اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معضلی که هر روز شاهد آن در خرم‌آباد هستیم/ ترافیک به برخی کوچه‌ها هم رسید

ترافیک معضلی است که هر روز شاهد آن در خیابان‌ها و حتی برخی کوچه‌های خرم‌آباد هستیم.

معضلی که هر روز شاهد آن در خرم‌آباد هستیم/ ترافیک به برخی کوچه‌ها هم رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، شاید کاربر واژه ترافیک برای شهر 500 هزار نفری شهر خرم‌آباد که جزء شهرهای نسبتا کوچک کشور است، قدری سخت باشد، اما متاسفانه حاصل بی‌توجهی‌ها در ایجاد زیرساخت‌های شهری در سال‌های گذشته امروزه باعث شده، ترافیک در این شهر حکم‌فرما شود.

ترافیک در شهر خرم‌آباد فقط مختص به خیابان‌های اصلی نیست و امروزه حتی مردم در کوچه‌ها و درب خانه‌ها هم با آن مواجه هستند که برای مثال می‌توان به ترافیک‌هایی که در منطقه میدان آزادی و کوچه ارزاق و کوچه‌های خیابان شهدا به وجود می‌آید اشاره کرد.

با گذر زمان و افزایش جمعیت و بالارفتن سطح توقع مردم که خود باعث بیشتر شدن وسایل نقلیه می‌شود، معضل ترافیک هم روز به روز بیشتر شده و فضا برای مردم بیشتر تنگ می‌شود.

البته لازم به ذکر است، تنها معضل شهر خرم‌آباد ترافیک نیست و این شهر مشکلات بیشتری هم دارد، اما ترافیک بحثی است که این روزها و با آغاز فصل مدارس بیشتر شده و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

قرارگرفتن بیمارستان‌ها و مطب‌ها، مراکز خرید و مدارس در خیابان‌های اصلی شهر و همچنین کمبود فضای پارکینگ در بعضی از منطقه‌های شهر خرم‌آباد از دلایل ایجاد ترافیک است.

آشفتگی‌ها و بی‌نظمی و هم چنین آلودگی صوتی براثر صدای بوق ماشین‌ها باعث شده که ترافیک دلیل بعضی از نزاع‌های خیابانی در سطح شهر نیز باشد.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: وقتی مجبور می‌شویم با وسیله نقلیه شخصی به جایی برویم، بیشتر اوقات برای پارک خودرو با مشکل مواجه هستم، چراکه اکثر پارکینگ‌های سطح شهر ظرفیت خالی ندارند و مجبور می‌شوم، برای پارک ماشین به منطقه دیگری بروم و یا ماشین خود را در کنار خیابان پارک کنم که در این صورت یا جریمه می‌شویم یا توسط اتومبیل‌های دیگر خودرومان آسیب می‌بیند.

همچنین طبق گزارشات فارس برای کاهش ترافیک قرار بر این شده که دو تقاطع غیر هم سطح در دو قسمت شهر(خیابان شریعتی، کوی فلسطین) ایجاد شود تا بار ترافیک کاهش یابد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی استان لرستان در این باره توضیح می‌دهد، تصمیم به ایجاد این تقاطع‌ها و هم چنین خط ویژه برای تردد تاکسی‌ها براساس تصمیم‌های تصویب شده، توسط اعضای کمیسیون طرح جامع حمل و نقل صورت گرفته که این تصمیمات براساس مطالعات عمرانی انجام شده و تحقیقات کارشناسی شده اعضای عضو این طرح صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در شهر خرم‌آباد خیابان‌های دیگری هم داریم که ایجاد تقاطع غیر هم سطح برای آنجا ضروری است.

در سال‌های گذشته برای کاهش بار ترافیک در منطقه سبزه میدان پارکینگ طبقاتی ساخته شد و از طرفی مسیر حدفاصل بین سبزه میدان تا میدان شهدا خط ویژه برای رفت و آمد تاکسی‌ها خیابان به دو قسمت مساوی تقسیم شد و این در حالی است که این خیابان عرض زیادی ندارد و اکنون یک طرف آن(خط ویژه)خلوت و طرف دیگر آن در بیشتر ساعات روز بسیار شلوغ است.

اگر چه اقدامات خیلی خوبی برای کاهش بار ترافیک صورت گرفته، اما انجام این اقدامات نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و استانداردسازی‌ها است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد اظهار داشت: ایجاد خط ویژه برای تردد تاکسی‌ها در این قسمت از شهر طبق نظر اعضای کمیسیون فنی راهنمایی و رانندگی و همچنین بر اساس تحقیقات میدانی که انجام شد، صورت گرفته و یکی از دلایلی که ایجاب به تشکیل خط ویژه کرد، همین بحث ترافیک بود که با ورود ماشین‌های مسافرکش شخصی به این خیابان باعث حجم بالای ترافیک شده، بودند.

منوچهر مرادی گفت: با تشکیل خط ویژه در این منطقه تا حدودی توانسته‌ایم، با جدا کردن تاکسی‌ها و تردد آنها به سمت راست خیابان از ورود مسافرکش‌های شخصی به این خیابان جلوگیری کنیم که در کاهش بار ترافیک نیز تاحدودی موثر بود.

مرادی همچنین برای کاهش بار ترافیک عنوان کرد: اگر مردم برای جابه جایی از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند، ترافیک کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: وسایل نقلیه عمومی باید به گونه‌ای باشد که مردم رغبت بیشتری برای سفر با آنها داشته باشند و کمتر از وسایل نقلیه خود استفاده کنند که در این صورت ترافیک کاهش می‌یابد که این کار هم به بحث ایجاد زیرساخت‌ها مربوط می‌شود.

براساس گزارش فارس در خرم‌آباد، حتی یک‌طرفه شدن بعضی از خیابان‌های سطح شهر که در سال‌های گذشته صورت گرفته و تا امروز ادامه یافته در حال حاضر دیگر مانند گذشته جوابگوی حل مشکل ترافیک نیست و باید اقدامات موثر دیگری هم صورت بگیرد.

از جمله اقداماتی که می‌تواند به کاهش ترافیک در شهر خرم‌آباد کمک کند، تعریض خیابان‌های سطح شهر و ایجاد پارکینگ است و با توسعه زیرساخت‌ها می‌توان امیدوار بود که این مشکل حل شود.

یکی دیگر از اقدامات خوبی که در این خصوص صورت گرفته ایجاد مراکز خرید و استقرار صنوف مختلف در نقاط دیگر شهر است که در شهر ما با انتقال صنوف به شهرک صنوف قاضی که به این منظور ساخته شده، صورت گرفته و در آینده با توسعه این شهرک امید است، ترافیک تا حدودی در بعضی مناطق کاهش یابد.

---------------------

گزارش از یاسمن موسوی‌نژاد

--------------------------

انتهای پیام/2304/ن20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول