اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشت دانشگاه پزشکی استان کردستان خبر داد

ابتلای بیش از 1500 کردستانی به سرطان/ سرطان پوست شایع‎ترین سرطان در کردستان است

معاون بهداشت دانشگاه پزشکی کردستان ضمن اشاره به ابتلای یک هزار و 559 کردستانی به سرطان، شایع‎ترین سرطان در استان را، سرطان پوست عنوان کرد.

ابتلای بیش از 1500 کردستانی به سرطان/ سرطان پوست شایع‎ترین سرطان در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج‌، فرزام بیدارپور ظهر امروز در جلسه ارتقاء سطح آگاهی و اطلاع‌رسانی در هفته ملی مبارزه و پیشگیری از سرطان، اظهار داشت: هر سال در بهمن‌ماه برنامه‎های هفته ملی پیشگیری و مبارزه با سرطان برگزار می‌شود.

به گفته بیدارپور، امسال نیز این هفته از 8 بهمن‌ماه تا 15 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و با عنوان پویش ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در طول این هفته در 22 مرکز فعال پاتولوژی سطح استان کردستان اطلاعات و آماری در رابطه با تعداد مبتلایان به سرطان بدست می‌آید.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار داشت: در سه سال گذشته روند ابتلا به سرطان در کردستان تقریبا ثابت بوده اما در سرطان پوست نسبت به سال‌های گذشته یک روند افزایشی شاهد بوده‎ایم.

بیدارپور تصریح کرد: در سال گذشته فراوانی مطلق سرطان‌های شناسایی شده در هر دو جنسیت یک هزار و 559 نفر گزارش شده است.

وی اظهار داشت: در سال 94 بیشترین میزان ابتلا به سرطان در استان کردستان به ترتیب سرطان پوست، معده، پستان، مری، کولورکتال و مثانه با فراوانی مطلق 285، 221، 128، 121، 109 و 100 نفر بوده است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تصریح کرد: با توجه به آمار ارائه شده از سوی مراکز پاتولوژی استان، بیشترین میزان سرطان در آقایان مربوط به سرطان پوست، معده و مثانه با تعداد 169، 167 و 74 نفر مبتلا بوده است.

به گفته بیدارپور، میزان بروز سرطان پوست، معده و مثانه در آقایان به ترتیب 20.58، 20.33 و 9.01 درصد در استان کردستان گزارش شده است.

وی همچنین افزود: بیشترین میزان سرطان در زنان مربوط به پوست، پستان و مری به ترتیب با 121، 116 و 61 نفر بوده و میزان بروز این نوع سرطان‌ها نیز در زنان به ترتیب 15.33، 14.7 و 7.73 درصد گزارش شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به رابطه نزدیک افزایش گروه سنی افراد و ابتلا به سرطان، تصریح کرد: بیشترین گروه سنی در هر دو جنس سن 60 تا 69 سال گزارش شده است.

وی به آمار کودکان مبتلا به سرطان نیز اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته سنین صفر تا 9 سال و 10 تا 19 سال به ترتیب و در هر دو جنس 6 و 14 نفر مبتلا به انواع سرطان در کردستان شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان افزود: بیشترین میزان ابتلا به سرطان در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، دیواندره، قروه و کامیاران بوده است.

بیدارپور با اشاره به برنامه‌های هفته ملی مبارزه و پیشگیری از سرطان، افزود: در این هفته برنامه‌های گسترده‌ایی در سطح استان برنامه‌ریزی شده و پویش ملی مبارزه با سرطان در حال آغاز است.

وی افزود: سرطان قابل پیشگیری و درمان بوده و می‌توان با خودمراقبتی از بروز بسیاری از بیماری‌ها ناشی از سبک غلط زندگی جلوگیری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تصریح کرد: بسیاری از بیماران سرطانی با امید و اجرای برنامه‌های بهبود زندگی می‌توانند سلامتی خود را بدست آورده و یا در صورت وجود سرطان‌های خطرناک‌تر چند سال بیشتر عمر کنند.

وی افزود: در بین اکثر مردم باور غلطی مبنی بر درمان ناپذیر بودن سرطان وجود دارد که این باور باید اصلاح شود و با امیددادن به فرد مبتلا به سرطان وی را به زندگی باز گرداند.

بیدارپور عنوان کرد: شناسایی افراد و مشاغلی که با سلامت مردم رابطه مستقیم دارند و در تولید محصولات غذایی و بهداشتی که در بروز سرطان نقش مهمی دارند و اینکه تمامی استانداردهای لازم را برای تولید محصولشان استفاده کنند یکی از مهم‌ترین کارها در بحث پیشگیری خواهد بود.

وی گفت: از جمله موادی که در ابتلا افراد به سرطان نقش مهمی دارد، سیگار و دخانیات است و باید این آگاهی‎رسانی در بین مردم ایجاد شود که علاوه بر شخص مصرف‎کننده اطرافیان وی نیز در خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی خواهند بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار داشت: مواد سوختی نامرغوب، استفاده از سم و کود در کشاورزی، آب آشامیدنی نامناسب، عدم تحرک کافی و غذاهای چرب هرکدام به نحوی در ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها دخیل هستند.

وی افزود: پیشگیری سهم بسیار مهمی در کاهش ابتلا به سرطان داشته و اگر به خوبی موارد ذکر شده را عملی کنند بیش از 50 درصد خطر ابتلا به سرطان در افراد کاهش می‌یابد.

بیدارپور به موضوع غربالگری افراد اشاره کرد و افزود: در بسیاری از موارد سرطان در یک خانواده شایع بوده و با غربالگری می‌توان از همان ابتدا افراد دیگر خانواده را با پرهیز و یا تشخیص زودهنگام بیماری آگاه کرد.

وی در پایان افزود: در بسیاری مواقع می‌توان سرطان پستان را در مراحل اولیه با تست ماموگرافی و یا خودمعاینه‌ای تشخیص داد و در همان ابتدا آن را عمل کرد تا به سایر بافت‌ها آسیب نزد.

انتهای پیام/79025/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول