اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از واکنش خبرنگاران به مدیر فحاش گزارش می‌دهد

از بررسی علت حواله کردن «تف» به خبرنگار تا واهمه برخی مسؤولان از ارائه عملکردشان/ اداراتی که برای خبرنگاران منطقه ممنوعه هستند

مدیری که تمام مرزهای اخلاق را رد می‌کند و به خبرنگاری که از او در خصوص عملکرد چندساله مدیریتش سؤال می‌کند «تف» حواله می‌دهد، عملکرد قابل قبولی ندارد و از ارائه عملکرد خود واهمه دارد.

از بررسی علت حواله کردن «تف» به خبرنگار تا واهمه برخی مسؤولان از ارائه عملکردشان/ اداراتی که برای خبرنگاران منطقه ممنوعه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، چند سالی است که توهین مسؤولان دولتی به خبرنگاران شدت گرفته است و همچنان این روند ادامه دارد و کم نیستند خبرنگارانی که به جرم مطالبه حقوق ضایع شده مردم با الفاظ توهین‌آمیز مورد عنایت قرار می‌گیرند؛ عدم برخورد قاطع با توهین‌کنندگان باعث گسترش این فرهنگ غلط از مسؤولان رده بالا به مسؤولان استانی می‌شود و همان‌طور که شاهد بودیم بعد از اهانت‌های مکرری که توسط وزرا و مدیران تراز اول کشور به خبرنگاران صورت گرفت، هیچ اقدام جدی در برخورد با این افراد صورت نگرفت و امروز می‌بینیم که همان بی‌احترامی‌ها و توهین‌های وزرا و برخی از مدیران تراز اول دولتی با شدت بیشتری به استان‌ها سرایت کرده، تا جایی که یک مدیر در یک استان مانند چهارمحال و بختیاری تمام مرزهای اخلاق را رد می‌کند و به خبرنگاری که از او در خصوص عملکرد چندساله مدیریتش سؤال می‌کند «تف» حواله می‌دهد تا بلکه زهرچشمی از رسانه‌های مطالبه‌گر بگیرد و بتواند درپوشی به تمام ناکارآمدی‌های خود قرار دهد.

مقام معظم رهبری در خصوص لزوم پاسخگویی مسؤولان در جمهوری اسلامی می‌فرمایند: افراد، مسؤولان، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند؛ خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن‌ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلی چیز خوبی است.

متأسفانه سال‌هاست که در استان چهارمحال و بختیاری تعداد بسیار زیادی از ادارات دولتی برای قشر خبرنگار منطقه ممنوعه شدند و رسانه‌ها به عنوان نماینده مردم اجازه ورود به بسیاری از جلسات و موضوعات تخصصی را ندارند؛ برخی از ادارات با بایکوت خبرنگاران و جلوگیری از حضور آنان در جلسات و تهدید و فحاشی به آنان باعث شده‌اند مصوباتی در آن اداره صورت پذیرد که به صلاح عموم مردم و نظام نیست.

* دلیل انتقادناپذیری بعضی از مدیران و توهین به خبرنگاران نداشتن جواب قانع‌کننده است

حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی در رابطه با طرز برخورد ناپسند بعضی از مدیران با خبرنگاران اظهار کرد: مقام‌معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانشجویان فرمودند من این نگاه منتقدآمیز را صد درصد قبول دارم و این نگاه بالاترین شخص کشور است.

وی با تأکید بر اینکه این نگاه منتقدانه باعث حل مشکلات کشور است، عنوان کرد: اما متأسفانه برخی با انتقاد مخالف هستند و این‌کار به چند دلیل است که دلیل اول به‌خاطر عصبانی مزاج بودن بعضی مدیران و دلیل دوم به‌ علت این است که این مدیران جواب قانع‌کننده‌ای برای خبرنگاران ندارند.

امام جمعه سورشجان اضافه کرد: بعضاً مدیران به‌علت قضاوت و پیش‌داوری که نشان از بدبینی و سوءظن است از پاسخ به خبرنگاران طفره می‌روند، در حالی که باید به خبرنگاران مجال انتقاد داده شود، چراکه این به مصلحت خودشان و پیشرفت کارشان است.

* توهین به یک رسانه یا یک نشریه خاص توهین به همه اصحاب‌ رسانه است

میثم محمودیان مدیر مسؤول هفته نامه پگاه چهارمحال و بختیاری در رابطه با انتقادپذیر نبودن بعضی مدیران استانی و مسؤولان ارشد کشور به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه مدیران چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری به جای اینکه پاسخگوی عملکرد خودشان باشند، در تصمیم‌گیری‌هایشان بیش‌تر سعی دارند رویکرد سیاسی اتخاذ کنند.

وی از دلایل برخورد ناپسند برخی از مدیران را ناتوانی در اجرای اهداف سازمان خود عنوان کرد و افزود: مدیری که قرار بود طی مدت چند سال 6 هزار شغل ایجاد کند و اکنون بعد از چند سال نتوانسته است نصف این مقدار برای جوانان شغل ایجاد کند طبیعی است که به جای پاسخگویی به خبرنگاران که تریبون مردم هستند به سمت فرافکنی حرکت می‌کند.

مدیر مسؤول هفته‌نامه پگاه چهارمحال و بختیاری با ابراز تأسف از موج سریالی توهین به خبرنگاران، مطرح کرد: از زمانی که مدیران استانی با الفاظ نامناسب یک نشریه یا یک خبرگزاری خاص استان را مورد خطاب قرار داند، نوع بیان و نگاهشان جامعیتی دارد که تقریباً همه مطبوعات و اصحاب رسانه را مورد خطاب قرار داده است و این توهین به همه است.

* وظیفه رسانه انعکاس رفتارهای تند و زننده مدیران و عملکرد ضعیف آنان است

محمودیان اضافه کرد: این مسأله بستری را برای برخی مدیران فراهم کرد که با پرخاشگری و برخوردهای بسیار تند و زننده با خبرنگاران روبرو شوند و مردم قطعاً این موضوعات را می‌دانند و وظیفه رسانه است که این مسائل را انعکاس دهد.

وی، دلیل این‌گونه رفتارهای تند با خبرنگاران را ضعف مدیران دانست و افزود: مطبوعات به‌ علت تهمت زدن، دروغ گفتن و تحلیل اشتباه باعث این رفتار مدیران نشده‌اند، بلکه این مسأله به عدم پاسخگویی و شفافیت در سازمان‌های دولتی بازمی‌گردد.

* خبرنگار باید اهل تحلیل، بررسی و مطالبه‌گری باشد/مدیران باید جنبه انتقاد داشته باشند

مرضیه عالیپور مدیر مسؤول پایگاه تحلیلی خبری بام ایران در رابطه با توهین و تهدید مدیران و مسؤولان کشوری به خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران به‌ عنوان اصل چهارم دموکراسی وظیفه روشنگری افکار عمومی را بر عهده دارند که لازم است اگر مشکل و معضلی را در جامعه می‌بینند به گوش مسؤولان برسانند.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگار باید جرأت نقد داشته باشد، مطرح کرد: مدیران ما باید آن‌قدر جنبه داشته باشند که اگر خبرنگاری از آن‌ها انتقاد کرد زبان به تهدید و توهین باز نکنند و سعی کنند عملکرد خود را قوی کنند که در مواجهه بعدی با خبرنگار بتواند از عملکرد خود دفاع کند.

مدیرمسؤول پایگاه تحلیلی خبری بام ایران با اشاره به اینکه رسالت یک خبرنگار رساندن واقعیت بدون افراط و تفریط به گوش مردم است، تبیین کرد: امروز تمام قدرت در دست یک رسانه است و مدیران استان ما باید به خبرنگاران بها بدهند و نقدهای آنان را بررسی کنند و سعی در برطرف کردن ایرادات سازمان و اداره خود کنند.

عالیپور اضافه کرد: خبرنگاری که صرفاً صحبت‌های یک مدیر را همان‌گونه که آن مدیر بیان می‌کند انعکاس می‌دهد و همچنین به تعریف و تمجید می‌پردازد خبرنگار نیست، بلکه خبرنویس است، در صورتی که خبرنگار باید اهل تحلیل، بررسی و مطالبه‌گری باشد و پس از تحلیل و بررسی خبر خود را منتشر کند و همچنین به‌ عنوان یک پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان باشد.

* توهین به خبرنگاران باعث تضعیف روحیه پرسشگری در جامعه است

شفیعی‌نژاد خبرنگار خبرگزاری تسنیم چهارمحال و بختیاری نیز در رابطه با رسالت خبرنگار در بیان مشکلات و ضعف عملکرد مدیران در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: خبرنگاری یک شغل بسیار سخت و پرمخاطره است و یک خبرنگار زمانی که قصد دارد به رسالت اصلی خود که مطالبه‌گری از مدیران است بپردازد، توسط آن مدیر مورد توهین قرار می‌گیرد.

وی توهین به خبرنگار را علت منفعل شدن خبرنگاران عنوان کرد و افزود: توهین باعث دلسردی و همچنین تضعیف روحیه پرسشگری خبرنگار می‌شود که این مسأله آسیب‌های فراوانی برای یک کشور دارد.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم ادامه داد: مدیری که با پرسشگری یک خبرنگار مواجه نشود می‌تواند هرکاری را انجام دهد و این مسأله زمینه زوال یک جامعه را فراهم می‌کند.

و در پایان چه کسی باید در مقابل مدیران هتاک بایستد و با آن‌ها برخورد کند؟ آیا زمان توهین به خبرنگاران و منتقدان به پایان نرسیده است؟

در صورتی که در تمامی تریبون‌های انتخاباتی وعده آزادی بیان مطرح شد، اما در عمل چیزی که مشاهده می‌کنیم برخلاف صحبت‌ها و وعده‌ها عمل می‌شود.

باشد روزی شاهد به‌وجود آمدن فضایی در کشور باشیم که مدیرانی بر سرکار بیایند که نه تنها از بیان عملکرد خود واهمه‌ای نداشته باشند، بلکه از این موضوع در پیشبرد اهداف سازمان خود استقبال کنند.

در پایان باید گفت که روند حرکت رسانه‌های استان چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد که توهین‌ و تحقیر اثری ندارد و خبرنگاران استان با همان روحیه مطالبه‌گری سالمی که دارند برای پیگیری مشکلات استان با عزمی راسخ مطالبات مردم را از مسؤولان پیگیری خواهند کرد.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول