اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

سیاستمدار یمنی در گفت‌وگو با فارس:

دلارهای ریاض چشم سازمان ملل را کور کرده است/ رفع محاصره شرط مذاکرات یمن

رئیس حزب السلام یمن طرح پیشنهادی سازمان ملل در امور یمن برای حل بحران این کشور را طرحی کاملاً در راستای منافع آل‌سعود توصیف کرد و گفت: توقف حملات و رفع محاصره یمن مقدمه ورود به مذاکرات سیاسی است.

دلارهای ریاض چشم سازمان ملل را کور کرده است/ رفع محاصره شرط مذاکرات یمن

«جبر العنسی»، رئیس حزب السلام یمن در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا با بیان اینکه دلارهای نفتی عربستان دهان و چشم سازمان ملل را به روی جنایات عربستان در یمن بسته است، گفت: کمک های مالی هنگفت آل سعود به سازمان ملل موجب شده عملکرد نماینده سازمان ملل در امور یمن به نفع عربستان پیش برود.

العنسی با اشاره به تغییر سیاست های پیشین منصور هادی و گرایش آن به سمت امارات گفت: این اواخر، منصور هادی تحرکاتی به نفع امارات در جنوب یمن داشته و همان گونه که شاهدیم اختلاف امارات و عربستان در این منطقه ادامه دارد چرا که رئیس جمهور فراری یمن یک مزدور واقعی است و به نفع باند تروریستی خود هر کاری بخواهد انجام می دهد.

رئیس حزب السلام یمن طرح کنونی سازمان ملل در جنوب یمن را طرح جامع سعودی توصیف کرد و گفت: سازمان ملل از تجزیه یمن حمایت می کند تا از بحران های کنونی این کشور خلاصی یابد.

العنسی گفت: ولد الشیخ با آمدن به عدن به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود مذاکرات سیاسی است که به دلیل ادامه تجاوز دشمن سعودی و سرکشی ایادی آن در یمن به بن بست رسیده است.

وی با اشاره به خوش بین نبودن احزاب ملی یمن به تلاش های ولد الشیخ تاکید کرد: در سایه سکوت دائمی و غیرقابل توجیه سازمان ملل در برابر جنایات روزمره دشمن سعودی-آمریکایی در یمن به نظر نمی رسد که تحرکات فرستاده ویژه سازمان ملل به نفع فرایند سیاسی بوده به مذاکرات واقعی منجر شود.

رئیس حزب السلام یمن گفت: چیزی که ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن را دشوار می کند همزمانی آن با تشدید حملات سعودی علیه یمن و اخیرا حمله به سواحل غربی یمن با هدف دستیابی به دستاوردی نظامی است.

وی افزود: نقش منفی سازمان ملل در قبال یمن با فشارهای آمریکا و انگلیس 2 حامی اصلی دشمن سعودی در تجاوز علیه یمن در ارتباط است

رئیس حزب السلام یمن گفت: احزاب سیاسی-ملی در یمن بر ضرورت توقف تجاوز نظامی علیه یمن و رفع محاصره به عنوان مقدمه ای برای ورود به هر مذاکره ای تاکید می کنند.

وی افزود: احزاب ملی یمن همچنین معتقدند تا زمانی که راه حل سیاسی، امنیتی و نظاlی جامعی به صورت موازی و متوازن با یکدیگر مورد بررسی قرار نگیرد مذاکرات جدی نخواهد بود.

به گزارش فارس، خبرگزاری سبأ یمن خبر داد عبد ربه منصور هادی با طرح ولد الشیخ که از سوی 15 کشور عضو شورای امنیت ارائه شده و در آن به نسبت طرح پیشین اصلاحات ایجاد شده موافق نیست.

 بر اساس طرح صلح سازمان ملل، منصور هادی و ژنرال علی محسن الاحمر ، رئیس جمهور فراری یمن و معاون وی استعفا می دهند و یک معاون توافقی جدید همه اختیارات منصور هادی را تحویل می گیرد.

ولد الشیخ قبل از رسیدن به عدن در مسقط، پایتخت عمان با مقامات این کشور دیدار و حمایت آنها را از طرح سازمان ملل برای صلح یمن دریافت کرد.

نماینده سازمان ملل در امور یمن 2 روز پیش در گفت وگو با کانال الجزیره تاکید کرد که حل بحران یمن در گرو امتیازدهی سیاسی منصور هادی و امتیازدهی امنیتی انصار الله و کنگره ملی است.

ولد الشیخ دست از پا درازتر یمن را ترک کرد

این در حالی است که یک منبع آگاه خبر داد پس از اینکه نقشه خطرناک سازمان ملل برای یمن و ملت آن نزد صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی این کشور فاش شد، محمد بن سلمان جانشین ولی عهد سعودی از ولد الشیخ خواست هر چه سریع تر خاک یمن را ترک کند.

این منبع گفت: بن سلمان دیدارهای ولد الشیخ با یمنی ها را در سایه برملا شدن نقشه مشترک سعودی ها با سازمان ملل بیهود خوانده و گفته که منصور هادی با همه حماقت خود متوجه توطئه سازمان ملل شده و انقلابیون یمنی هم که با هوش بالای خود پیش بینی ها را در این خصوص کرده بودند.

منبع یمنی گفت: بازگشت ولد الشیخ به ریاض آن هم در حالی که با طرف دیگر در صنعا دیدار نداشته به منظور تجدید نظر در طرح صلحی بود که زوایای پنهان آن برای یمنی ها لو رفته است .

به گزارش فارس، نماینده سازمان ملل در امور یمن برای از سرگیری مذاکرات یمن وارد عدن در جنوب یمن شد. ولد الشیخ در سفر به شهر عدن با «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن دیدار کرد و وی را در جریان آخرین تغییرات اعمال شده در طرح صلح یمن قرار داده است.

نماینده سازمان ملل در امور یمن از منصور هادی درخواست کرد که به شکل سازنده با طرح و پیشنهادت سازمان ملل برای آینده یمن تعامل کند.

ولد الشی افزود: نخبگان سیاسی یمن باید با جدیت برای رسیدن به حل مسالمت آمیز و حمایت از مردم و آینده این کشور اقدام کنند.

 وی تاکید کرد که توافق صلح شامل طرح و برنامه امنیتی و تشکیل دولت واحد است و این تنها راه برای پایان دادن جنگ در یمن است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول