اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

یادداشت/ مصطفی دلشاد تهرانی

فداکارى و از خودگذشتگى در نهضت حسینى

راه حسین (ع) جز با فداکارى و از خودگذشتگى طى نمى‌شود و هرکه بخواهد در سلک حسینیان در‌آید، باید که آمادهٔ فداکارى در راه حق و از خودگذشتگى در راه عدالت و انسان و انسانیت و دین و ارزش‌های والا باشد.

فداکارى و از خودگذشتگى در نهضت حسینى

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، استاد دانشگاه و نهج البلاغه پژوه در گفتار کوتاهی به موضوع فداکارى و از خودگذشتگى در نهضت حسینى پرداخته است:

انسان تا از خود نگذرد و به فراتر از خویش نرود، و حق را، و انسانیت را و ارزش‌هاى والا و دین و مردم را بر خود مقدم ندارد، به امرى قدسى و اعتبارى الهى دست نمى‌یابد، و به نیکویی‌هاى حقیقى واصل نمى‌شود. تعبیر قرآن کریم در این‌باره، تعبیر شگفتی است: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللهَ بِهِ عَلِیمٌ: هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هرچه انفاق کنید قطعاً خدا بدان داناست.»

هر عملى و فعلى که آدمى را به خدا نزدیک سازد، «ِبرّ» است و تقرّب به حق، جز با گذشتن از خود و دورى‌جستن از آنچه مبغوض اوست و گذشتن از آنچه حجاب میان انسان و خداست، میسّر نمى‌شود؛ و مدرسهٔ حسینى، مدرسهٔ تربیت برای گذشتن از محبوب‌ترین تعلّقات آدمى است در راه خدا و براى خدا و در جهت برپا‌داشتن حق و عدالت و پاسداشت انسان و انسانیت.

حسین(ع) خود، همه چیزش را فدا نمود تا حقیقت زنده بماند و عدالت رخ نماید و مردم با عزت زندگى کنند و تن به ذلت ندهند. حسین(ع) بناى نهضت خود را بر فداکارى در راه حق گذاشت و از همان آغاز، این حقیقت را اعلام کرد و پیوسته بر آن تأکید نمود.

راه حسین (ع) جز با فداکارى و از خودگذشتگى طى نمى‌شود و هرکه بخواهد در سلک حسینیان در‌آید، باید که آمادهٔ فداکارى در راه حق و از خودگذشتگى در راه عدالت و انسان و انسانیت و دین و ارزش‌های والا باشد.

شیخ عبدالله علایلى، عالم برجستهٔ معاصر، درگذشته به سال 1966 میلادی، در توصیف این وجه مدرسهٔ حسینى سروده است:

أُقَدِّمُ جَمْعِی دُونَ مَبْدَإِ شِرْعَتِی

وَ أَحْمِی حِمَى دِینِی وَ أَحْبُوا إِلَى الْهُدَى

همه عزیزانم را در برابر دینم و مذهبم، تقدیم مى‌دارم، و بدین وسیله از دینم پشتیبانى مى‌کنم و به سوى هدایت گام مى‌نهم.

این منطقِ مدرسهٔ حسینى است و دعوت حسین(ع) براى نجات انسان و جامعهٔ انسانى بر از خودگذشتگی و فداکاری استوار است و تا چنین نشود و جمعی برای دفاع از حق و عدالت، انسان و انسانیت، و پاسداشت مردمان و حفظ عزّت آنان، از خودگذشتگی و فداکاری نکنند، راه مدرسۀ حسینی هموار نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول