اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات روس:‌ عادی‌سازی روابط مسکو-آنکارا به حل بحران سوریه کمک می‌کند

سفیر روسیه در دمشق تأکید کرد، احیای روابط میان مسکو و آنکارا اثر مثبتی بر اوضاع سوریه خواهد داشت.

دیپلمات روس:‌ عادی‌سازی روابط مسکو-آنکارا به حل بحران سوریه کمک می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر کینشاک» سفیر روسیه در دمشق امروز پنج‌شنبه اعلام کرد، بهبود روابط میان روسیه و ترکیه اثر مثبتی بر اوضاع سوریه خواهد داشت و به حل بحران در این کشور خاورمیانه کمک خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کینشاک در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تصمیم روز گذشته مبنی بر عادی سازی روابط با ترکیه می‌تواند اثر مثبتی بر حل بحران سوریه داشته باشد. اگر ما بتوانیم رویکرد مثبتی در روابط با ترکیه ایجاد کنیم و تلاش کنیم به شراکت حقیقی در خصوص بحران سوریه در کنار عادی‌سازی روابط دوجانبه دست یابیم و اگر مبارزات علیه تروریسم و هدف نابودی داعش رکن اصلی این شراکت باشد، شاهد اثرات بسیار مطلوبی خواهیم بود.

چند روز پیش کاخ کرملین از ارسال نامه عذرخواهی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به ولادیمیر پوتین در خصوص کشته شدن خلبان روسی در حادثه سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه بر فراز سوریه خبر داده بود. به دنبال اعلام این خبر و اظهارات مثبت مقامات ترکیه‌ای در این خصوص، گفت‌وگویی تلفنی میان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه انجام شد. پس از این گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین اعلام کرد که برای عادی سازی روابط میان دو کشور تلاش خواهد کرد.

بنا بر این گزارش،‌ در متن نامه اردوغان خطاب به رئیس جمهوری روسیه آمده بود: ما هرگز قصد و تمایلی برای سرنگون کردن جنگنده فدراسیون روسیه نداشته‌ایم.

این نامه در ادامه افزود: ما با برعهده گرفتن تمامی ریسک‌ها و علیرغم تمام خطراتی که وجود داشت، نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم تا جسد این خلبان روس را از مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه گرفته و به ترکیه منتقل کنیم. تمام این اقدامات به این دلیل انجام گرفت که روابط روسیه و ترکیه برای ما ارزشمند است.

بنا بر اعلام کاخ کرملین، اردوغان در ادامه این نامه تأکید کرده بود: من مایلم مجددا همدردی و عمیق‌ترین تسلیت‌ خود به خانواده این خلبان روسی را ابراز کرده و بگویم که متأسفم. از صمیم قلب، در درد آن‌ها شریک هستم. خانواده خلبان روس، برای ما مانند خانواده‌های ترکیه‌ای هستند. برای جبران درد و خساراتی که بار آمده، آماده هر ابتکار عملی هستیم.

بنا بر این گزارش، «اولگ پشکوف» خلبان روسی که جان خود را در حادثه سرنگونی جنگنده سوخو-24 از دست داده بود، پس از هدف قرار گرفتن جنگنده موفق شده بود از هواپیما خارج شود اما یک گروه شبه نظامی مسلح وی را هدف قرار داده و به قتل می‌رساند.

بعدها، «آلپارسلان سلیچ» عضو گروه شبه‌نظامی فراملی «گرگ‌های خاکستری» ترکیه که گفته می‌شد در این منطقه فعالیت داشته، مشارکت خود در قتل این خلبان روسی را تأیید کرد.

بر اساس این گزارش، محاکمه این شهروند ترکیه‌ای در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده است. سلیچ ظاهرا پیشتر از اتهام مشارکت در قتل این خلبان روسی تبرئه شده بود و هم اکنون به جرم مالکیت جنایی و حمل غیرقانونی تسلیحات در ترکیه محاکمه می‌شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول