اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روابط تهران-دوشنبه؛ از بازی‌های اقتصادی تا درایت‌های سیاسی

دولت تاجیکستان به دلایل مختلف و عمدتاً اقتصادی، ایران‌ را برای قطع روابط دیپلماتیک تحریک می‌کند ولی «تهران» با اطلاع از بازی‌های پشت پرده همچنان به حفظ روابط با کشورهای همسایه پایبند است.

روابط تهران-دوشنبه؛ از بازی‌های اقتصادی تا درایت‌های سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند به نقل از « تاج اینفو»، تلویزیونی دولتی تاجیک در هفته گذشته ضمن پخش فیلمی علیه ایران توسط وزارت کشور تاجیکستان بار دیگر روابط «دوشنبه» و تهران را دچار تنش کرد.

در این فیلم جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی اصلی قتل‌های شخصیت‌های دولتی تاجیکستان و افسران پایگاه نظامی روسیه در زمان جنگ داخلی سال‌های 1992 و 1997 میلادی و دوران صلح عنوان شد.

البته این نخستین اقدام به دور از منطق از طرف برخی از مقامات تاجیکستان علیه یکی از همکاران سیاسی خود نیست.

طی چند سال اخیر دوشنبه سیاست ضد ایرانی‌ را چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی به ویژه با مخالفت با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در پیش گرفته است.

طرف ایرانی که معمولا به هر گونه اتهامات نسبت به خود در عرصه بین‌المللی واکنش سختی نشان می‌دهد تمام این مدت از اقدامات متقابل نسبت به تاجیکستان خودداری کرد.

واکنش طرف ایرانی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در بیانیه خود این فیلم‌‌ را مغرضانه و مشکوک خواند و ساخت فیلم‌ را به عنوان تلاشی برای تخریب روابط تاریخی بین 2 کشور عنوان کرد.   

گرچه بیانیه رسمی ایران از طرف سفارت ایران و به صورت مبتکرانه بود اما در داخل این کشور واکنش‌های متفاوتی نسبت به این موضوع بیان گردید.

از جمله «نقوی حسینی» سخنگوی کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اظهار داشت : طی 10 سال اخیر روابط متقابل بین 2 کشور در مسیر مثبتی توسعه داشته ولی سرمایه گذاری‌های سعودی و فعالیت سفارت این کشور در تاجیکستان، دوشنبه‌ را به سوی اختلاف با «تهران» هدایت می‌کند.

وی از وزارت امور خارجه ایران درخواست کرد که در مقابل اقدامات دولت تاجیکستان واکنش نشان دهد و از رسیدن عربستان سعودی به اهداف خود جلوگیری کند.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی» دیگر نماینده مجلس  اظهار داشت: برخی کشورها عادت کردند فقط کمک بگیرند، به همین دلیل تلاش می‌کنند از رقابت سیاسی بین کشورهای منطقه حداکثر بهره  را ببرند.

وی خطاب به رئیس جمهور تاجیکستان گفت: وقتی عربستان سعودی تلاش می‌کرد جنگ افغانستان‌ را به تاجیکستان منتقل کند، ایران یکی از کشورهایی بود که زمینه‌ را برای آشتی طرف‌های درگیر در این کشور آماده کرد.

دیگر نمایندگان مجلس ایران نیز نسبت به روابط متقابل با تاجیکستان اظهار نظر کردند ولی با اشاره به نزدیکی فرهنگی و زبانی بین کشورها خواستار حل و فصل مسائل مورد اختلاف فقط از راه‌های دیپلماتیک شدند.   

خشم در جامعه تاجیک

نفوذ ایران‌ به عنوان پیشگام فرهنگ فارسی که اکثر مردم تاجیک خود را به آن متعلق می‌دانند اجازه نمی‌دهد چهره این کشور به راحتی سیاه شود.

در بین کارشناسان تاجیکستان نیز نظراتی در مورد دلایل این اتفاق، لابی سعودی و شرایط اقتصادی ایران عنوان شد.

برخی در این کشور معتقدند با توجه به تحریم‌های اعمال شده، ایران نمی‌تواند مانند گذشته و زمانی که نرخ نفت بالا بود، در دوشنبه سرمایه‌گذاری‌ کند.  

قطع روابط سیاسی

علاوه بر این در روابط متقابل بین تهران و دوشنبه چندین سال است که مسأله پرداخت بدهی 2.5 میلیارد دلاری تاجیکستان مطرح است.  

«بابک زنجانی» تاجر ایرانی برای فروش نفت ایران پول‌ها را از کشورهای خریدار نفت ایران به بانکی در کشورهای آسیای جنوبی شرقی و از آنجا به بانک ملی تاجیکستان منتقل می‌کرد.

ولی بعدا بانک ملی تاجیکستان اسناد پرداختی حواله‌های پولی خود را با جعلی دانستن آنها قبول نکرد.

سازمان‌های رسمی دولتی نیز بابک زنجانی را به عنوان سرمایه‌گذار نشناختند، با وجود اینکه نوار ویدئویی حضور وی در افتتاحیه طرح‌های مختلف با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور وجود دارد.

وضعیت سخت اقتصادی تاجیکستان امکان پرداخت بدهی 2.5 میلیارد دلاری را فراهم نمی‌کند.

همچنین در صورت قبول بابک زنجانی به عنوان سرمایه‌گذار در تاجیکستان لازم است تمام سرمایه وی‌ را به ایران بازگردانند.

اما قطع کامل روابط سیاسی با ایران می‌تواند این موضوع ناهنجار برای دوشنبه‌ را به مدت طولانی بسته نگه دارد.

ظاهرا تهران نیز این بازی‌ اطلاع دارد و زیر بار این اقدامات تحریک‌آمیز تاجیکستان نمی‌رود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول