اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد ایمنی، بهداشت و محیط زیست:

بیشترین تلفات در بخش حوادث وسایل گازسوز، مربوط به انتشار منوکسیدکربن است

کارشناس ارشد ایمنی، بهداشت و محیط زیست گفت: بر اساس آمارهای موجود بیشترین تلفات جانی در بخش حوادث وسایل گازسوز، مربوط به انتشار گاز منوکسیدکربن در ساختمان است.

بیشترین تلفات در بخش حوادث وسایل گازسوز، مربوط به انتشار منوکسیدکربن است

علی‌ رجبی وردنجانی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرکرد اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود بیشترین تلفات جانی در بخش حوادث وسایل گازسوز، مربوط به عدم نصب دودکش و انتشار گاز منوکسیدکربن در ساختمان است.

وی ادامه داد: عدم نصب کلاهک مناسب جهت دودکش و وسائل گازسوز می‌تواند باعث پس زدن دود به مکان مورد استفاده شود و همین مورد می‌تواند عاملی برای مسمومیت شدید و در نتیجه مرگ باشد.

وی سردرد و سرگیجه، ضعف جسمانی، بی‌قراری و کسلی، تهوع و استفراغ و کاهش دید را از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد برشمرد و افزود: چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.

رجبی افزود: در برخورد با مسمومیت ناشی از گاز منوکسیدکربن باید فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کرده و یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم باز شود و در اولین فرصت به اورژانس منتقل شود.

کارشناس ارشدایمنی و بهداشت در خصوص اقدامات پیشگیرانه، تصریح کرد: نصب آبگرمکن در داخل رختکن حمام و محیط‌های کوچک خطرناک بوده و باعث کمبود اکسیژن می‌گردد؛ قبل از نصب وسایل گازسوز از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرده و هر چند مدت یکبار آن را بررسی نمایید.

وی با تاکید بر اینکه هر وسیله گازسوز باید دارای دودکش جداگانه باشد و از استفاده دودکش مشترک اکیداً خودداری گردد، بیان کرد: هم‌چنین هنگام نصب لوله‌های دودکش از کمترین اتصالات (زانو) استفاده و مسیر آن حتی‌المقدور مستقیم باشد و حداقل 100 سانتیمتر از سطح پشت بام بالاتر و مجهز به کلاهک (H) باشد.

رجبی تاکید کرد: چنانچه در فضای ساختمان سرگیجه و تهوع به ساکنان دست داد، سریعاً نسبت به باز نمودن درب و پنجره ساختمان اقدام و از دودکش‌های وسایل گازسوز بازدید شود.

کارشناس ارشد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست یادآوری کرد: هر سال در شروع فصل زمستان باید بخاری‌ها سرویس شده، قسمت‌های داخلی و لوله کشی‌ها بازدید و تمیز شوند؛ بخاری نباید کنار مبل، پرده، کمد و مواد قابل اشتعال دیگر نصب گردد؛ همچنین دودکش‌ها نباید از درون چوب، فیبر عبور داده شود.

وی افزود: طول شیلنگ‌های بخاری نباید از 150 سانتی‌متر بیشتر باشد، دو سر آن باید مجهز به بست فلزی باشد و هر ساله قبل از نصب بخاری شیلنگ آن را از نظر سالم بودن چک شود.

رجبی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نباید از لوله‌های خرطومی آلومینیومی به عنوان دودکش بخاری استفاده شود، افزود: این لوله‌ها در برابر حرارت و ضربه مقاوم نیستند و جداره لوله‌های خرطومی آلومینیومی ضخامت بسیار اندکی دارد، بنابراین حرارت موجود در وسایل گرمازا موجب سوختن دیواره این لوله‌ها می‌شود و منفذهای کوچک و بزرگی در آن ایجاد می‌کند که باعث نشت گاز منوکسید کربن در محیط می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: امید است با افزایش آگاهی و رعایت این اصول ساده، از بروز حوادث پیشگیری شده و امسال شاهد اتفاقات ناگوار در این خصوص نباشیم.

انتهای پیام/3339/ج40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول