اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد

احتمال تعلق داشتن آثار تاریخی کشف‌شده در دودانگه ساری به دوران اشکانیان

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: سه انگشتر، تعدادی مهره و سه گور خمره در عملیات عمرانی روستای پاچی بخش دودانگه ساری کشف شد که احتمال تعلق داشتن آثار تاریخی به دوران اشکانیان وجود دارد.

احتمال تعلق داشتن آثار تاریخی کشف‌شده در دودانگه ساری به دوران اشکانیان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، روز گذشته در عملیات احداث جاده در روستای پاچی بخش دودانگه ساری سه کوزه تاریخی و چند انگشتر مفرغ کشف شد.

بخشدار دودانگه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این کوزه‌ها طی فعالیت بولدزر از خاک بیرون زده شد و هنوز قدمت قطعی این کوزه‌ها مشخص نیست و کارشناسان میراث فرهنگی باید بررسی کنند.

لطف‌الله عباسی با بیان اینکه درون کوزه‌ها خالی بوده است، اظهار کرد: با حضور پاسگاه بخش دودانگه ساری تمامی شواهد و اقلام کشف شده، صورت جلسه شد.

علی رمضانی‌پاچی استاد دانشگاه رشته علوم تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی که در صحنه کشف گور خمره‌ چندین هزار ساله حضور داشت، در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: طی فعالیت بولدزر برای احداث جاده تعدادی از کوزه‌ها شکسته شد.

وی با بیان اینکه تعداد اندکی از کوزه‌ها و انگشترهای مفرغ با بیل سالم از خاک بیرون آورده شد، اظهار کرد: سه انگشتر، تعدادی مهره و سه گور خمره در این عملیات عمرانی از درون خاک کشف شد.

استاد دانشگاه رشته علوم تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی با بیان اینکه بیش از 20 قبر در این مجموعه تاریخی وجود دارد، افزود: این قبرستان بسیار قدیمی است و باید از سوی متخصصان بررسی شود.

رمضانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در این روستا سکه‌های اشکانی کشف شد که نشان از تاریخ قدیمی آن دارد، ادامه داد: روستای پاچی از مکان‌های قدیمی و باستانی منطقه است.

وی با اشاره به اینکه شهرهای تاریخی آراد، بولا و دژ تاریخی گوگلی‌دژ که تنها محل ارتباط تبرستان کهن با سمنان بوده است در این منطقه حضور داشتند، یادآور شد: نزدیکی این منطقه به شهر «صد دروازه» که پایتخت اشکانیان بوده، احتمال تعلق داشتن این آثار با دوران اشکانیان وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: گورْدَخمه نوعی معماری صخره‌ای و فضایی است که در صخره‌ها، کوه‌ها و یا تپه‌ها برای خاکسپاری متوفیان ساخته می‌شد.

انتهای پیام/86031/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول