اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه اصفهان:

حجم زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار ناشی از بی‌توجهی به نیازهای واقعی کشور است

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: اگر توجهی به نیازهای واقعی جامعه نداشته باشیم نتیجه‌ای جز بیکاری فارغ‌التحصیلان یعنی چیزی که شاهد آن هستیم، ندارد.

حجم زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار ناشی از بی‌توجهی به نیازهای واقعی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هوشنگ طالبی پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی از مرکز مشاوره و روانشناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به سیستم‌های آموزشی در ایران اظهار کرد: دارالفنون را می‌توان شکل مدرن علم‌آموزی در ایران دانست، چراکه امیرکبیر با توجه به نیاز کشور مبنی بر تربیت نیروی انسانی متخصص برای ایجاد فنون مختلف برای پیشبرد اهداف کشور، تأسیس چنین مرکزی را لازم می‌دانست؛ هر چند که پیش از تأسیس دارالفنون سیستم‌های آموزشی دیگری چون مکتب‌خانه‌ها و حوزه‌های علمیه وجود داشتند.

وی تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 را یکی دیگر از شکل‌های جدید دارالفنون دانست و افزود: ایجاد دانشسراهای عالی و دانشگاه علم و صنعت و ... همگی با توجه به نیازهای روز کشور تأسیس شد؛ فلسفه وجودی ایجاد همه دانشگاه‌ها و دانشسراها رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بوده و آن تربیت نیروی متخصص است.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: آیا امروز هم هدف دانشگاه تربیت نیروی متخصص است یا اهداف دیگری مدنظر است؟ آیا نوعی کپی‌برداری از کشورهای غربی است که همه نوع دانشگاهی دارند؟ آیا اهداف را فراموش کرده‌ایم؟ آیا دچار یک دور باطل شده‌ایم؟ آیا دانشجویان با هدف پیشرفت تحصیل می‌کنند؟ مأموریت‌هایی که برای هر رشته تدوین شده است چقدر عملیاتی و واقعی است؟

وی با اشاره به دانشگاه‌های نسل سوم گفت: چند سالی است که بحث دانشگاه‌های نسل سوم مطرح است؛ دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاهی که در پیشبرد و توسعه کشور اثرگذار باشد، دانشگاهی که کارآفرین باشد یک دانشگاه نسل سوم است، همچنین دانشگاهی که فنون و رشته‌های جدید مبتنی بر نیاز واقعی کشور را تدریس کند و بتواند این قابلیت را ایجاد کند که کشور با دنیا رقابت کند یک دانشگاه نسل سوم است.

طالبی در خصوص ویژگی دانشگاه‌های کارآفرین یادآور شد: یکی از خصیصه‌های این دانشگاه‌ها، این است که در کنار مردم باشد و خود را پشت درهای بسته دانشگاه محدود نکند؛ اگر توجهی به نیازهای واقعی جامعه نداشته باشیم نتیجه‌ای جز بیکاری فارغ‌التحصیلان یعنی چیزی که شاهد آن هستیم، ندارد.

وی نیازهای امروز جامعه را پیچیده‌تر دانست و مطرح کرد: یکی از وظایف دانشگاه دیدن و درک درست این نیازهاست؛ یکی از این نیازها، نیاز به مشاوره و مشورت است یعنی چیزی که در قرآن نیز به آن تأکید شده است؛ پیش از این اگر کسی به مشاور مراجعه می‌کرد به او می‌گفتند مشکل دارد اما امروز فرهنگ جامعه آن قدر بالا رفته است که مردم در هر کاری به مشاوره مراجعه می‌کنند در سلامت روانی، تحصیلی، شغلی، زندگی و ... مردم به مشاوره مراجعه می‌کنند.

رئیس دانشگاه اصفهان ایجاد مرکز مشاوره و ارائه خدمات مشاوره‌ای را کمکی به برآورده کردن نیازهای واقعی جامعه دانست و تصریح کرد: امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که هر چه در بطن جامعه باشیم موفق‌تر خواهیم بود، امروز با افتتاح این مرکز، یک قدم به دانشگاه نسل سوم نزدیک‌تر خواهیم شد؛ وقتی دانشجوی مشاور تربیت می‌کنیم نیاز به بستری داریم تا او بتواند کارورزی کند.

وی در پایان خدمات این مرکز را مبتنی بر خدمات درمانی و خدمات پیشگیرانه دانست و بیان داشت: اگر امروز به شادی‌های سالم نیاز داریم این مرکز می‌تواند در آموزش دادن این مهارت‌ها موفق باشد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول