اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  دین پژوهی

حسن نجفی، رضا جعفری هرندی، مهدی سبحانی نژاد

تحلیل محتوای کتاب‌های دین و زندگی دوره متوسطه

محور آداب زندگی ایجابی و مؤلّفه عدالت خواهی و حق طلبی به ترتیب با 584 و 68 مرتبه تکرار بیش‌ترین و محور آداب زندگی سلبی و مؤلّفۀ بلند سخن نگفتن به ترتیب با 148 و 17 مرتبه تکرار کم‌ترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

تحلیل محتوای کتاب‌های دین و زندگی دوره متوسطه

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به مباحث سبک زندگی اسلامی در کتب درسی دین و زندگی دوره متوسطه اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کتاب‌های درسی دین و زندگی دوره متوسطه در سال تحصیلی 92- 1391 بود که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه‌گیری صرف نظر شده، کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه‌گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی بررسی و تحلیل شد. عمده‌ترین نتایج پژوهش بیان‌کننده آن است که: 1. از مجموع 4912 واحد ضبط شمارش شده در چهار کتاب دین و زندگی، 732 فراوانی یا 14/9% به مباحث و مؤلّفه‌های سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سوره مبارکه حجرات توجه شده و میزان آن در کتاب‌های دین و زندگی پایه اول، دوم، سوم و چهارم دوره متوسطه به ترتیب 213، 139، 154 و 226 مرتبه است. 2. محور آداب زندگی ایجابی و مؤلّفه عدالت خواهی و حق طلبی به ترتیب با 584 و 68 مرتبه تکرار بیش‌ترین و محور آداب زندگی سلبی و مؤلّفۀ بلند سخن نگفتن به ترتیب با 148 و 17 مرتبه تکرار کم‌ترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

نویسندگان:

حسن نجفی: دانشگاه شاهد

رضا جعفری هرندی: دانشگاه قم

 مهدی سبحانی نژاد: دانشگاه شاهد

فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی - دوره 11، شماره 1 (41)، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول