اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

مهدی مرادی، زکیه مرندی

بررسی تأثیر ویژگی‌های فردی بر قضاوت های اخلاقی دانشجویان

نتایج این تحقیق مبیّن این موضوع است که در دانشگاه ها و نهادهای آموزشی سطح کشور، باید اقدامات و زمینه‌های لازم و مناسب برای افزایش سطح درک اخلاقی افراد به نحو مؤثری صورت گیرد.

بررسی تأثیر ویژگی‌های فردی بر قضاوت های اخلاقی دانشجویان

چکیده

هدف:رشد امور غیر اخلاقی در محیط کسب و کار امروزی، توجه صاحب‌نظران حرفه‌های مختلف را به بحث دربارۀ اخلاق و تأثیر آن در حوزه‌های حرفه‌ای آنها معطوف ساخته است. هدف این مطالعه، بررسی رابطۀ بین متغیّرهای فردی جنسیت، سن، سطح تحصیلات، تجربۀ حرفه‌ای و رشتۀ تحصیلی بر قضاوتهای اخلاقی دانشجویان رشتۀ حسابداری و مدیریت بود. روش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های حسابداری و مدیریت دانشگاه های سطح کشور ایران در سال تحصیلی 94-93 بودند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ تصمیم‌گیری اخلاقی در موقعیتهای سازمانی ویسبرود(2009) استفاده شد و برای آزمون فرضیه‌های تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس دو راهه بهره گرفته شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از بررسی فرضیه‌ها حاکی از آن است که بین دانشجویان رشتۀ حسابداری و مدیریت در اثر متغیّرهای جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و تجربه، بر قضاوت های اخلاقی‌شان تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق مبیّن این موضوع است که در دانشگاه ها و نهادهای آموزشی سطح کشور، باید اقدامات و زمینه‌های لازم و مناسب برای افزایش سطح درک اخلاقی افراد به نحو مؤثری صورت گیرد.

کلیدواژه ها: قضاوت اخلاقی؛ ویژگی‌های فردی؛ حسابداری؛ مدیریت

نویسندگان:

مهدی مرادی: دکترای حسابداری، دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد

زکیه مرندی: دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - دوره 7، شماره 22، بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول