اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نوری المالکی:

پیروزی در موصل نهایی نیست/ ۲ تا ۳ هزار داعشی کشته شدند

معاون رئیس‎جمهوری عراق با بیان اینکه پیروزی در موصل نهایی نیست گفت: اولویت ادامه پاکسازی، بازسازی ساختار ارتش، پلیس و الحشد الشعبی خواهد بود.

پیروزی در موصل نهایی نیست/ ۲ تا ۳ هزار داعشی کشته شدند

به گزارش گروه بین‎الملل خبرگزاری فارس، «نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اعلام کرد که واقعیت پیروزی در موصل این است که این پیروزی نهایی نیست و عناصر داعش همچنان وجود دارند و این شهر پس از آزادسازی آن به دلیل طبیعت بافت جمعیتی آن اعم از عرب، کرد، ترکمان، مسلمان و ایزدی همواره با بحران مواجه است و این از مشکلاتی است که پس از جنگ بوجود خواهد آمد و شرایط را سخت‎تر خواهد کرد.

نوری المالکی افزود: اولویت ما ادامه پاکسازی و بازسازی ساختار ارتش، پلیس، الحشد الشعبی بر اساس پایه‌های ملی مسالمت آمیز است.

نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد که موصل شهری است که جنگ با داعش در آن تقریبا به پایان رسید، اما برخی از عناصر داعش همچنان در این شهر مستقر هستند و ما جنگ «تلعفر» را که شهر مهمی است، پیش روی داریم. علاوه بر آن، منطقه «الحویجه» باقی مانده که آزادسازی آن سخت و مشکل است و در شمال آن کردها مستقر هستند که نیروهای الحشد الشعبی اجازه ورود به آنها نمی‌دهند که این مساله خود بر مشکلات می افزاید.

معاون رئیس جمهور عراق در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد که عراق به دنبال صف‌بندی با ایران و یا کشورهای عربی نیست، بلکه به دنبال صداقت آنها و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و تفکر افراطی است.

وی به مساله بحران طایفه‌گری و انتشار آن در عراق اشاره کرد و گفت: ما نمی‌خواهیم نه با ایران و نه با کشورهای عربی همسنگر و در یک خندق باشیم، ما صداقت و دوستی ایران و کشورهای عربی را می‌خواهیم و همچنین خواستار پاکسازی اراضی عراقی از وجود لوث تروریست ها و نابودی تروریسم هستیم.

نخست وزیر سابق عراق همچنین بر تقویت روابط تجاری و اقتصادی و نظامی با روسیه تاکید و اعلام کرد که ارتش عراق باید به سلاح‎های روسیه تجهیز شود.

المالکی گفت: با مسئولان روسی درباره روابط اقتصادی بین دو کشور مربوط به برق، گاز و تجارت و روابط دائم استراتژیکی و قراردادهای اقتصادی، سلاح و حضور سیاسی روسیه در عراق گفت‌و‌گو خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور عراق در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک درباره تخمین تعداد عناصر داعش در موصل و تعداد تلفات آنها گفت: از بین 5000 عنصر داعش، 2000 تا 3000 نفر کشته شدند و برخی از آنها همچنان مخفی هستند و برخی نیز به همراه آوارگان از کشور خارج شدند، اما در مجموع بین دو تا سه هزار نفر از آنها کشته شدند.

نوری المالکی افزود: اهالی شهر موصل با توطئه حزب بعث و دولت محلی و مسعود بارزانی این شهر را به دست داعش سپردند.

وی گفت: در حقیقت آنچه که در صلاح الدین و الانبار و موصل رخ داد به دلیل داعش نبود، بلکه خود اهالی موصل این شهر را با همدستی بقایای حزب بعث، استانداری، دولت محلی، مسعود بارزانی و برخی عشایری ها تحویل داعش داده بودند.

وی در ادامه گفت‎وگو به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: برنامه‎ای که برای سوریه ریخته شده، ساقط کردن اسد و دولت وی را شامل می‌شود تا اهل تسنن از سوریه به الانبار و از آنجا به بغداد نفوذ و دولت عراق را ساقط کنند تا بار دیگر قدرت به اهل تسنن(دوره صدام) بازگردد.

وی تاکید کرد که منطقه مرزی بین عراق و سوریه دست اهل تسنن است و می توانند از سوریه وارد منطقه غربی الانبار شوند و از آنجا هم به بغداد بیایند دولت مرکزی عراق را ساقط کنند تا بار دیگر آن را به دست اهل سنت بسپارند.

وی گفت که برای اثبات این ادعای خود دلایل دارد که یکی از آن فتواهای برخی از علمای اهل تسنن به قتل و کشتار شیعیان است.

انتهای پیام/ح 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول