اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  رسانه و جنگ نرم

علیرضا حسینی پاکدهی، سید عباس اسدی مله خان

نگرش مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران

ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ نوآوری است. در سال‌های اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکه ­های تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامه­ ها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانه­ ها بپردازد.

نگرش مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران

چکیده

ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک نوآوری و پذیرش آن از سوی پذیرندگان، هدف هر ابداع کنندۀ  نوآوری است. در سال‌های اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز کوشیده است تا با دیجیتال کردن شبکه ­های تلویزیونی ضمن افزایش و بهبود کیفیت برنامه­ ها به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در رقابت با سایر رسانه­ ها بپردازد. لذا با عنایت به این نکته، هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که مخاطبان شهر نورآباد لرستان چه نگرشی نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکه ­های جمهوری اسلامی ایران دارند؟ این تحقیق به روش پیمایش انجام شد و جامعۀ آماری آن را کلیۀ افراد بالای 15 سال ساکن شهر نورآباد لرستان تشکیل می­دادند که 384 نفر از میان آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش نمونه­ گیری در این پژوهش تصادفی طبقه ­بندی شده است. نتایج این پژوهش نشان می­ دهد که 67/8 درصد مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن و افزایش شبکه ­ها نگرش مثبت دارند . همچنین، رابطۀ بین نگرش مخاطبان با متغیرهای مستقل مثل دینداری ، احساس تعلق آن ها به نظام جمهوری اسلامی ایران نزد آن ها، اعتبار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، موفقیت برنامه­ های شبکۀ استانی، دانش و آگاهی، مزیت نسبی این نوآوری، تجربۀ استفادۀ قبلی و رؤیت­ پذیر بودن نتایج استفاده از این نوآوری از دیدگاه مخاطبان، رابطه­ ای معنی­دار بوده است. به عبارت دیگر این متغیرها می‌توانند نحوۀ نگرش نسبت به این نوآوری را تعیین کنند. هم‌چنین رابطۀ بین نگرش با متغیرهای مستقلی مثل سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و میزان دسترسی به شبکه ­های ماهواره­ای معنی­دار نبوده است و این متغیرها نمی­توانند تعیین کننده نگرش مخاطبان باشند.
 

کلیدواژه ها: دیجیتال شدن؛ نگرش؛ نورآباد لرستان؛ اشاعۀ نوآوری‌ها؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان:

علیرضا حسینی پاکدهی: استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.

 سید عباس اسدی مله خان: کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.  

ریه مطالعات رسانه های نوین - دوره 1، شماره 2، تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول