اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

برخی قوانین برای شرایطی تصویب‌ شده که اکنون آن شرایط وجود ندارد/ پیشگیری از جرم و مخل شدن قانون‌های اضافی باعث فروریختن دیوار فساد می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی قوانین برای شرایطی تصویب‌ شده که اکنون آن شرایط وجود ندارد، پیشگیری از جرم و مخل شدن قانون‌های اضافی را موجب فرو ریختن دیوار فساد دانست.

برخی قوانین برای شرایطی تصویب‌ شده که اکنون آن شرایط وجود ندارد/ پیشگیری از جرم و مخل شدن قانون‌های اضافی باعث فروریختن دیوار فساد می‌شود

​به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامحسین شافعی در همایش ملی صنعت کارآفرینی و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل که عصر امروز در دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: قوه قضائیه نقش پررنگی در بهبود وضعیت نا مطلوب مسائل اقتصادی و غیراقتصادی داشته است و این امر سبب شده است که تولیدکنندگان امیدهای تازه‌ای کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول جلوگیری از ایجاد مشکل و اولویت دوم باید رفع مشکلات باشد، افزود: اگر به اولویت‌ها عمل نکنیم مشکلات همیشه ادامه خواهند داشت و همان‌گونه که در جامعه علاج قبل از واقعه تأکید شده است، اینجا هم باید اولویت پیشگیری باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این مسئله نیازمند اقدامی بنیادی خواهد بود، افزود: اگر فضای کسب‌وکار بهبود را نبخشیم قوانین درهم‌ تنیده می‌شود و مشکل اساسی حل نخواهد شد.

شافعی خاطرنشان کرد: اگر با پیشگیری از جرم، هر قانون مخلی از بین برود، دیوار فساد هم فرومی‌ریزد و اگر تورم مقررات متناقض حل نشود، راه به‌جایی نخواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه هر امضای اضافی که در مسیر تولید از بین رود، دیواری از فساد را نابود خواهد کرد و به کسب‌وکار سرعت خواهد بخشید، گفت: قوانینی در کشور وجود دارد که برای شرایط خاص تصویب‌شده اما باوجودآنکه آن شرایط عوض‌شده اما آن قوانین همچنان پابرجاست و اجرا می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران مشکل اقتصادی را ریشه‌ای‌تر از آنچه بیان می‌شود، دانست و افزود: ساختار اقتصادی ما معیوب است و حتی اگر مشکلات کنونی وجود نداشت، بازهم واحدها مشکل داشتند؛ در حال حاضر با همین ساختار بسیاری از واحدهای تولیدی ما با مسائل و مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شافعی با اشاره به اینکه حل مشکلات اقتصادی تنها در گروی تأمین منابع مالی نیست، تصریح کرد: باید ساختارها را بازبینی کرد چراکه اگر در این مدت ساختار اقتصادی ما مشکلی نداشت، وضعیت اقتصاد در کشور هم‌ تغییر می‌کرد.

وی ادامه داد: حتی اگر با این رکود مواجه نبودیم و کشور در شرایط رونق به سر می‌برد، بازهم بسیاری از واحدهای تولیدی نمی‌توانستند با ظرفیت کامل فعالیت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ظرفیت سنجی‌ها و مکان‌یابی‌ها ایراد داریم، گفت: در کشور ما منابع محدود است و به همین جهت این منابع باید به سمتی متمرکز شود که در آن بهره‌وری صورت گیرد.

شافعی ادامه داد: در ساختار کنونی ممکن است دریافت وام‌های جدید برای برخی از واحدهای تولیدی دردی بر دردهای آن اضافه کند چراکه آن واحد تا حدود چهار سال در داخل بازاری نخواهد داشت و به همین علت باید سیاه از سفید و سره از ناسره جدا شود.

وی با اشاره به اینکه کسانی هستند که از بانک‌ها تسهیلاتی دریافت کردند اما در راه صحیح صرف نمی‌کنند، گفت: اما در برابر همه تولیدکنندگان روش برخورد ما یکسان است مثلاً کسی که در بدهکار شدن خود مقصر نبوده، نباید همه مشکلات بر دوش او باشد و این عادلانه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران از نبود تفکیک بین تولیدکننده سالم و ناسالم انتقاد و خاطرنشان کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و همچنین قوای کشور پیشنهادهایی برای بررسی واحدهای تولیدی بحرانی دادند که متأسفانه به‌درستی به آن عمل نشده است.

شافعی از وجود مشکلات بین بانک‌ها و بنگاه‌ها یادکرد و گفت: رابطه بانک و بنگاه تولیدی رابطه عادلانه‌ای نیست چراکه بسیاری از افراد از سیستم بانکی به‌عنوان امپراتوری بانک‌ها یاد می‌کنند اما باید توجه داشت بانک هم بخشی از اقتصاد است و باید این رابطه را ترمیم کرد.

وی در مورد کمیسیون حمایت قضائی گفت: بهتر است برای فعالیت این کمیسیون‌ها وحدت رویه‌ای شکل گیرد و دبیرخانه مرکزی و به‌تبع آن دبیرخانه‌های منطقه‌ای ایجاد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: تقویت نهاد داوری و جایگاه داوری آن، برای برطرف کردن قوانین مخل فرآیند تولید و کسب‌وکار و حضور فعال‌تر نمایندگان قوه قضائیه در کمیسیون‌های حل اختلاف امور مالیاتی را خواستار شد و از عدم اجرای صحیح قوانین و نظارت بر آن انتقاد کرد.

انتهای پیام/3268/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول