اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

صالح عبدی نژاد ,عبدا... هندیانی ,حمید فتحی مقدم ,سودابه عزیزی

رویکرد پلیسی به حق سکوت متهم در نظام تقنینی ایران

این مقاله به بررسی مبانی حق سکوت متهم و الزامات قانونی رعایت آن، توسط پلیس در مرحله تحقیقات مقدماتی می پردازد تا بتواند جایگاه حق سکوت متهم را در تحقیقات مقدماتی از دیدگاه پلیسی روشن نماید.

رویکرد پلیسی به حق سکوت متهم در نظام تقنینی ایران

چکیده مقاله:
مقدمه: این مقاله به بررسی مبانی حق سکوت متهم و الزامات قانونی رعایت آن، توسط پلیس در مرحله تحقیقات مقدماتی می پردازد تا با توجه به روند قانون‌گذاری در ایران و تأکید قوانین جزایی و حقوق شهروندی برای رعایت حق سکوت متهم، بتواند جایگاه حق سکوت متهم را در تحقیقات مقدماتی از دیدگاه پلیسی روشن نماید. روش: این پژوهش با روش کیفی و با استفاده از بررسی اسنادی، مصاحبه عمیق با خبرگان، نخبگان پلیسی، قضایی و دانشگاهی، ضمن بررسی زوایای مختلف حق سکوت متهم، تأثیر آن بر کار پلیس، بهویژه کشف جرم و به تبع آن، ایجاد نظم و امنیت عمومی مورد بررسی قرارگرفته و با توجه به ماهیت پژوهش، سعی گردید جامعه مورد سؤال از مأموران پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری ناجا باشند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد از نظر قانونی، پلیس ملزم به رعایت حق سکوت متهم می‌باشد؛ اما با توجه به اینکه بیشترین امکان دریافت اطلاعات صحیح از متهمان در لحظه‌های اول دستگیری وجود دارد، بنابراین، تفهیم حق سکوت در این مرحله باعث استفاده متهم از این حق و در نهایت، ارائه اطلاعات دستکاری شده و نادرست در مرحله بعد می شود. نتیجه گیری: هرچند از نظر پلیسی رعایت حق سکوت متهم ممکن است باعث کاهش احتمال موفقیت پلیس در تحقیقات مقدماتی و بازجویی و به دست آوردن اطلاعات صحیح از متهم شود، اما رعایت حق سکوت متهم در صورتی که پلیس برای کشف و اثبات جرایم به جای بازجویی صرف، به ابزارها و دانش فنی مسلط باشد، هیچگونه خللی در فرایند کشف جرایم به وجود نمیآورد.

نویسندگان:

صالح عبدی نژاد ,عبدا... هندیانی ,حمید فتحی مقدم ,سودابه عزیزی

کلیدواژگان: حق سکوت، متهم، پلیس، تحقیقات مقدماتی. رسیدگی کیفری.

پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی - شماره 37, دوره اول، بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول