اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز خبر داد

تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: طرح‌هایی را برای ثبت تپه ازبکی در فهرست جهانی یونسکو در دستور کار داریم.

تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی

عبدالناصر میرچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: تپه باستانی ازبکی که سال‌ها از دید کارشناسان و پژوهشگران و باستان‌شناسان مغفول مانده بود، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی و باستانی کشور است.

وی افزود: این محوطه بزرگ و کم‌نظیر دارای قدمتی بیش از 9 هزار سال بوده و نشان می‌دهد که در 9 هزار سال پیش در این محوطه تمدنی کهن و قدیمی ساکن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: بر اساس نخستین تحقیقات این محوطه حدود هفت هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) پایه‌گذاری شده و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های کشف شده در سراسر جهان است و ارزش تاریخی بسیاری دارد.

میرچی گفت: خوشبختانه و یا متاسفانه تاکنون تحقیقات باستان‌شناسی دقیقی در این محوطه صورت نگرفته است، خوشبختانه این محوطه بکر و دست‌نخورده باقی مانده و مانند برخی دیگر از آثار تاریخی ما که پیش از انقلاب اسلامی به بهانه کاوش از سوی باستان‌شناسان خارجی غارت نشده است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر باید تاسف خورد که چرا این مجموعه کم‌نظیر از نظر تاریخی که در حقیقت شناسنامه‌ای ارزشمند به شمار آمده و می‌تواند دیدگاه بشر را نسبت به تاریخ تکمیل کند، تاکنون به طور کامل کاوش نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: تاکنون شش دوره کار باستان‌شناسی در این حوزه با حضور افراد متخصص صورت گرفته که تنها بخش‌های بسیار کمی از آن مورد بررسی کارشناسان و باستان‌شناسان قرار گرفته است.

میرچی در پاسخ به این پرسش که اداره کل میراث فرهنگی چه برنامه‌ای برای این اثر تاریخی و ارزشمند دارد،‌ گفت: ما هدف‌گذاری‌های لازم را در این خصوص انجام داده و اهداف پیش‌بینی شده را به صورت موازی و در کنار هم انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما انجام کاوش‌های باستان‌شناسی با حضور افراد خبره و کارشناسان بوده که تاکنون شش لایه از این محوطه بزرگ کاوش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: طرح دیگر ما تلاش برای ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی در فهرست جهانی یونسکو است.

میرچی گفت: این محوطه ارزشمند تمام مشخصه‌های لازم برای قرار گرفتن در این فهرست را دارد، اما تحقق آن نیازمند یک کار بزرگ و همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف است که امیدواریم پس از سال‌ها بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/2302/ب30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول