چکیده
رشد سواد اینترنتی مردم از یکسو و فراگیر شدن ابزارهای تولید و توزیع محتوا از سوی دیگر، موجب رشد رسانه های اجتماعی و تولیدات مردمی شده است. ازجمله اثرات رسانه های اجتماعی بر شبکههای خبری، بازنگری و تحول در خبرنگاری سنتی است. بر این اساس، پژوهش حاضر با استفاده از مطالعه موردی اکتشافی، ضمن بررسی چگونگی تأثیر رسانههای اجتماعی بر مبانی خبرنگاری بی بی سی از نگاه ساختاری، ارزشها، هنجارها و هویت حرفهای، راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت آنها ارائه داده است.نتایج بررسی ها نشاندهنده آن است که بی بی سی به منظور حفظ خبرنگاری حرفهای و ایجاد موازنه بین سرعت و دقت در خبر، ساختاری متمرکز برای تأمین منابع خبری از شبکههای اجتماعی و در عین حال، ارزیابی و فیلتر کردن محتوای مخاطبان، با عنوان «قطب تولیدات مردمی» ایجاد کرده است. همچنین آموزش کارکنان حوزه خبر از یکسو و توانمندسازی مخاطبان در تولید محتوااز سوی دیگر، بیانگر نگرش بیبیسی به استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی است.
کلیدواژه ها: بیبیسی؛ رسانههای اجتماعی؛ قطب تولیدات مردمی؛ خبرنگاری شبکهای
نویسنده:
ملیحه اسمعیلیان: دانشجوی دکترای آیندهپژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
فصلنامه پژوهش های ارتباطی - دوره 22، شماره 81، بهار 1394.