اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی در گفت‌وگو با فارس:

ثبات افغانستان به سود خارجی‌ها نیست/ ناامنی ضامن منافع غربی‌ها است

عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی با تأکید بر اینکه ثبات احزاب سیاسی به سود خارجی‌ها نیست، گفت: ادامه ناامنی سبب رسیدن غرب به اهداف‌شان می‌شود.

ثبات افغانستان به سود خارجی‌ها نیست/ ناامنی ضامن منافع غربی‌ها است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، اکثر احزاب سیاسی در 15 سال اخیر در افغانستان روند خوبی را طی کرده، اما همیشه آگاهان از عدم کارایی و ناتوانی آنها اظهار نارضایتی کرده و آنها را پروژه‌ای توصیف کرده‌اند.

جمعیت اسلامی که یکی از احزاب پر قدرت افغانستان چه در زمان جهاد و مقاومت و چه پس از آن به شمار می‌رود، در این اواخر با اختلافاتی مواجه شده که سبب بوجود آمدن شورای انسجام جمعیت اسلامی شده است.

در همین حال، واژه صلح گمشده‌ای که سال‌های طولانی مردم افغانستان را به دنبال خود کشانیده، اما به یک اصل دست نیافتنی تبدیل شده که اکثراَ عامل برقرار نشدن صلح در این کشور را مداخلات بیگانگان بویژه آمریکا عنوان می‌کنند.

خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، برای بررسی چرایی عدم کارایی احزاب سیاسی، دلایل اختلافات بین جمعیت اسلامی، میزان کارایی گلبدین حکمتیار در روند صلح و آینده افغانستان با «سید ابراهیم عماد» نامزد معاونت جمعیت اسلامی، فرزند معاون پیشین جمعیت اسلامی و عضو ارشد شورای انسجام جمعیت به گفت‌وگو نشسته است.

«سیدابراهیم عماد» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه مردم افغانستان تاکنون یک ملت نشده و اقوام هستند، گفت: اگر ما به یک ملت واحد همانند ایران که تحت رهبری «امام خمینی» بوجود آمد و با تشکیل چند حزب محدود اکنون پایه‌های نظام بر اساس این احزاب استوار است، تبدیل می‌شدیم، پیشرفت و توسعه نصیب حال ما می‌شد.

وی با اظهار نارضایتی از دخالت خارجی‌ها در امور افغانستان افزود: با توجه به وجود چند حزب قدرتمند در افغانستان، اما دخالتهای خارجی سبب شده تا این احزاب رشد نکند، زیرا رشد احزاب سبب می‌شود تا اهداف آنها پامال شود.

نامزد معاونت جمعیت اسلامی با اشاره به دلایل اختلافات بین اعضای جمعیت اسلامی افغانستان تصریح کرد: دلیل اختلاف بین اعضای رهبری جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت، اتخاد برخی راهکار‌های خلاف اساسنامه جمعیت اسلامی از سوی اعضای رهبری این حزب است و عامل بوجود آمدن شورای انسجام نیز همین مورد بود، با وجود اینکه ما برخی پیشنهادات اصلاحی را به رهبران کنونی جمعیت داشتیم، اما مورد توجه قرار نگرفت.

سید ابراهیم عماد از مجهول بودن زمان انتخابات جمعیت اسلامی سخن گفت و اظهار داشت: زمان برگزاری انتخابات برای همه اعضای رهبری به یک مورد دست نیافتنی تبدیل شده، اما ما در تلاش هستیم تا با مشوره با اعضای ارشد جمعیت اسلامی، تقویم انتخابات جمعیت را اعلام کنیم.

عماد از حضور افراد وابسته به خلق و پرچم و نیز گروه طالبان در بدنه جمعیت اسلامی یاد کرد و گفت: یکی از موارد مهم اختلاف جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت اسلامی، اعضای رهبری این حزب است، زیرا اکثر آنها در گذشته مخالف اندیشه‌های جمعیت بودند و نیز از افراد چپی، خلقی و پرچمی و هواداران طالبان در بدنه حزب حضور دارند.

وی با نگاهی به کارایی گلبدین حکمتیار به روند صلح افزود: پس از پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح، با وجودیکه مدتی در تشریفات گذشته، اما نقشه جغرافیای جنگ افغانستان در حال تغییر است و جنگ در برخی مناطق به آن آتش گداخته‌ای که قبلأ بود، شعله‌ور نیست.

این چهره سیاسی اظهار داشت: مداخلات بیگانگان، فقر، مشکلات آموزش و پرورش و اختلافات با همسایه شرقی (پاکستان) از مواردی است که سدی را بین صلح و افغانستان بوجود آورده است.

سیدابراهیم عماد با تأکید به پایان معامله‌گری‌ها در کشور بیان داشت: از تمام همسایه‌ها خواهش می‌کنیم که برای تأمین امنیت و برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند و نیز از مردم می‌خواهم تا از فرزندان دلیر خود حمایت کنند تا افغانستان عاری از جنگ و همگام با صلح داشته باشیم.

                                                                      *** مشروح این گفتگو به شرح ذیل است***

فارس: با توجه به کثرت احزاب در افغانستان، دلیل ناکارایی آنها چیست؟

عماد: احزاب در چند سال گذشته رشد خوبی داشته، اما مردم افغانستان تاکنون یک ملت نشده‌اند و هنوز هم اقوام هستیم و اگر یک ملت واحد همانند ایران که تحت رهبری «امام خمینی» بوجود آمد و با تشکیل چند حزب محدود اکنون پایه‌های نظام بر اساس این احزاب استوار است، تبدیل می‌شدیم، پیشرفت و توسعه نصیب حال ما می‌شد.

با توجه به وجود چند حزب قدرتمند در افغانستان، اما دخالت خارجی سبب شده تا این احزاب رشد نکند، زیرا رشد احزاب سبب می‌شود تا اهداف آنها پامال شود.

اگر احزاب حتی در بین تشکیل خود متحد باشند، همانند جمعیت اسلامی که در انتخابات گشته سهم فعال بازی کرد و قدرت خود را به نمایش گذاشت، می‌توانند برای توسعه و رشد افغانستان موثر واقع شوند.

فارس: دلیل اختلاف بین جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت چیست؟

عماد: دلیل اختلاف بین جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت، اتخاد برخی راهکار‌های خلاف اساسنامه جمعیت اسلامی از سوی اعضای رهبری این حزب است و عامل بوجود آمدن شورای انسجام نیز همین مورد بود، با وجود اینکه ما برخی پیشنهادات اصلاحی را به رهبران کنونی جمعیت داشتیم، اما مورد توجه قرار نگرفت و همین سبب شده تا ما راه خود را دنبال کنیم.

برای برگزاری کنگره جمعیت اسلامی با تمام هواداران جمعیت در سراسر افغانستان گفت‌وگو کرده‌ایم و امیدواریم که با موفقیت برگزار شود.

فارس: با توجه به مشکلاتی که اشاره کردید، انتخابات یا کنگره جمعیت اسلامی چه زمان برگزار می‌شود؟

عماد: زمان برگزاری انتخابات برای تمام اعضای رهبری به یک قضیه مجهول تبدیل شده، اما ما در تلاش هستیم تا با مشوره با اعضای ارشد جمعیت اسلامی، تقویم انتخابات این حزب را اعلام کنیم.

فارس: چندی پیش لیست اعضای رهبری جمعیت اسلامی اعلام شد، اما «عبدالله عبدالله» از لیست حذف شده بود، دلیل چه بود؟

عماد: یکی از موارد مهم اختلاف جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت اسلامی، اعضای رهبری این حزب است، زیرا اکثریت آنها در گذشته مخالف اندیشه‌های جمعیت بودند و نیز از افراد چپی، خلقی و پرچمی و حامیان طالبان در بدنه حزب حضور دارند.

با توجه به اینکه افرادی که از گذشته خود پشیمان بوده و به دامان جمعیت پناه آورده باشند، اما نمی‌توانند عضو رهبری شوند، در حالیکه اکنون همین افراد تصمیم گیرنده‌های جمعیت شده و معاملاتی را در درون حزب را انجام می‌دهند.

فارس: جمعیت اسلامی یکی از احزاب پر قدرت افغانستان محسوب می‌شود، وضعیت این حزب را پس از شهادت برهان‌الدین ربانی تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عماد: فقدان برهان‌الدین ربانی رهبر جمعیت و بیماری نورالله عماد معاون آن، سبب تزلزل در این حزب شد که پس از آن کسانی به شورای تصمیم‌گیری راه یافتند که توانایی لازم را ندارند و خلاف مرام جمعیت گام برداشتند و اکنون جمعیت به آن قدرت گذشته باقی نمانده است

مشکلات یاد شده سبب شده تا جمع زیادی از اعضای جمعیت شورای انسجام جمعیت را تشکیل دهند و خواستار اصلاحات در سطح رهبری جمعیت اسلامی شوند که این شورا در روزهای آینده تشکیلات خود را اعلام کرده و مردم را از تصمیم‌های خود آگاه خواهند کرد.

فارس: پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عماد: حکمتیار نقش خوبی در سیاست افغانستان بازی خواهد کرد و جایگاه قدرتمندی دارد که ورود وی به کابل که میلیون‌ها هوادار را با خود داشت، نمونه بارزی از قدرت حکمتیار است.

پس از پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح، با وجودیکه مدتی در تشریفات گذشته، اما نقشه جغرافیای جنگ افغانستان در حال تغییر است و جنگ در برخی مناطق به آن آتش گداخته‌ای که قبلأ بود، شعله‌ور نیست، اما از آنجایی که دولت به تعهداتی که به حکمتیار وعده داده بود، به گونه کامل عمل نکرده، حکمتیار نیز نخواسته به گونه مثال تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارد.

اگر دولت به تعهدات خود عمل کند، جغرافیای جنگ تغییر کرده و مردم افغانستان شاهد یک صلح سرتاسری خواهند بود.

فارس: صلح چه زمانی در افغانستان برقرار خواهد شد؟

عماد: برقراری صلح در افغانستان دارای چند بخش است که بخش نخست آن خارجی‌ها هستند و خارجی‌ها هیچگاه نمی‌خواهند وضعیت افغانستان بهبود یابد، زیرا این مورد سبب خواهد شد تا آنها به هدف خود دست نیابند و دست‌شان از امتیازهای که به دست می‌آوردند، کوتاه شود.

دوم؛ با همسایگان بویژه با همسایه شرقی (پاکستان) مشکلات زیادی داریم و تا زمانیکه این مشکلات حل نشود، صلح در کشور برقرار نمی‌شود.

بخش‌های سوم و چهار که فقر و آموزش و پرورش است، با توجه به مشکلات به همین وضعیت باقی خواهیم ماند و جنگ ادامه خواهد داشت و صلح به این زودی برقرار نخواهد شد.

فارس: دورنمای وضعیت افغانستان را چگونه بررسی می‌کنید؟

عماد: دورنمای افغانستان نیازمند اراده مردم است و آنها باید تصمیم بگیرند، اما معامله‌گری و سلیقه‌های شخصی که ادامه یابد، بر مشکلات افغانستان اضافه خواهد شد، ولی باز هم امیدواریم که ثبات و صلح در کشور ما برقرار شود.

فارس: سخن آخر؟

عماد: از همه همسایه‌ها خواهش می‌کنیم که برای تأمین امنیت و برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند و نیز از مردم می‌خواهم تا از فرزندان دلیر خود حمایت کنند تا افغانستان عاری از جنگ و همگام با صلح داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول