اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی:

توسعه دانش‌بنیان از سیاست‌های اصولی کشور است/ دولت قبل ضربه‌ بزرگی به دانشگاه آزاد اسلامی زد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توسعه دانش‌بنیان از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

توسعه دانش‌بنیان از سیاست‌های اصولی کشور است/ دولت قبل ضربه‌ بزرگی به دانشگاه آزاد اسلامی زد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفنسجانی دقایقی پیش در مراسم افتتاح پروژه‌های آموزشی و مراکز علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در جمع مسؤولان کشوری، استانی و شهرستانی، ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: در دماوند کسانی حضور داشتند که همیشه در تاریخ ایران مطرح بودند و از دماوند همچون قله دماوند در تاریخ چیزهای زیادی یاد گرفتیم.

وی افزود: تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی، لطف خداوند متعال به ملت ایران بوده است؛ دانشگاه‌های مختلفی وجود داشت، اما عموم مردم اشتیاق به تحصیل داشتند که اکثریت آنها نیز از موضوع تحصیل محروم بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نخستین آیاتی که از آسمان برای پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده، تکیه بر علم دارد و ناشایست بود که خیلی‌ها عاشق تحصیل باشند، اما محروم بمانند.

هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: خداوند منان این توفیق را به امام راحل داد که تابویی را شکستند و اجازه دادند که در این زمینه، بخش غیردولتی وارد شود و اگر این اتفاق نیفتاده بود، کارها با مشکل مواجه می‌شد.

وی افزود: آن موقع حساب کردیم که اگر بنا باشد بر حق تحصیلی جوانان تکیه کنیم، هیچ وقت به آسانی به این امر دست پیدا نمی‌کنیم؛ چراکه بودجه کشور به تأسیس و توسعه دانشگاه نمی‌رسید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مشخص نبود که جوانان کجا می‌روند؛ یا دیپلم بیکار یا مجبور بودند به کشورهای خارجی بروند که در این راستا نیز اقلیت بسیار ضعیفی بودند که می‌توانستند به خارج از کشور بروند.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی میدانی بود که بانوان بتوانند وارد تحصیل شوند؛ وقتی خانواده‌ها تصمیم گرفتند دختران خود را به دانشگاه بفرستند، طبیعی است که یک دفعه نیازها برای تحصیلات دو برابر شود.

وی تأکید کرد: از امام راحل قدردانی می‌کنیم که طلسم را شکستند و با هدیه یک میلیون تومان و تغییرات مناسب، جای دانشگاه‌ها را در دل مردم باز کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امروز در سراسر ایران، دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های مهم تحصیلات عالی را برده است و دیگر مردم مجبور نیستند که برای تحصیل به شهرهای بزرگ مراجعه کنند و در شهر خود درس می‌خوانند و خیال پدر و مادر و خانواده آنها نیز آسوده است.

هاشمی‌رفسنجانی بیان داشت: از لحاظ فرهنگی و بالا رفتن سطح فکری بسیار مهم است که در هر شهری یک دانشگاه وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کشورهای پیشتاز دانشگاهی که انگلستان است، تأسف می‌خورد از اینکه چرا دانشگاه‌های خود را به نقاط دوردست نفرستاده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ایجاد عدالت آموزشی که دانشگاه آزاد پیش‌قدم آن شده، افتخار بزرگی است، افزود: در شرایط فعلی مسأله مهم ما این بوده که در بحث دانش، تکنیک و ابتکار، جمهوری اسلامی ایران پیش‌قدم باشد.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: مردم ایران مثل دیگر کشورها نیستند؛  پشت سر خود تمدن‌های زیادی دارند و هر دوره تمدنی برای هر جایی چند پله ژن‌های وجود انسان را تکامل می‌بخشد؛ مردم ایران در سطح هوش بالا و امکان تحصیل خوبی قرار دارند و می‌توانیم به آینده کشورمان امیدوار باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه در شهر به نسبت کوچک یا متوسطی، دانشگاه غیردولتی بتواند در ظرف مدت کوتاهی 15 هزار مترمربع ساختمان آموزشی و علمی و قابل ارائه به همه مردم از بودجه و امکانات خود بسازد، نشانی است که در سراسر کشور مشاهده می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مردم آمادگی دارند که هزینه تحصیل خودشان را بدهند؛ وقتی مردم با عشق وارد دانشگاه می‌شوند، چرا باید برای ایجاد شرایط مناسب کوتاهی کنیم و باید راه درست را باز کرد.

هاشمی‌رفسنجانی تأکید کرد: ما در دوره‌ای دچار مشکل شدیم و دولت قبل مایل نبود که دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کند و ضربه‌های بزرگی به این بخش زد؛ اما بلافاصله بعد از آن با حضور میرزاده که شایسته این کار بزرگ است، حرکت وسیعی را آغاز کردیم.

وی گفت: رشته‌ها و مقاطع تحصیلی خوبی به وجود آمده و عادلانه هم به سراسر کشور رفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از طرفی از دانشی که در مجموعه متمرکز است، 80 هزار نیروی علمی مشغول خدمت هستند و 7 هزار و 500 آزمایشگاه که هر روز به تعداد آن اضافه می‌شود و 3 هزار و 500 کارگاه نیز وجود دارد که می‌تواند پژوهش را در کشور و حتی برای آینده‌های دور به وجود بیاورد و باید استفاده‌های دیگری داشته باشیم.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: از لحاظ تحصیلی، امروز وضع مناسبی داریم و خیلی از رشته‌ها کنکور ندارد و بسیاری از صندلی‌های کارشناسی دانشگاه آزاد خالی می‌ماند؛ اما ما آمادگی خود را باید حفظ کنیم. از آن طرف، وقتی که مقاطع بالا در اختیار مردم قرار گرفته، نیروهایی که تقویت می‌شوند، فردا هر یک از آنها منشأ اثر خواهند بود.

وی بیان کرد: تحصیلات هیچ دانشمند یا عالمی هدر نمی‌رود و بالاخره مثل مشعلی است که اطراف خود را روشن خواهد کرد و ما امروز جزء کشورهایی محسوب می‌شویم که از لحاظ رشد علمی و توسعه انسانی که مهم‌ترین بخش توسعه است، در رده کشورهای بسیار خوب قرار داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز شاهد هستیم که اکثر کشورهای مهم دنیا که دانشگاه‌های بسیار پیشرفته دارند، ابراز تمایل می‌کنند تا با دانشگاه آزاد اسلامی تبادل داشته باشند؛ دعوت‌های زیادی از کشورهای بزرگ داریم که با دانشگاه‌های آنها در زمینه تبادل استاد، دانشجو و تحقیقات همکاری داشته باشیم و به سرعت این توسعه ادامه پیدا می‌کند.

هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: درخواست تأسیس شعبه دانشگاه از خیلی از مناطق می‌رسد، ولی ما امروز این امکان را نداریم؛ به زودی اگر برنامه به همین شکل که در دولت روحانی پیش می‌رود و روابط اجتماعی با دنیا وضع بهتری پیدا می‌کند، ادامه یابد، از آنچه هشت سال گذشته داشتیم، دور شویم و ارتباطات سیاسی به روند عادی دربیاید، خواهید دید که نیروهای تحصیلکرده و میدان‌های زیادی برای خدمت کردن در کشور خواهیم داشت.

وی بیان داشت: ما از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دیگر نیروهای دولتی کم نداریم؛ اما به اندازه نیاز نیست و از کشورهایی خواهیم بود که بانوان در آن جزء بیشترین تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی می‌شوند؛ طی چند سال آینده خواهید دید که به‌عنوان کشور توسعه انسانی معرفی می‌شویم و جلودار تحصیلات در جهان خواهیم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند چون نزدیک تهران و مرکز است، رشد مطلوبی در تهیه امکانات تحصیلی و تحقیقات داشته و امروز در برخی دستاوردها پیشتاز است.

وی تصریح کرد: امروز باید بتوانیم کشور را دانش‌بنیان کنیم و این جزء اصول سیاست کشور است؛ سال‌های پیش در مجمع تشخیص مصحلت نظام، طرح چشم‌انداز 20 ساله را داشتیم و قرار شد توسعه ما دانش‌محور باشد و این کار آسانی نیست؛ توسعه زیاد است، اما باید دانش‌محور باشد.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: در اواخر بیشتر یا تردید یا شبیه‌سازی در کارها داشتیم؛ اما امروز می‌توانیم ادعا کنیم که راه توسعه واقعی دانش‌محوری در کشور بوده و ایران با این امر به سرعت پیشرفت می‌کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با پیشرفت تحقیقاتی و دانشمندان فراوانی که همراه ما هستند، باید یکی از کارهای مهمش این باشد که در تحقیقات خود آینده کشور را از این لحاظ مستقل کند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد تأکید کرد: دنیا که کم‌کم با ظرفیت دانشگاهی ایران آشنا شده، امروز ما را به یکی از دانشگاه‌ها و میدان‌های تحقیقاتی دعوت می‌کند که بالاترین میدان تحقیقاتی محسوب می‌شود.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: تولید انرژی به صورتی که در خورشید انجام می‌شود و با جوش هسته‌ای به جای شکاف هسته‌ای که به واسطه آن نیروگاه می‌سازیم، عرصه جدید کنونی است؛ در برجام در قرادادی که با دنیا برای مسائل هسته‌ای بستیم، این امتیاز به ایران داده شد که جزء هفت کشوری باشیم که پیشتاز دنیا در این عرصه هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: غربی‌ها با برجام این حق را به ما دادند و روی آن فکر می‌کنیم که وابسته یا عضو شویم و از ما خواستند تربیت دانشجو را با کمک آنها بر عهده بگیریم؛ اگر این کشورها که آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن و این‌گونه کشورهای عضو هستند، از ما می‌خواهند که عضو یا وابسته صنعتی شویم، دلیلش این است که آنها باید دانشجوی بسیاری برای صنعت تربیت کنند و می‌خواهند بخشی از آن را به ما بسپارند.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: این افتخار بزرگی بوده؛ چون ظرفیت‌های ایران دیده شده و آن هم در دانشگاه آزاد اسلامی که عمرش نصف دانشگاه‌های دیگر است.

وی بیان کرد: اکنون در دانش پلاسما وضع بسیار خوبی داریم و جزء کشورهای کمی هستیم که این ظرفیت را می‌توانند داشته باشند؛ ما برای رسیدن به صنعت ایتر که عالی‌ترین صنعت دنیاست، ظرفیت‌های زیادی داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می‌توانیم به عنوان یک کشور صاحب علم پیشرفته در دنیا باشیم؛ اکنون روی ما حساب می‌شود، بخصوص اینکه می‌بینند در منطقه‌ای که در اکثر کشورها خون‌ریزی و ناامنی دیده می‌شود، ایران به صورت نقطه امن در منطقه خود را نشان می‌دهد و تروریست‌هایی که بخواهند نفوذ کنند، قبل از اینکه به رجایی برسند، گرفتار می‌شوند.

وی افزود: البته افراد تندرویی هستند که شاید هم آنها با عقیده خود با حسن‌ نیت مخالفت می‌کنند؛ اما بعید است که انسان‌های باسواد این‌طور باشند؛ باید تحمل کنیم، همیشه از این مسائل در پیشرفت‌ها و اختراعات دیده شده، اما این بار از مسائل بسیار مهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دولت و شخص روحانی گروهی هستند که در مذاکرات بین‌المللی ثابت کردند که ظرفیت بسیار بالایی داریم و دنیا به قدرت سیاسی ایران اعتراف می‌کند و این برای ما افتخار است.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: اکنون هفته دولت را داریم؛ در این هفته با تحریم‌هایی که پشت سر گذاشتیم، انتظار ما این است که روزی برسد که دستمان باز باشد و البته در آستانه آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دوره بعد که دکتر روحانی و دوستان مسؤولیت را در دست می‌گیرند، قدم‌های بسیاری بردارند و به جایگاهی که ایران استحقاق دارد، برسیم.

انتهای پیام/67015/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول