اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش:

کمبود اعتماد به نفس و ناامیدی در بین دانش‌آموزان موج می‌زند/ آموزش مهارت‌ به محصلان مهم‌تر از جدول ضرب است

وزیر آموزش و پرورش گفت: کمبود اعتماد به نفس و ناامیدی در بین دانش‌آموزان موج می‌زند که در این خصوص معلم نقش کلیدی دارد ضمن اینکه باید حجم کتب درسی طوری باشد تا معلم بتواند در موضوعات درسی، مهارت‌ها را به دانش‌آموزان آموزش دهد.

کمبود اعتماد به نفس و ناامیدی در بین دانش‌آموزان موج می‌زند/ آموزش مهارت‌ به محصلان مهم‌تر از جدول ضرب است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی که امروز با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این سازمان برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، اظهار داشت: شاید به ظاهر بیان شود که این مسأله با آموزش و پرورش ارتباطی ندارد اما باید گفت ارتباط زیادی با آموزش و پرورش دارد. 

وی ادامه داد: اعتقاد دارم تا زمانی که نظام آموزش و پرورش را درست نکنیم نه تولید داریم و نه اشتغال. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهیم تولید و اشتغال داشته باشیم نیازمند جامعه مقتدر هستیم و زمانی جامعه مقتدر است که دو خصوصیت داشته باشد؛ یکی امنیت و دیگری بها دادن به سرمایه‌های انسانی. 

احمدی دانش‌آشتیانی یادآور شد: اگر بخواهیم تولید و اشتغال داشته باشیم باید نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم و این نیروی انسانی کارآمد به نظام آموزش و پرورش برمی‌گردد و برخی تصور می‌کنند نیروی کارآمد در تخصص دانشگاه است اما بنده عنوان می‌‌کنم که نیروی کارآمد یعنی اینکه مهارت و شایستگی داشته باشد و این در سنین پایین اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با تعداد زیادی فارغ‌التحصیل لیسانس و فوق‌لیسانس مواجه هستیم که خیلی از آنها مهارت لازم را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در دولت این بحث بود که دوره یک‌ساله‌ای برای مهارت‌آموزی این افراد بگذاریم در صورتی که اگر بتوانیم این مهارت را در نظام آموزشی، آموزش دهیم می‌توانیم نیروی کارآمدی در مقطع دیپلم داشته باشیم تا وارد بازار کار شود. 

احمدی دانش‌آشتیانی با تأکید بر اینکه مهارت‌ها باید در نظام ‌آموزشی وارد شود، گفت: اگر می‌خواهیم مدرسه توانمند داشته باشیم و به جامعه‌ مقتدری برسیم باید بر این موضوع توجه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های آموزشی در دوره‌های مختلف، خاطرنشان کرد: در سن کودکی بیشترین بهره اقتصادی را از نظر آموزشی می‌بریم به طوری که این موضوع در سنین 17 و 18 سال نزدیک به صفر می‌شود و کسب مهارت در این سال‌ها مشکل است. 

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اگر مهارت‌ها را در سنین کودکی و دبستان یاد دهیم، ارزش افزوده و کارآمدی آن در سنین بالا بیشتر می‌شود.

احمدی دانش‌آشتیانی با اشاره به برنامه درسی دوره عمومی، متذکر شد: در برنامه درسی 9 سال اول آموزش عمومی و در 3 سال آخر بحث آموزش تخصصی را داریم و به خصوص در 6 سال اول باید بر روی بحث‌های مهارتی تأکید شود.

وی، عنوان کرد: اعتقاد دارم رویکرد ما بر محتواهای آموزشی بوده است و هدف‌گذاری این بوده است تا آموزش را پررنگ ببینیم و سعی کرده‌ایم تمام تلاش خود را روی محتوای آموزشی بگذاریم. 

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید روی بحث‌های مهارتی تمرکز کنیم، افزود: بنده با این تفکر که دو ساعت کتاب آموزش تفکر درس بدهیم و بگوییم آدم متفکر تربیت کرده‌ایم موافق نیستم بلکه باید دانش‌آموز 36 ساعت هفته را آموزش تفکر ببیند ضمن اینکه در این 9 سال دانش‌آموز باید مهارت تفکر کردن و استفاده از خرد و خردجمعی را یاد بگیرد.

احمدی دانش‌آشتیانی تصریح کرد: کمبود اعتماد به نفس و ناامیدی در بین دانش‌آموزان موج می‌زند که در این خصوص معلم نقش کلیدی دارد ضمن اینکه باید حجم کتب درسی طوری باشد تا معلم بتواند در موضوعات درسی این مهارت‌ها را در دانش‌آموزان تربیت کند.

وی با انتقاد از روش‌های تشویقی دانش‌آموزان موفق، یادآور شد: در کلاس درس سه دانش‌آموز را تشویق می‌کنیم اما اعتماد به نفس 30 دانش آموز دیگر را از بین می‌بریم که باید به این مسأله به خصوص در سنین پایین توجه کنیم. ضمن اینکه دانش‌آموز باید نگرش مثبت و ریسک‌پذیری بالا داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: باید ببینیم در کلاس‌های درس به ویژه در مقاطع پایین‌تر چه اتفاقی باید صورت گیرد ضمن اینکه باید این نگرش را داشته باشیم که مهمتر از جدول ضرب باید دانش‌آموز مهارت‌هایی را در کلاس درس کسب کند نه در خارج از آن و باید ببینیم برنامه‌های محتواهای ما با این شرایط به چه صورت باید باشد.

دانش‌آشتیانی با اشاره به اهمیت تولید و اشتغال، خاطرنشان‌ کرد: در تولید و اشتغال آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های مهم است و باید در درازمدت سیستمی را طراحی و اجرا کنیم تا در تولید و اشتغال نقش مؤثری داشته باشد.

وی در واکنش به پرسش یکی از کارمندان روشندل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آ‌موزشی مبنی بر عدم استخدام این افراد، خاطرنشان کرد: سیاست دولت بر مبنای استخدام‌های رسمی نیست و از نظر استانداردها و شاخص‌ها، تعداد نیروهای رسمی با تعداد دانش‌آموزان تنظیم می‌شود که در این شرایط تعداد آن بیشتر است و باعث شده است مجوزهای استخدام رسمی را محدود کنند و سیاست دولت این است بدنه استخدام دولت را کوچک کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول