چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه ی روانشناختی در کاهش سکوت سازمانی دبیران می باشد. روش تحقیق از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات توصیفی(همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دبیران مدارس دوره ی دوم متوسطه ی شهر خرم آباد به تعداد 1055 نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 285 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی سکوت سازمانی«ونداین، انگ و بوترو، 2003» و سرمایه ی روانشناختی لوتانز و آوولیو(2007) بود. داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار آماری 18 SPSS و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد، بین سرمایه ی روانشناختی و سکوت سازمانی رابطه ی منفی و معنادار (P<0/01) وجود دارد. بین مؤلفه های سرمایه ی روانشناختی، خودکارآمدی، امیدواری و خوش بینی به غیر از تابآوری با سکوت سامانی رابطه ی منفی و معنادار (P<0/05) وجود دارد.
کلیدواژه ها: سرمایهی روانشناختی؛ سکوت سازمانی؛ دبیران
نویسندگان:
ایرج نیک پی: استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان
سعید فرحبخش: دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان
مریم زندکریمی: کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان
فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 6، شماره 1، بهار 1396.