چکیده
وجود در حکمت متعالیه امری مشکَّک است. همسنخانگاری «وجود» و «معرفت» در این نظام، سبب اتحاد احکام آن دو و تشکیکپذیری معرفت، همسان با تشکیکپذیری وجود میشود. پژوهش جاری با فرض ثبوت مشکَّکانگاری معرفت، درصدد بررسی و تبیین آثار و لوازم معرفت تشکیکی در سه حیطۀ خاص «تعریف فلسفه»، «نظریۀ صدق» و «نظریۀ زبانشناختی» از منظر صدرالمتألهین و با رویکرد تحلیل-منطقی عبارات وی است. رهیافت بهدستآمده، تفسیری نوین از تعریف فلسفه ارائه میدهد و ناکارآمدی منطق صوری و نظریۀ صدق منطبق با آن در نظام معرفتشناسی تشکیکپذیر را تبیین میکند. از سوی دیگر، نظریۀ زبان صدرالمتألهین نیز طیفپذیر بوده، همسان با معرفتشناسی وی، تشکیکپذیر است.
کلیدواژه ها: صدرالمتألهین؛ معرفت تشکیکی؛ تعریف فلسفه؛ نظریۀ صدق؛ نظریۀ زبان
نویسنده:
محمدحسین وفائیان: دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران
مجله تأملات فلسفی - دوره 6، شماره 17، زمستان 1395.