اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برگزاری مراسم «زنگ آخر» در تاجیکستان ممنوع شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان گفت: برگزاری مراسم «زنگ آخر» در مدارس این کشور ممنوع است.

برگزاری مراسم «زنگ آخر» در تاجیکستان ممنوع شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «اسپوتنیک»، «احسان خوشوقت» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان گفت: در حالی که 7 ژوئن در مدارس متوسطه تاجیکستان آخرین روز تحصیل بوده، برگزاری مراسم «زنگ آخر» در مدارس این کشور ممنوع اعلام شد.

چند سال قبل وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان دستور داده بود که مراسم زنگ آخر یا به عبارت دیگر «زنگ کمالات» در مدارس متوسطه این کشور فقط برای 45 دقیقه برگزار شود اما برخی دانش آموزان این دستور را رعایت نکرده و باهم درگیر شدند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته در اواخر ماه می، دانش آموزان تاجیک کلاس 9 و 11 جشنی را به میمنت فارغ التحصیلی برگزار می‌کردند و آن را زنگ آخر یا زنگ کمالات می‌نامیدند.

دانش آموزان و اولیا از روز قبل از این مراسم به جنب و جوش افتاده و به خرید گل و هدیه برای فرزندان و معلمان می‌پرداختند.

این جشن به این دلیل برگزار می‌شد که دانش آموزان کلاس 11، تحصیلات قبل از دانشگاه خود را به پایان رسانده و آماده رفتن به دانشگاه می‌شوند و دانش آموزان کلاس 9 برای مقطع پیش از دانشگاه، مهیا می‌شوند.

این مراسم که بازمانده دوران شوروی سابق است در گذشته با هزینه‌های بسیار زیادی برگزار می‌شد ولی پس از انتقاد رئیس جمهور تاجیکستان، از سال 2007، برگزاری گسترده آن توسط وزیر آموزش و پرورش این کشور، ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که هنوز آغاز سال تحصیلی در تاجیکستان از اوایل ماه آگوست توسط وزارت آموزش و پرورش این کشور تأیید نشده است.

«شریف مراد اسرافیلنیا» مدیر پژوهشگاه فرهنگستان تحصیلات تاجیکستان در این زمینه گفت: مسئله آغاز مدارس از اول ماه آگوست هنوز در دست بررسی است و این تغییرات را نمی‌توان سریع وارد کرد.

وی افزود: این طرح پس از تأیید به طور آزمایشی در مدارس تاجیکستان برگزار و اگر مشکلی پیش نیاید سال آموزش تاجیک‌ها از اول آگوست آغاز می‌شود.

در حال حاضر تحصیل در مدارس و آموزشگاه‌های تاجیکستان اول ماه سپتامبر آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول