چکیده
این مطالعه با هدف بررسی اکتشافی عوامل زیربنایی و نیز تهیه هنجار رشدی درجهبندی کانرز- فرم معلم در دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 599 دانشآموز پسر و دختر مقطع ابتدایی بود که به صورت تصادفی و خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و معلمان آنها را ارزیابی کردند. تحلیل عاملی گویهها به شیوه مؤلّفههای اصلی با چرخش اکوماکس انجام شد. نتیجه حاصله 5 عامل بیش فعالی- تکانشگری، مشکل سلوک، ناهمنوایی اجتماعی، تنش- اضطراب و اشکال در توجه بود که ضریب همسانی درونی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ از 0/73 (مقیاس اشکال در توجه) تا 0/92 (مقیاس بیش-فعالی) بهدست آمد. نمرههای خام از طریق روش غیر خطی به مقیاس T (میانگین 50 و انحراف معیار 10) تبدیل شد. جداول توزیع فراوانی نمرات خام اولیه و نمرات مقیاس T به تفکیک جنسیّت به دست آمد. نمرههای بالاتر از 70 به عنوان نمره برش در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد عوامل بهدست آمده با نتایج تحلیل عوامل در جوامع دیگر هماهنگ است.
نویسندگان:
مظاهر رضایی: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان
محمد مهدی میرلو: دانشگاه تبریز
محمد علی نظری: علوم تربیتی و روانشناسی
فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی - دوره 11، شماره 1 (41)، بهار 1394.