اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

محمدتقی فهیم در گفت‌وگو با فارس

«شب فیروزه‌ای» برای جذب مخاطب نیاز به خلاقیت دارد/ حرکتی رو به جلو که نیاز به محتوای غنی‌تر دارد

یک منتقد گفت: برای رسیدن این دست برنامه‌ها به تعالی و اینکه مارک ملی و بومی بخورند بهتر است فرهنگ فولکلور بر آن غلبه کند.

«شب فیروزه‌ای» برای جذب مخاطب نیاز به خلاقیت دارد/ حرکتی رو به جلو که نیاز به محتوای غنی‌تر دارد

«محمدتقی فهیم» منتقد تلویزیون و سینما در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در نقد برنامه «شب فیروزه‌ای» گفت: بخشی از برنامه‌های تلویزیون به جُنگ‌های مختلف در قالب‌های متنوع مثل پلاتو، فضای باز و .. تبدیل شده است و به نظر می‌آید که تلویزیون ناچار شده تا دست به تغییراتی منتج به تنوع بهتری بزند. چراکه به نوعی همه چیز کلیشه و تکراری شده بود و این برنامه تا حدودی توانسته این ساختارهای متداول را بشکند و از این کلیشه مرسوم خارج شود.

وی با اشاره به سفرهایی که این برنامه به خارج از تهران و شهرستان‌ها دارد، گفت: سفر این برنامه به شهرستان‌ها اتفاقی خوب است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. همچنین توجه به هنرمندان و مجریان بومی،‌ آثار باستانی و نمونه‌های گردشگری و معماری و ... که در آن منطقه وجود دارد اتفاق‌هایی است که در این برنامه به نوعی نوگرایی به حساب می‌آید و حداقل در تلویزیون ما نمونه متفاوت‌تری است.

** نیاز به خلاقیت برای جذب مخاطب

فهیم  ادامه داد: فکر می‌کنم همه این گزینه‌ها برای تولید یک برنامه کافی نیستند، یعنی ما در مسابقه، جنگ و برنامه‌هایی که حول و حوش مجری و مردم می‌چرخد نیاز به خلاقیت‌های بالاتری داریم تا بتوانیم مخاطب انبوه را جذب کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه این نوع برنامه‌ها متکی به چهره‌ها هستند،‌اما چهره‌هایی که بعضا درجه یک نیستند، می‌توانند آسیب زننده باشند. در این قبیل برنامه‌ها از روی ناچار بازیگرهایی به برنامه دعوت می‌شوند که در مرتبه بالایی هم نیستند و نمی‌توانند الگوی خوبی برای مخاطب باشند.

این منتقد ضمن نقد دکور و فضای موجود در برنامه «شب فیروزه‌ای» گفت: این سبک برنامه‌ها جاذبه‌های لازم و قدرت ایجاد زیبایی شناسی پلاتویی و استودیویی را هم ندارند و همین موضوع یکی از مشکلاتشان به شمار می‌رود.

** غلبه کردن فرهنگ فولکلور برای رسیدن به تعالی

وی با بیان پیشنهادی برای سازندگان این برنامه بیان داشت: معتقدم این قالب‌ها باید بیشتر شکسته شود. یعنی بهتر است که این برنامه‌ها همچنان متکی به عوامل جاذبه آفرین بومی باشند. برای مثال به معماری پل، میدان، مسجد و ... اکتفا نکنند و فرهنگ فولکلوریک منطقه را به گونه‌ای روی صحنه بیاورند.

فهیم ادامه داد: جای خالی این بخش در «شب فیروزه‌ای» به شدت دیده می‌شود، شاید ما یک معمار، مجری، بازیگر محلی را در این برنامه ببینیم اما نباید فقط به اینها اکتفا کنیم. برای رسیدن این دست برنامه‌ها به تعالی و اینکه مارک ملی و بومی بخورند بهتر است فرهنگ فولکلور بر آن غلبه کند.

وی با اشاره به عدم حضور موسیقی نواحی در این برنامه ادامه داد: حتی در بحث موسیقی، باید بیشتر به موسیقی نواحی و محلی پرداخته شود.

** حضور کمرنگ شخصیت‌های مهم علمی و فرهنگی

فهیم درباره مهمان‌هایی که به برنامه دعوت می‌شوند، پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: چرا نباید در این برنامه چهره‌های شاخص علمی حوزوی بومی حضور نداشته باشند؟! این در شرایطی است که ما مخصوصا در شهرستان‌ها و روستاهای ناشناخته شخصیت‌های مهم علمی و فرهنگی و ذخایر ملی بسیاری داریم که هیچ برنامه‌ای آنها را نشان نداده‌اند، این افراد می‌توانند الگوهای خوبی برای مردم باشند.

وی ادامه داد: نباید فقط تغییر لوکیشن و حضور بازیگر چهره هدف اصلی چنین برنامه‌هایی باشد و آنها را تامین کند، بلکه باید منابع انسانی درجه یک در آن منطقه و منابع طبیعی آنها کشف شده و در برنامه حضور پیدا کنند.

** پرگویی و حرف‌های تکراری

فهیم در ادامه با بیان اینکه این سبک برنامه‌ها عموما پرحرف هستند، بیان داشت: مواد اولیه این برنامه‌ها حرف است و آدم‌هایی که در این برنامه‌ها هستند مدام در حال حرف زدن هستند. برای مثال یک شب یکی از بازیگرانی که در حال حاضر سریالی را در حال پخش دارد به این برنامه آمده بود و مدام تکراری و سطحی صحبت می‌کرد. ما نباید این را ندیده بگیریم که مردم با امید و پیش داوری مثبتی به عنوان تماشاگر در این برنامه حاضر می‌شوند و دوست دارند بعد از اینکه استودیو را ترک کردند، لااقل برنامه برایشان بار مثبت داشته باشد، نه اینکه حرف‌های بیهوده و تکراری که همه جا شنیدند را بشنوند.

این منتقد تلویزیونی در ادامه صحبت‌های خود افزود: این بازیگران به اصطلاح دم دستی در همه برنامه‌ها حضور دارند و اغلب برنامه‌ها هزینه بسیاری را صرف می‌کنند تا آنها به استان مورد نظر رفته و فقط یک ساعت مقابل دوربین برای مردم حرف بزنند. اما نتیجه و خروجی که لازم است را ندارند و فقط هزینه‌های بیهوده است. این در شرایطی است که با وجود بومی بودن این برنامه سازندگان می‌توانند مهمان‌های پر و پیمان‌تری داشته باشند تا بار علمی و فرهنگی مردم و مخاطبین را بالاتر ببرند. 

** محتوای غنی‌تر در برنامه‌ای که شروع خوبی داشته است

وی در پایان نیز گفت: علیرغم تغییر و تحولاتی که در «شب فیروزه‌ای» در مقایسه با سایر برنامه‌های این چنینی رخ داده و مسئولین برنامه حرکتی خوب را پیش می‌روند، اما همه اینها حداقل است و در کف قرار دارد. این برنامه‌ها باید محتوای خود را غنی‌تر کنند و هر چقدر به منابع بومی و محلی دست بیندازند و از این طریق خود را پربارتر کنند موفق‌تر خواهند بود.

به گزارش فارس، برنامه «شب فیروزه‌ای» به تهیه‌کنندگی غلامرضا حیدری و اجرای علی معصومی هر شب از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول