعات با محوریت گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر و موضوع پیشگیری از مصرف مواد مخدر در اردبیل اظهار کرد: اول تا هشتم تیر ماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر تعیین شده و ما در این برش استانی فعالیت‌هایمان را در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر به شکل اولیه، ثانویه و حمل مواد و مباحث مربوط به نگهداری و یا توزیع آن با همکاری ستاد استانی انجام می‌دهیم.

وی گفت: فرهنگ و ارشاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین کمیته‌های ستاد در حوزه فرهنگی و آگاه‌سازی افراد جامعه نسبت به آسیب‌های اعتیاد ورود پیدا کرده و تلاش می‌کند تا با تقویت برنامه‌های این حوزه جلوی این آسیب و معضل جدی را بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری از گرایش به اعتیاد و مصرف مواد مخدر خبر داد.

اسحاقی با بیان اینکه با گذر از پیشگیری‌های سنتی همه دستگاه‌های دولتی و حتی غیردولتی تلاش می‌کنند تا با یک رویکرد متفاوت اقدامات مناسبی را در پیشگیری از آسیب‌ها و معضلات آن ارائه کنند، افزود: فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان‌ به تبعیت از همین ماموریت تعیین شده تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایی را تدارک ببینند که موضوع پیشگیری و به حداقل رساندن آسیب‌ها در این حوزه اتفاق افتاده و زمینه تحولات فرهنگی و هنری و ارتقای نشاط اجتماعی به انجام برسد.

وی تصریح کرد: 90 درصد این برنامه‌ها با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با اجرای جشنواره‌ها و برنامه‌های شاد اجتماعی، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها و ... انجام می‌شود تا بتوانیم اوقات فراغت تک تک افراد جامعه را با این برنامه‌ها پر کرده و به آن غنا ببخشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل عنوان کرد: در سال گذشته در همین راستا و در قالب اجرای برنامه‌های نمایشی و تئاتر صحنه نیز بیش از 12 هزار و 500 نفر در اجرای برنامه‌ها،  کنسرت وموسیقی 12 هزار نفر در سالن‌ها و فضاهای هنری پذیرش شدند.

اسحاقی با بیان اینکه در حوزه عکس و فیلم با حضور 6 هزار و 500 جوان و نوجوان علاقمند تولید آثار متنوع با همکاری مرکز سینمای جوان در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: همه این فعالیت‌های فرهنگی و هنری با رویکرد تدارک مناسب اوقات فراغت و مانع شدن از حضور جوانان در فعالیت‌های ناسالمی بوده که در اجتماع شاهد وقوع آنها هستیم.

وی حساسیت خانواده‌ها به ویژه پدران و مادران را در به حداقل رساندن آسیب‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها یادآور شد و گفت: همین که پدر و مادرها به همراه فرزندانشان در این برنامه‌های فرهنگی و هنری حضور پیدا کرده و ساعاتی از اوقات فراغت را با نشاط و سرزندگی سپری می‌کنند برای ما ارزشمند است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: در محروم‌ترین مناطق ما موفق شدیم بیش از 452 کانون مسجد را راه‌اندازی کنیم که تک تک این مراکز خود فضاهای مناسب تربیتی برای پیشگیری از آسیب‌ها هستند.

اسحاقی ادامه داد: همین که ائمه جماعات در این مساجد حتی در حد یک پیام و خواندن حدیث و روایتی بخواهد آگاه‌سازی نسبت به رفع آسیب‌های اجتماعی را انجام دهد برای ما کافی است.

وی تدارک گسترده استکبار جهانی را با تولید فیلم و دیگر آثار تاثیرگذار جذاب هنری یادآور شد و افزود: در مقابله با این هجم وسیع تدارک کشورهای غربی ضرورت دارد آگاه‌سازی و امر تولید آثار فرهنگی و هنری جذاب مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با یادآوری اینکه به هیچ وجه آسیب اعتیاد لاپوشانی و برای آن پنهان‌کاری نشده بلکه در جلسات متعدد شورای فرهنگ اجتماعی و حتی شورای فرهنگ عمومی بحث اعتیاد به صورت مکرر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در 1.5 سالی که جلسات شورای فرهنگ اجتماعی برگزار می‌شد از طیف‌های مختلف مردم و مسؤولان و اساتید دانشگاه‌ها در حوزه آسیب‌های مواد مخدر بحث‌هایی را انجام می‌دادند و سعی جدی بر این بود تا به صورت ریشه‌ای مسائل و موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

اسحاقی همسایگی ایران اسلامی را به کشورهای تولیدکننده انواع مواد مخدر یادآور شد و گفت: ما بزرگترین لطمه و صدمه را از همسایگی به این کشورها که خود عامل تهیه و توزیع مواد افیونی است  همه ساله می‌بینیم.

وی گفت: جامعه ما هر چند پرنشاط نیست اما بی‌نشاط هم نیست و این وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادها است که در ایجاد فضای نشاط و شادابی که در رضایتمندی خانواده‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند تلاش جدی انجام دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: البته نباید احساس کنیم این نشاط و سرزندگی تنها متعلق به جنگ‌های شادی و یا برنامه‌های هنری است در حالی که گاه نشاط سرمنشاش برنامه‌های معنوی نظیر حضور در دعای کمیل، برنامه‌های شب قدر و نماز جماعت است که به شادابی فرد منجر می‌شود.

اسحاقی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها مکلف‌اند تا ضریب نشاط اجتماعی را حتی در محیط کاری خود بالا ببرند گفت: نباید احساس کنیم که فرهنگ و ارشاد تنها متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و سرمایه‌گذاری در این زمینه است در حالی که از سال 88 همه دستگاه‌ها مکلف شدند در همه فعالیت‌های خود پیوست فرهنگی را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: اگر پیوست فرهنگی در تمام حوزه‌های کاری و برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد ما به راحتی می‌توانیم بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها را برطرف کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: حیطه و ماموریت ذاتی ما کشف استعدادهای هنری و حمایت از هنرمندان و توجه به ارتقای فرهنگ عمومی در کف خیابان‌ها و تدارک ابزارهای مناسب فرهنگی است ولی اینکه همه برنامه‌های فرهنگی را ما بخواهیم انجام دهیم نه در توانمان است و نه اینکه قادر به این کار هستیم.

انتهای پیام/62001/چ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول