اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی هشدار داد

تب برفکی در کمین دام‌های سنگین آذربایجان‌شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی درباره شیوع تب برفکی در دام‌های سنگین استان هشدار داد.

تب برفکی در کمین دام‌های سنگین آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی،  امیرحسین بهداد در سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی استان گفت: در فاز اول طرح واکسیناسیون تب برفکی به دلیل عدم استقبال روستاییان و دامداران از واکسیناسیون دام سنگین جمعیت قابل توجهی از دام‌ها واکسینه نشدند که اگر در فاز دوم هم واکسینه نشوند بدون شک باید منتظر شیوع دوباره بیماری تب برفکی باشیم.

وی با بیان اینکه واکسن بیماری تب برفکی به میزان کافی موجود است، اظهار کرد: واکسیناسیون دام سنگین شامل گاو، گوساله و گاومیش بوده که به صورت مشارکتی توسط مراکز مایه‌کوبی و بخش دولتی انجام می‌گیرد، اما به دلیل بهادار بودن این نوع واکسن عده‌ای از دامداران همچنان از واکسیناسیون دام‌های خود سر باز می زنند که این امر موجب بروز مشکل در امر خدمات‌رسانی اکیپ‌های دامپزشکی شده است و اگر به همین روال پیش رود مطمئناً دامداران در آینده نزدیک متضرر خواهند شد.

بهداد ضمن ابراز نگرانی از شیوع مجدد این بیماری در بین دام‌های سنگین افزود: واکسن بهادار وارداتی بوده و ساخت شرکت وتال ترکیه است و هزینه واکسیناسیون برای هر راس دام سنگین سه هزار تومان بوده که در مقابل ارزش خود دام‌ها بهای بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: امیدواریم با همراهی اعضای شورای اسلامی استان و همکاری روستاییان و دامداران بتوانیم با تزریق این واکسن از شیوع مجدد بیماری تب برفکی در دام‌های استان جلوگیری کنیم تا دامداران بتوانند محصولات دامی خود را در آرامش کامل تولید و عرضه کنند.

بهداد با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در فاز دوم از دامداران خواست با اکیپ‌های دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند تا از شیوع و انتقال این بیماری در بین دام‌های خود که در نهایت موجب افت تولیدات دامی خواهد شد، پیشگیری شود.

رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز ضمن تقدیر از عملکرد دامپزشکی استان گفت: اداره دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با اقدام اساسی و به موقع توانست پیشرفت تب برفکی در استان را متوقف کند.

برزگران خاطرنشان کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری در استان در حوزه دام و طیور است که در ابتدای سال جاری بیماری تب برفکی این سرمایه ارزشمند را تهدید کرد، ولی کنترل و تصمیم‌گیری صحیح اداره دامپزشکی استان توانست مانع از تلف شدن بیش از حد دام‌ها شده و تب برفکی در استان به طور کامل مهار شد.

انتهای پیام/60002/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول