چکیده:
اولین سودی که بانک ها از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی میبرند نام تجاری بهتر (برند) و توانایی پاسخگویی بهتر به خواستههای مشتریانش هست. بانک هایی که چنین سرویسهایی را ارائه میدهند به عنوان رهبران پیادهسازی تکنولوژی در فضای کسب و کار شناخته میشوند. هدف اصلی این رهبران به حداکثر رساندن سود برای صاحبان و ذینفعان میباشد. از دیدگاه بانک ها، بانکداری الکترونیکی یعنی معاملات بسیار کم هزینه در مقایسه با بانکداری سنتی است. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانکهای سپه در استان آذربایجانشرقی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و برای تحلیل داده ها از روش تلفیقی (پنل دیتا) و بازه زمانی 1383 تا 1393 استفاده شده است. متغیر وابسته مورد استفاده در این تحقیق بازدهی دارایی است که از نسبت سود بانک به داراییهای بانک حاصل شده است و معیاری برای سودآوری و تلاش مدیران بانکها در سودآوری است. متغیرهای توضیحی نیز عبارت است از دستگاه های خودپرداز که معیار اصلی بانکداری الکترونیکی است، کارتهای اعتباری، دستگاه های رمزساز و سهم بازار که از نسبت سپردههای بانک به کل سپردههای بانکهای منتخب حاصل شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که دستگاه های خودپرداز و سهم بازار اثر مثبت و کارتهای اعتباری صادر شده از سوی بانک سپه اثر منفی بر سودآوری بانک سپه در استان آذربایجانشرقی میگذارد
واژههای کلیدی: بازدهی دارایی، سهم بازار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پنل دیتا، بانکداری الکترونیکی
نویسنده:
هدایت حسینزاده
مجله اقتصاد و بانکداری اسلامی - سال ششم، شماره 19، تابستان 1396.