اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

متخصص پزشکی ورزشی در گفت‌وگو با فارس:

هرآنچه در خصوص بیماری «فاشئیت پلانتار» نمی‌دانید

دستیار تخصصی پزشکی ورزشی گفت: شایع‌ترین علت درد پاشنه پا بیماری «فاشئیت پلانتار» است که به‌اشتباه به‌عنوان خار پاشنه شناخته می‌شود.

هرآنچه در خصوص بیماری «فاشئیت پلانتار» نمی‌دانید

میثم رضایی دستیار تخصصی پزشکی ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس اظهار داشت: شایع‌ترین علت درد پاشنه بیماری فاشئیت پلانتار است که به‌اشتباه به‌عنوان خار پاشنه شناخته می‌شود.

وی گفت: این بیماری در اصل التهاب فاشیای کف پا است٬ یا همان بافت لیفی شکل کف پا که خودش را معمولاً به شکل درد پاشنه در ابتدای صبح نشان می‌دهد.

رضایی ادامه داد: از علل ایجاد این بیماری می‌توان به صافی یا گودی بیش‌ازحد کف پا، راه رفتن غیراصولی، وزن زیاد و کوتاهی عضلات پشت ساق و پشت ران اشاره کرد. شروع درد به‌صورت تدریجی و در سطح داخلی پاشنه است، و صبح‌ها شدیدتر حس می‌شود و با فعالیت تسکین می‌یابد.

این متخصص طب ورزشی بیان کرد: وجود خار استخوانی که در عکس رادیولوژیک دیده می‌شود لزوماً ارتباطی به علائم بیماری ندارد و معمولاً پزشک با گرفتن شرح‌حال و انجام معاینه‌ی بالینی به تشخیص می رسد و در موارد اندکی نیاز به انجام سونوگرافی می‌شود.

وی گفت: درمان‌های فاشئیت پلانتار شامل پرهیز از فعالیت های شدید، کفی کفش متناسب با پای بیمار، کرایوتراپی ( درمان با وسایل سرمازا )، کشش ناحیه  درگیر و عضلات پشت ساق، ماساژ با بطری یخ زده، درمان با شاک ویو (دستگاه تولید کننده ی امواج صوتی) و در موارد نیاز تزریق «کورتیکواستروئید» است که در صورت مزمن شدن بیماری استفاده از آتل شبانه و جوراب موسوم به «استراسبورگ» توصیه می‌شود؛ فقط در موارد اندکی که درمان های فوق پاسخ مناسبی را در برنداشته باشند، گزینه ی جراحی در نظر گرفته می شود.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: بیمارانی که از این مشکل رنج می‌برند می‌توانند جهت درمان به متخصصین پزشکی ورزشی، طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول