به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس به نقل از کشتیرانی حمهوری اسلامی ایران احمد شهباز بیگی با بررسی شرایط کشتیرانی در سه دوره زمانی قبل، حین و بعد از تحریمها، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از منحصر به فردترین شرکتهای ایرانی است زیرا این شرکت جزو معدود بنگاههای اقتصادی است که مراودات مالی و بازرگانی آن بینالمللی است، فلذا بصورت مستقیم متاثر از شرایط اقتصاد جهانی است .
وی با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمان قبل از تحریمها وضعیتی عادی توام با رقابت بینالمللی را تجربه میکرد، گفت: این شرکت در زمان تحریم به علت عدم حضور شرکتهای خارجی در بنادر کشور و با وجود تحریمهای ظالمانه و غیر منطقی با انجام وظیفه خود به عنوان ناوگان ملی شرایط مالی خوبی را در برخی مقاطع پشت سر گذاشت.
به گفته وی کشتیرانی با ورود به دوره سوم که با رفع تحریمها و گشایشهای حاصل شده به وجود آمد، بار دیگر وارد فضای رقابتی با سایر خطوط کشتیرانی شد.
معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حاشیه سود مناسب این شرکت در زمان بحران در حمل و نقل دریایی را یکی از نقاط قوت ناوگان ملی عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد با نگاه قیاسی نسبت به شرکتهای بینالمللی، عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنیم، شاهد کسب سود مناسب و مطلوب در شرایطی که شرکتهای بزرگ کشتیرانی در مواجه با زیانهای هنگفت در سطح جهان بودهاند، هستیم.
شهباز بیگی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط رقابتی و رکود در صنعت حمل و نقل در سالهای 94 و 95 ، عملکرد مطلوبی داشته است، اظهار کرد: این شرکت در 6 ماه نخست سال جاری با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده ناشی از عملکرد شرکتهای گروه، رشد 30 الی 45 درصدی در عملکرد را پشت سرگذاشته است که نوید بخش سوددهی در سال مالی جاری است.
وی دوران پسابرجام را فرصتی مناسب برای اجرای طرحهای توسعهای برای کشتیرانی عنوان کرد و گفت: در دوران تحریمها به علت محدودیتهای بوجود آمده متأسفانه ناوگان ملی نتوانست توسعه و نوسازی را در تراز شرکتهای بینالمللی انجام دهد لذا در شرایط فعلی در صدد اجرای این مهم است.
شهباز بیگی سپس به ورود 10 فروند کشتی های سفارش داده شده به شرکت هیوندایی در سال 2018 اشاره کرد و افزود: با ورود این 10 فروند شناور ظرفیت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به میزان 50 درصد افزایش خواهد یافت.
وی تأکید داشت: روند قیمت سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بازار سهام طی دو سال اخیر نشانگر عدم تبعیت از فضای هیجانی در بازار سرمایه بوده است که همواره روندی با ثبات در پی داشته است و امید میرود با اجرای طرحهای توسعهای، منافع سهامداران بیش از پیش تامین و سهام کشتیرانی همواره در زمره سهام ارزشمند و جذاب در بازار بورس اوراق بهادار باشد.
معاون مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای طرح توسعه ناوگان از بانکهای کره جنوبی و چین به صورت فاینانس استفاده خواهیم کرد، ادامه داد : با توجه به ایجاد خط اعتباری هشت میلیارد یورویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی و همچنین خط اعتباری دیگری در چین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قالب این دو خط برای حمایت از طرحهای توسعه ناوگان ملی اعلام آمادگی کرده است.
انتهای پیام/