اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

دفاع از قانون اساسی از وظایف رئیس جمهور است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم اجرای قانون اساسی گفت: دفاع از قانون اساسی از وظایف رئیس جمهور است.

دفاع از قانون اساسی از وظایف رئیس جمهور است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سیدناصر سلطانی شنبه شب در سمینار قانون اساسی و صیانت از آن در دانشگاه یزد اظهار داشت: از وظایف رئیس جمهور دفاع از قانون اساسی و اجرای درست آن است که برای آن سوگند خورده و شرعا نیز موظف به دفاع از حقوق ملت است.

وی با بیان اینکه لازم است برای بزرگداشت قانون اساسی و احترام به رعایت قانون بحث و گفت‌وگو صورت گیرد ادامه داد: همواره مردم باید بدانند که قانون اساسی در راس است و ملاک انجام هر کاری قانون اساسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزاری چنین سمینارهایی را فرصتی برای کنکاش در قانون اساسی دانست و اضافه کرد: همه به عنوان شهروندان یک کشور و صاحبان قانون اساسی باید بدانیم که این قانون سندی در زندگی ملت است که لازم است به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش قانون اساسی باید بازشناسی شود اظهار داشت: قانون اساسی عهد و پیمانی بین یک ملت با حکومت است و وقتی ملت به اجرای قانون اساسی توجه کنند پیامی به مفسران و مصوب‌کنندگان می‌دهند که قانون اساسی باید به درستی اجرا شود.

سلطانی مسئول اجرای درست قانون اساسی را رئیس جمهور دانست و گفت: در راس قوه مجریه هرکسی باشد باید از اجرای قانون صیانت کند که این موضوع هم در قانون آمده و هم در مراسم تنفیذ تمامی روسای جمهور به آن سوگند می‌خورند.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی بالاترین سند یک مملکت است عنوان کرد: براساس آنچه که در قانون اساسی آمده است هیچکس حق تعرض و تجاوز به قانون اساسی را ندارد که اگر کسی به آن تعرض کند رئیس جمهور شرعی و قانونی اختیار برخورد با متجاوزان و متصرفان دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان داشت: قانون اساسی به تایید شورای نگهبان رسیده و این شورا رئیس جمهور را از دخالت در دیگر قوای کشور منع می‌کند اما باید دید اگر سایر قوا تعرض به قانون داشتند چه کسی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با این وجود باید راهکاری در این زمینه ارائه شود و قانون‌گذاران چاره‌ای بیندیشند که برخی مقامات نتوانند به قانون اساسی تعرض کنند.

سلطانی با اشاره به پیشینه قانون اساسی در کشور به 50 سال قبل از مشروطه اضافه کرد: قانون اساسی باید در نقطه جغرافیایی موازنه سازگار نوشته شود تا بتواند بقاء داشته باشد.

انتهای پیام/2464/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول