اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

در برنامه پرسشگر اعلام شد

الهیار: حق مدیریت های کاذب در آموزش و پرورش هست/ مجاوری: نیروهای اداری آموزش و پرورش 8 ماه اضافه کار نگرفته‌اند/ میرزاده: هیچ وقت به معلمان «رفاهی» و «اضافه کار» داده نشده‌ است

مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر برای سرانه مواد غذایی در مدارس شبانه‌روزی و ایاب و ذهاب مدارس روستامرکزی دچار مشکل هستیم، اما هزینه‌ای به نام هزینه کاذب در آموزش و پرورش نداریم.

الهیار: حق مدیریت های کاذب در آموزش و پرورش هست/ مجاوری: نیروهای اداری آموزش و پرورش 8 ماه اضافه کار نگرفته‌اند/ میرزاده: هیچ وقت به معلمان «رفاهی» و «اضافه کار» داده نشده‌ است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمان رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه و میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در برنامه پرسشگر شبکه آموزش به بررسی بودجه آموزش و پرورش در سال 96 پرداختند.

منصور مجاوری مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بحث‌های درآمدی این وزارتخانه اظهار داشت: حدود 25 سال پیش قانون شوراهای آموزش و پرورش تصویب شد، اما به خاطر نوع نگاه در ساختار اداری، این قانون آنچنان که باید اجرا می‌شد،‌ اجرا نشد. 

وی ادامه داد: در این قانون، بحث‌های درآمدی آموزش و پرورش به صورت مفصل بیان شده است؛ از جمله آنها روش بکارگیری معلمان، استخدام و برنامه‌ریزی و اختیاراتی است که در سطح شهرستان این شورا داده است. 

مجاوری افزود: همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به قانون شوراها کم لطفی کرده‌اند و استانداران باید از همه مسئولان خود بخواهند تا قانون شوراها را اجرا کنند. 

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در بخش درآمدها در خصوص احیای اقتصاد آموزش  و پرورش اگر حرکت کنیم، بسیار خوب است ؛ ضمن اینکه در بحث مدیریت منابع که در سند آمده است، باید ببینیم که چقدر فضا داریم و در بحث درآمد برای خود واحدهای آموزشی آن را اجرا و در این خصوص اقدام کنیم.

مجاوری در خصوص اینکه «در بودجه سال 96 این عدد چقدر است؟»،‌خاطر نشان کرد: حدود 33 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است که تا الان اعلام شده است؛ ضمن اینکه درآمدهایی که برای سال جاری پیش‌بینی شده است، حدود 980 میلیارد تومان است که اگر دستگاه‌ها به ما کمک کنند، ما می‌توانیم آن را به 2 هزار میلیارد تومان ارتقاء دهیم. 

وی در خصوص «پرداخت حقوق فرهنگیان»، گفت:‌ تا این لحظه 32 هزار میلیارد تومان فقط برای پرداخت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی اختصاص یافته است.

مجاوری: بودجه دستگاه‌های زیر مجوعه آموزش و پرورش 303 میلیارد تومان است

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خصوص «بودجه هزینه‌های جاری وزارت آموزش و پرورش»، متذکر شد: هزینه جاری کل دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه که در بخش سایر قرار دارد، 303 میلیارد  تومان است، اما در خصوص سرانه مدارس،‌ ایاب و ذهاب و مدارس شبانه‌روزی، حدود 600 میلیارد تومان بودجه است.

علی الهیار ترکمان رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه در ادامه این نشست اظهار داشت: ورودی و خروجی بودجه آموزش و پرورش درست است، اگر بتوانیم از این 32 هزار میلیارد تومان مشخص کنیم که چقدر هزینه حقیقی و چقدر هزینه کاذب است، راحت‌تر می‌توانیم به این موضوع ورود پیدا کنیم و یا اگر مشخص کنیم 600 میلیارد تومان بودجه برای سایر هزینه‌ها چطور باید مصرف شود. حال اینکه گفته می‌شود دولت این موضوع را نمی‌بیند و آن را پیشنهاد نمی‌کند، بنده آن را قبول ندارم؛ چرا که یکی از وظایف دولت تأمین هزینه‌ها است. 

وی ادامه داد: ما در طی 10 سال گذشته، بودجه آموزش و پرورش را 8 برابر کرده‌ایم؛ یعنی در سال 84 بودجه 4 هزار میلیارد تومان بود و در همین سال، میانگین حقوق فرهنگیان 300 هزار تومان بود و در حال حاضر این میانگین 2 میلیون و 300 هزار تومان است، اما اینکه چرا کسری بودجه هنوز باقی است، باید گفت یکی از مسائل مهم این است که بودجه را مترادف با پول می‌بینیم که این یک نگاه آسیب‌زا است.

رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: منابع ما مشخص است و اینکه کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و پرورش  اعلام کرد، این موضوع را کارشناسان دیده‌اند و این کار را کرده‌ایم، بنده از وی می‌پرسم چقدر از این بودجه‌ها عملیاتی می‌شود؛ ما بحث یک درصد بودجه شرکت‌ها را در بودجه 94 و 95 نیز داشتیم، اما این اتفاق نیفتاد؛ چرا که با تعاریف حقوقی شرکت‌ها همسان نیست.

الهیار ترکمان متذکر شد: در حال حاضر بانک‌های ما اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه در قانون بودجه ندارند و بودجه‌ریزی و شکل بودجه‌ریزی آنها در ارقام بودجه متفاوت است؛ ضمن اینکه مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت نیز هیچکدام از این‌ها را ندارند.

وی بیان داشت: بعضی از بانک‌ها هستند که با بخش خصوصی قرارداد دارند و سهامدار آنها مردم هستند؛ در نتیجه نمی‌شود پول یک درصد بودجه را به آموزش و پرورش داد و از آن طرف موانع قانونی به وجود می‌آید و اینکه فقط پول را ببینیم اما روش‌ها را اصلاح نکنیم، قطعاً این وضعیت به وجود می‌آید و به نظر بنده کمتر از 5 درصد آن (بودجه یک درصد شرکت‌ها ) تحقق پیدا می‌کند.

رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در نتیجه؛ برآیند این موضوع این می‌شود که باید 3600 میلیارد تومان در بودجه ‌آموزش و پرورش قرار گیرد، حال این کار محقق نمی‌شود و در نهایت  دولت مجبور می‌شود از منابع دیگر این‌ها را تأمین کند و اگر در بودجه 96 این موضوع محقق نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

در ادامه این نشست میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در خصوص «راهکارهای عملیاتی و رفع کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش»، اظهار داشت: آیا برنامه‌ای در خصوص هزینه‌های دستگاه‌های دیگر در صدا و سیما داشته‌اید؛‌در نتیجه همین برنامه، نشانه مظلومیت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: اولاً مخالف اصل این بودجه‌ها که مصوب نمی‌شود، خود سازمان برنامه و بودجه است و اینکه الهیاری بیان می‌کند که هزینه‌ها کاذب است، باید این موضوع را اصلاح کند. حال بنده می‌پرسم کجای این هزینه‌ها کاذب است و اساساً اینکه خود آموزش و پرورش فراموش شده است. 

 *8 برابرشدن بودجه آموزش و پرورش قابل طرح نیست 

میرزاده در خصوص «نقش مجلس در ماجرای بودجه آموزش و پرورش»، عنوان کرد: هزار بدبختی در آموزش و پرورش وجود دارد و این‌ها بحث کاذب نیست و بحث 8 برابر افزایش بودجه آموزش و پرورش قابل طرح نیست. 

الهیار ترکمان در این لحظه گفت: چرا این افزایش بودجه قابل طرح نیست، منابع کشور در اینها صرف شده است و فرمایش شما جالب نیست، حال چرا این‌ها اثربخشی لازم را ندارد؟.

*در تاریخ آموزش و پرورش خدمات رفاهی به معلمان اختصاص پیدا نکرده است

میرزاده در ادامه گفت: دستورالعمل اجرایی قانون بودجه برای سایر کارکنان آیا شامل آموزش و پرورش می‌شود یا خیر؟ اگر این شامل آموزش و پرورش می‌شود، چرا در ماده 12 تبصره 2، در ماده 13 و 14 آن راجع به ایاب و ذهاب، هزینه غذا، فوق‌العاده مأموریت و مسائل رفاهی صحبت کرده‌اید و آیا خبر دارید در تاریخ آموزش و پرورش تا اکنون هیچ وقت این مسائل رفاهی به معلمان داده نشده است. 

وی تأکید کرد: اصلاً کدام قانون می‌گوید به معلم نمی‌شود اضافه‌کار و مأموریت داد و اصلاً آیا در تاریخ آموزش و پرورش این موضوع هیچ وقت داده شده است. 

*تاکنون به معلمان اضافه کار داده نشده است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: این در حالی است که در دستگاه شما و بسیاری دستگاه‌های دیگر 175 ساعت به کارمندان اضافه کار می‌دهند، حال این سوال مطرح است که تا حال حاضر کجا به معلم اضافه‌کار داده می‌شده است.

الهیار ترکمان افزود: اضافه کار تعریف قانونی دارد و در ادامه میرزاده افزود آنچه مشخص است این است که هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش مشکل ندارد؛ البته شما در سازمان برنامه و بودجه منعی نگذاشته‌اید اما آموزش و پرورش پول نداشته است و فعلاً ما حتی در سرانه مدارس نیز مانده‌ایم.

میرزاده تأکید کرد: تا نگاه شما به آموزش و پرورش عوض نشود؛ یعنی اینکه آموزش و پرورش مصرف‌کننده نیست، بلکه تولیدکننده واقعی است و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به راهکارهایی در این خصوص خاطر نشان کرد: باید لایحه‌ای که می‌آورند متناسب با عمکرد آموزش و پرورش باشد و اگر اعلام می‌کنند که هزینه کاذب است، آن را خط بزنند. 

الهیار ترکمان خطاب به میرزاده افزود: شما وارد بحث سیاسی شده‌اید.

میرزاده با بیان راهکارهایی تصریح کرد: اولاً اینکه باید اعتبارات بر اساس عملکرد آموزش و پرورش داده شود،  دوم اینکه هزینه سایر، اکثراً حقوق است و باید بند «و» بیاید و در نهایت اینکه کسری بودجه امسال به هیچ عنوان به سال آینده موکول نشود. اگر همه این موارد تحقق پیدا کند، همان کسری‌های انتقالی از سال 95 به سال 96 خواهد بود و انجام این کار، گام اولی است که می‌تواند برای آموزش و پرورش صورت گیرد.

*میرزاده:باید مانند همه کارکنان دولت،به معلمان نیز رفاهی پرداخت شود

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس متذکر شد: موضوع دیگر این است که مانند سایر دستگاه‌ها نیز اگر معلمان کارمند هستند، با آنها برخورد شود و اگر رفاهی برای کارمندان در هر دستگاهی در نظر گرفته می‌شود، این موضوع برای معلمان نیز در نظر گرفته شود.

 در ادامه برنامه الهیار ترکمان از میرزاده پرسید: آیا شما می‌خواهید از هزینه کاذب، برداشت سیاسی کنید، بنده گفتم 32 هزار میلیارد تومان در بخشی از آن هزینه کاذب وجود دارد، حال شما به عنوان یک آموزش و پرورشی بگویید چند درصد حقوق پایه است و چند درصد هزینه مدیریتی است؟.

میرزاده خطاب به الهیار ترکمان گفت: شما مثالی از هزینه کاذب بزنید.

*الهیار: 30 درصد مناطق آموزش و پرورش زیر 5 هزار دانش‌آموز تحت پوشش دارد

الهیار ترکمان اضافه کرد: شما حتی قبول ندارید که هزینه‌ها کاذب است؛ ضمن اینکه 730 منطقه آموزش و پرورش در کشور درست کرده‌اند که 30 درصد از این مناطق، دانش‌آموزان تحت پوشش آن زیر 5 هزار نفر است؛ یعنی در حد یک مدرسه بزرگ بوده که برای آنها رئیس،‌معاون و پست‌های مدیریتی گذاشته‌اند، اما به آنها حق مدیریت می‌دهند که باید این ساختار را اصلاح کرد؛ ضمن اینکه منظور بنده از هزینه کاذب این است که در جاهایی حق مدیریت‌های کاذب ایجاد کرده‌ایم. 

منصور مجاوری مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه وزارت آموزش و پرورش در ادامه برنامه خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش زیرساخت‌های فناوری دارد و می‌توانم بگویم در خصوص حقوق و مزایا رویکرد عملیاتی به صورت شفاف داشته‌ایم .

وی ادامه داد:‌برای هر یک دانش‌آموز در لب مرز یا شهر تهران کلاس برگزار می‌کنیم و باید آموزش را به همه نقاط برسانیم، اما باید برای مدیریت منابع روش‌های آموزشی و اصلاحی داشته باشیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سیستم آموزش از راه دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: می‌توانیم از طریق روستامرکزی و مدارس شبانه‌روزی دانش آموزان پراکنده را آموزش دهیم. 

مجاوری: در آموزش و پرورش هزینه کاذب نداریم/50 هزار نیروی ستادی و 900 هزار معلم داریم

مجاوری با اشاره به مشکلات مدارس شبانه‌روزی یادآور شد: در حال حاضر برای سرانه مواد غذایی در مدارس شبانه‌روزی و ایاب و ذهاب مدارس روستامرکزی دچار مشکل هستیم، اما هزینه‌ای به نام هزینه کاذب در آموزش و پرورش نداریم. 

وی با اشاره به تشکیلات اداری این وزارتخانه افزود: کل کارکنان اداری و ستادی در این وزارتخانه از وزیر گرفته تا آخرین نفر، حدود 50 هزار نفر هستند و سایر کارکنان که معلمان هستند، حدود 900 هزار نفر هستند که باید در مدارس مدیر، معاون آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد که 99.9 درصد از این‌ها در بخش آموزش قرار دارند که باید برای تنظیم برنامه آموزشی در مدارس این افراد حضور داشته باشند.

*اختصاص خرید خدمات آموزشی برای نیم درصد مدارس 

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اگر قانون شوراهای آموزش و پرورش اجرا می‌شد، بسیار مطلوب بود، گفت: از دو، سه سال پیش طرح خرید خدمات آموزشی را داشتیم که در ماده 41 قانون بخشی از مقررات دولت و نیز در تبصره 13 قانون بودجه سال 93، قرار داشت و اینکه نیم درصد از مدارس را خرید خدمات انجام دهیم که این یکی از بهترین روش‌ها بوده است؛ در حال حاضر در سیستان و بلوچستان و مناطق محروم انجام می‌شود، اما تبلیغات سوء شده است و اعلام کرده‌اند آموزش و پرورش مدارس خود را واگذار می‌کند.

* هیچ مدرسه‌ای به بخش خصوصی واگذار نشده است

مجاوری تأکید کرد: تا این لحظه هیچ مدرسه‌ای از آموزش و پرورش را واگذار نکرده‌ایم، اما باید روش‌های نوین آموزشی را اجرا کنیم.

الهیار ترکمان در ادامه این نشست گفت: بنده با صحبت‌های آقای مجاوری موافق هستم که باید طبق قانون آموزش و پرورش همه افراد لازم‌التعلیم را پوشش دهد، اما هنر آموزش و پرورش شکل ارائه این خدمات است . وقتی آموزش و پرورش می‌گوید 110 مدرسه با یک دانش‌آموز و حدود 5 هزار مدرسه زیر 10 دانش‌آموز داریم، کدام عقل سلیم می‌تواند تأیید کند که ما در این مدارس آموزش ارائه می‌کنیم؛ یعنی معلم برای همه این دانش‌آموزان وقت می‌گذارد؛ در حالی که همه باعث پرت منابع می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه یک مغایرتی با دستگاه‌های دیگر کشور دارد و ما به دنبال این هستیم که بودجه‌ای ارائه دهیم تا کسری نداشته باشد و نگاه برنامه‌ای ما مقدم بر نگاه بودجه است. 

*در آموزش و پرورش هیچ تحلیلی در خصوص کسری بودجه وجود ندارد

رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: در آموزش و پرورش یک برگ تحلیل از عواملی که باعث کسری بودجه می‌شود، نداریم و یکی از این موضوعات، ساختار اداری است؛ ضمن اینکه اگر مناطق عشایری و روستایی را از 760 منطقه آموزشی و 32 اداره کل بیرون بیاوریم، باقیمانده مراکز چیزی حدود 680 منطقه آموزشی خواهد بود. این  اجازه رشد مدرسه و معلم را نمی‌دهد؛ در حالی که در حال حاضر صحیح است به جای یک پست اداری، به معلم پست مدیریتی بدهیم و باید معلم این کار را انجام دهد؛ ضمن اینکه در حال حاضر شیوه‌های مدیریتی در دنیا عوض شده است و باید اصلاح ساختاری انجام شود.

 الهیار ترکمان تأکید کرد: بنده می‌گویم این انقطاع بین ادارات‌، استان‌ها و مدارس اشتباه است و باید اصلاح  شود و موضوع دوم این است که چون قسمتی از بودجه را این موارد می‌گیرد، باید هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های دیگر را بدهید و از طرفی اجازه رشد مدیر و معلم نیز داده شود.

 * 8 ماه به کارکنان ستادی اضافه کار نداده‌ایم

منصور مجاوری مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه آموزش و پرورش تأکید کرد: اینکه بیشترین هزینه را ما در بخش اداری صرف می‌کنیم، به هیچ عنوان اینطور نیست.

وی اضافه کرد: در خصوص 32 هزار میلیارد تومان بابت حقوق و مزایای معلمان اگر مدیریت مدارس را کنار بگذاریم، ما 752 منطقه آموزش و پرورش داریم که دارای رئیس است و برای هر منطقه و مدرسه آن بخش ستادی وجود دارد، اما ما 8 ماه است که به این افراد اضافه کار نداده‌ایم(کارکنان ستادی)؛ ضمن اینکه حق مأموریت، ایاب و ذهاب، مسائل رفاهی، هزینه  غذا و هزینه مسکن نیز نداده‌ایم.

مجاوری با بیان اینکه میانگین اضافه کار 40 ساعت است، یادآور شد: در همایش مدیران کل استان‌ها که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، یکی از اصلی‌ترین موضوعات ما تفویض اختیار از ستاد به اداره کل و از اداره کل به مدارس بود که در جهت کوچک‌سازی و اختیارات مدارس است. 

وی بیان داشت: در این خصوص در اکثر مدارس، حساب یکپارچه‌ای ایجاد کرده‌ایم و از سال گذشته اعلام کردیم که مدیران مدارس پول نقدی را که از مردم دریافت می‌کنند، به آن واریز کنند یعنی باید والدین وجوه پرداختی به مدارس را به حساب کد شناسه 17 رقمی که ایجاد شده است، واریز کنند.

* افتتاح 90 هزار حساب یکپارچه در مدارس کشور/کمک والدین به مدارس در بودجه دیده نشده است

 مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 90 هزار حساب یکپارچه در مدارس توسط بانک عامل ایجاد کرده‌ایم، گفت:‌از والدین دانش‌آموزان تقاضا می‌کنیم مبالغی را که با عناوین مختلف به مدارس واریز می‌کنند، از مدیران مدارس گزارش بخواهند که چطور این مبالغ صرف شده است؛ ضمن اینکه حسابداری تعهدی برای این موضوع ایجاد کرده‌ایم تا هزینه مدارس مشخص شود، اما پولی را که اولیاء به مدارس کمک می‌کنند را در بودجه‌ها فراموش کرده‌ایم.

مجاوری تأکید کرد: بنده به عنوان آموزش و پرورش به مجلس می‌گویم 5 درخواست داریم و از رئیس‌جمهور، معاونان وی و استانداران تقاضا می‌کنم قانون شوراهای آموزش و پرورش را از ما مطالبه کنند و اعلام کنند که باید آن را اجرایی کنیم. 

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در ادامه این نشست تخصصی با بیان اینکه بنده از مجاوری در خصوص آموزش از راه دور انتقاد دارم،‌ گفت: از راه دور نمی‌شود دانش‌آموز ابتدایی را هیچ وقت آموزش داد و نیز این موضوع در دوره اول دوره متوسطه نیز به همین شکل است و صرفاٌ در دوره دوم متوسطه تعدادی از دانش‌آموزان را می‌شود از طریق آموزش از راه دور آموزش داد. 

وی تأکید کرد: طبق قانون اساسی باید در هر جا که دانش‌آموز است، معلم حضور داشته باشد و این کار از طریق آموزش از راه دور و به شیوه الکترونیکی شدنی نیست. 

در این زمان مجاوری توضیح داد: در حال حاضر 2 هزار مدرسه آموزش از راه دور داریم.

میرزاده پاسخ داد: بیشتر مدارس از راه دور آموزش و پرورش برای بزرگسالان است نه تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان لازم التعلیم. 

وی در خصوص «خرید خدمات آموزشی» خطاب به مجاوری یادآور شد: بالاخره در یک روستایی که یک دانش‌‌آموز دارید باید معلم باشد چه به صورت رسمی یا خرید خدمات آموزشی و باید به آن حقوق بدهید و این موضوع نیز کسری شما را حل نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اصلاح ساختار اداری افزود: ممکن است اصلاح ساختار باشد، اما در کسری بودجه تغییر اساسی نخواهیم داشت.

میرزاده با اشاره به حوزه انتخابیه خود در استان اردبیل خاطر نشان کرد: بنده در روستایی در شهرستان گرمی در استان اردبیل تحصیل کرده‌ام که شامل دو دانش‌آموز بود و دولت وقت به آنجا معلم داده بود؛ ضمن اینکه بیش از 380 روستا در حوزه انتخابیه بنده است که باید در مدارس آنها معلم وجود داشته باشد.  این معلمان باید هم نقش معلم و نیز نقش مدیر داشته باشند، شاید 10 درصد  از مجموع این 380 نفر، دارای  خدمت‌گزار باشند و معلمان باید همه کارها را انجام دهند.

 وی اضافه کرد: ممکن است این 380 روستا یک اداره آموزش و پرورش داشته باشد که باید عده‌ای در آنها فعالیت کنند و به امور معلمان رسیدگی کنند؛ ضمن اینکه فاصله بین روستاها بسیار زیاد است و این افراد حتی نمی‌توانند به صورت ماهانه مشکلات معلمان را بررسی کنند.

میرزاده یادآور شد: بنده نمی‌گویم اصلاح ساختار تأثیر ندارد، اما این موضوع بسیار ناچیز است.

الهیار ترکمان در ادامه خطاب به میرزاده گفت: یعنی شما اعلام می‌کنید باید فقط تخصیص پول صورت گیرد؟.

 میرزاده گفت: طبق قانون شما باید پول بدهید.

 الهیار ترکمان گفت:‌ بله، اما موظف هستیم به ساختارهای چابک پول بدهیم و باید پرت منابع را حل کنیم. 

میرزاده تأکید کرد: قانون در اینجا ساختار را مشخص کرده است و امری سلیقه‌ای نیست و اگر شما فکر می‌کنید قانون اشکال دارد، لایحه‌ای به مجلس بدهید تا این قانون عوض شود.

وی اضافه کرد: بنده بر اساس اطلاعاتی که دارم مشکل ساختار،‌مشکل اساسی نیست که بتواند مشکل کمبود اعتبار را حل کند و این‌ها باید عملکرد را بپذیرند و بند «و» را پذیرفته و کسری بودجه امسال را به سال بعد موکول نکنند. 

الهیار ترکمان یادآور شد: همه این موارد پذیرفته می‌شود، به شرطی که ساختار اصلاح شود.

وی با اشاره به صحبت‌های میرزاده خاطر نشان کرد: ما هم کمبود معلم داریم و هم مازاد معلم.

*پرداخت یک میلیون و 200 هزار ساعت حق‌التدرس در سال

الهیار ترکمان تصریح کرد: یک میلیون و 200 هزار ساعت در سال حق‌التدریس در آموزش و پرورش پرداخت می‌کنیم که 43 درصد از این‌ها از محل کمبود و مازاد معلم است، به اضافه این موضوع که اگر ساختار این موضوع را بررسی کنید، می‌توانید 900 میلیارد تومان پول را آزاد کنید که این بسیار کارساز است، اما دوستان اعلام می‌کنند که نباید ساختار را دست زد.

رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: مجلس منابع جدید اختصاص نمی‌دهد و پیشنهادی ندارند و از طرف دیگر اعلام می‌کنند، منابع مشکل دارد. 

*تأمین 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه آموزش و پرورش توسط دولت

در خاتمه این نشست تخصصی منصور مجاوری مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در سال جاری به آموزش و پرورش کمک کرده است،‌گفت: حدود 6 هزار میلیارد تومان کسری ما را تأمین کرده‌اند و ما امیدوار هستیم تخصیص اعتبار ما را سریع‌تر انجام دهند تا اولاً بتوانیم پاداش پایان خدمت بازنشستگان 95 را بپردازیم؛ ضمن اینکه کل هزینه‌ای پرسنلی نیروهای حق‌التدریس و غیررسمی را نیز پرداخت کرده و از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم همه تبصره‌های ما را تصویب کنند. 

میرزاده در پاسخ به وی خاطر نشان کرد: اگر دولت با آن موافقت کند، ما آن را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول