اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پژوهشگر سوری در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

نشانه‌ کودتای ترکیه علیه توافق‌های آستانه/احتمال درگیری عملیات فرات با ارتش سوریه

پژوهشگر سوری با بیان اینکه اردن چگونه با حفظ اتاق عملیات هدایت تروریست‌ها در خاک خود می‌خواهد، ضامن آتش‌بس در سوریه باشد، افزود: ترکیه نیز احتمالا تروریست‌های تحت فرمان خود را به درگیری با ارتش سوریه در الباب تحریک کند.

نشانه‌ کودتای ترکیه علیه توافق‌های آستانه/احتمال درگیری عملیات فرات با ارتش سوریه

«احمد الدریس»، پژوهشگر مسائل سیاسی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، اظهار داشت: در صورتی که شرایط بین المللی و بخصوص مواضع ترکیه در قبال مصوبات آستانه تغییر نکند، نتایج مذاکرات دیروز آستانه می‌تواند، آغازگر دور جدیدی از مذاکرات ژنو بر اساس اصول درستی باشد.

وی افزود: نشانه‌های کودتای ترکیه علیه تفاهم‌هایی که با ایران و روسیه در خصوص پرونده سوریه رسیده بیش از پیش پدیدار شده و آنکارا در مذاکرات دیروز آستانه هم سطح حضور خود را کاهش داده بود.

الدریس گفت: ترکیه با پایین آوردن سطح حضور خود و شمار مخالفان حاضر در آستانه این پیام را ارسال کرد که مقاصد ترکیه در سوریه تغییری نکرده، آنکارا احتمالا پرونده سوریه در شمال این کشور را پیچیده‌تر از قبل خواهد کرد.

پژوهشگر سوری گفت: احتمالات مطرح درباره اقدامات آنکارا، نخست ترغیب شبه نظامیان تحت امر خود به درگیری با ارتش سوریه در اطراف الباب و دوم گرایش به کارشکنی‌های سیاسی بیشتر از طریق شبه نظامیانی است که احتمالا به ژنو دعوت شوند.

الدریس نقش اردن در پرونده سوریه را به نقش اجرایی و نه بیش تر محدود خواند و گفت: نمی‌توان از چرخش موضع اردن در قبال سوریه سخن گفت چراکه دولت امان ارتباط تنگاتنگی با کشورهای کمک‌کننده و در راس آن رژیم سعودی و دیگر شیخ‌نشین‌ها و همچنین در پس آنها دولت آمریکا دارد که امنیت اسرائیل را در راس منافع خود در منطقه قرار داده‌اند.

پژوهشگر سوری با بیان اینکه اتاق عملیات الموک اردن تحرکات تروریست‌ها در جنوب سوریه را مدیریت می‌کند، افزود: شایسته بود، کمیته سه جانبه ضامن تفاهم‌های آستانه خواستار انحلال یا تعلیق کار این اتاق عملیات طی مرحله آتی می‌شد تا آتش‌بس جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

الدریس گفت: انعطافی که دولت سوریه برای قبول گفت‌وگو با تروریست‌ها تحت نظارت طرف‌های تضمین‌دهنده نشان داده می‌تواند، بار دیگر موید این باشد که دمشق تنها طرف قانونی است که با وجود در اختیار داشتن قدرت سیاسی و نظامی از طریق حضور در هر نشست سیاسی به دنبال راه حلی برای بحران سوریه است و نیازی به ضامنی برای اجرای توافق آتش بس ندارد چون دولتی است که بر اساس قوانین بین المللی عمل می‌کند.

پژوهشگر سوری گفت: تاکید بشار جعفری، رئیس هیات سوریه در مذاکرات آستانه بر حق پاسخ دمشق و متحدانش به هرگونه نقض آتش‌بس توسط گروه‌های مسلح را نشانه این دانست که دولت سوریه بحث خروج هیچ کدم از نیروهای متحدش از خاک سوریه را نمی‌پذیرد.

الدریس افزود: حضور نیروهای متحدان سوریه در خاک این کشور مشروع و مبتنی بر قانون اساسی سوریه است، برخلاف اینکه حضور گروه‌های مسلح در سوریه غیرقانونی است، با وجود اینکه برخی کشورهای منطقه‌ای به دنبال مشروع جلوه داده، حضور آنها در خاک سوریه به عنوان نیروی نظامی مخالفان سوریه هستند، بخصوص که بین این گروه‌‌های مسلح خود جدایی واختلاف زیادی وجود دارد و هر کدام طرف دیگر را رد می‌کند.

پژوهشگر سوری مرحله آتی بحران سوریه را مرحله تحولات منفی و مثبت در همه سطوح خواند و گفت: در شرایطی که با پیشروی‌های قابل ملاحظه ارتش سوریه در جبهه‌های نبرد علیه گروه‌های تروریستی قدرت دمشق درحال بیش‌تر شدن است، گروه‌های مسطح به طور مستقیم به شکست نظامی و ناتوانی خود در رسیدن به اهدافی که به آنها محول شده اعتراف می‌کنند.

الدریس در پایان سخنان خود تاکید کرد: شکست اخیر حمله سنگین تروریست‌ها به درعا بر قدرت طرح‌های سیاسی دشمنان سوریه برای حل بحران سوریه تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

 انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول