اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

عملکرد پروژه یوزپلنگ ازنظر UNDP مثبت بوده است/ دیگر با پروژه همکاری نمی‌کنم/ آمار غلط ذهن رئیس سازمان محیط زیست را منحرف کرده است

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به نظر مثبت نماینده UNDPدرباره عملکرد این پروژه گفت: نگاه منفی رئیس سازمان محیط زیست به این پروژه ناشی از توضیحات نامناسب مدیر قبلی است.

عملکرد پروژه یوزپلنگ ازنظر UNDP مثبت بوده است/ دیگر با پروژه همکاری نمی‌کنم/ آمار غلط ذهن رئیس سازمان محیط زیست را منحرف کرده است

هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه دو فاز از این پروژه تابه‌حال به پایان رسیده است و فاز الحاقیه آن‌که فاز فعلی پروژه است در سال 2017 پایان می‌یابد، گفت: برخلاف آنچه از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود نظر نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP(آنه‌ماری‌کارتسون) درباره عملکرد پروژه مثبت بوده است. 

جوکار تصریح کرد: کارتسون، نماینده UNDP هفته گذشته به سازمان محیط زیست آمده و با معاون محیط طبیعی این سازمان ملاقاتی داشت. در این ملاقات کارتسون با اشاره به پایان یافتن مدت فعالیت پروژه حفاظت از یوز آسیایی در ایران، گفت: هرچند UNDP علاقه‌مند است که این پروژه ادامه پیدا کند اما نیازمند تغییر شرایط هستیم. 

 

تغییر جایگاه ایران از کشورهای در حال توسعه به کشوری با درآمد متوسط 

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، اظهار داشت: بر اساس قانون جدیدی که در تمام دفاتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعمال‌شده است، با توجه به اینکه ایران در رده کشورهای با درآمد متوسط در نظر گرفته‌شده است و از جمع کشورهای درحال‌توسعه خارج‌شده بسیاری از بودجه‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف (بهداشت، محیط‌زیست و غیره) دیگر به ایران تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: هرچند بنا بر عقیده نماینده سازمان ملل متحد این پروژه باید ادامه پیدا کند، اما محدودیت‌های مالی ایجادشده مانع از ادامه حرکت پیشین است به همین از دولت ایران که سازمان محیط زیست نماینده آن محسوب می‌شود خواست به‌عنوان یک دستگاه همکار و با اشتراک‌گذاری هزینه‌ها با این UNDP  همکاری کنند و این پروژه ادامه یابد.

 

سازمان محیط زیست به فکر تامین پروژه جدید یوز است

جوکار با تأکید بر اینکه این برداشت که پروژه به دلیل ناموفق بودن رو به پایان است اشتباه بوده است، ابراز داشت: سازمان محیط زیست به فکر تأمین بودجه‌های این پروژه است و گفته می‌شود یک بودجه یک‌میلیاردی در نظر گرفته‌شده است.

مدیر پروژه یوز اظهار داشت: از ما خواسته‌شده طرحی آماده کنیم و برنامه‌های واقعی پروژه یوز در 5 سال آینده را برآورد کرده و ببینیم چقدر بودجه نیاز دارد. در حال حاضر این برنامه تهیه‌شده و به سازمان برنامه‌وبودجه فرستاده‌شده است و با تصویب آن قرار است که پروژه یوز زیرمجموعه یکی از برنامه‌های طرح تنوع زیستی سازمان محیط زیست قرار بگیرد.

وی افزود: اطلاعات و برآوردهای مالی طرح جدید حفاظت از یوزپلنگ در اختیار معاونت طبیعی این سازمان قرار دارد. 

 

آمار توهمی ارائه شده از سوی مدیر قبلی پروژه و منحرف کردن ذهن رئیس سازمان محیط زیست

به گفته مدیر پروژه یوزپلنگ آسیایی، گفته‌ها و عملکرد رئیس جدید سازمان محیط زیست در خصوص حفاظت از یوزپلنگ متفاوت است. آن‌طور که پیش‌ازاین گفته‌اند بودجه‌ای برای حفاظت از یوز در نظر گرفته‌اند اما از مصاحبه‌های وی این‌طور برآورد می‌شود که این پروژه ضعیف عمل کرده است.

جوکار نگاه منفی رئیس سازمان محیط‌زیست به این پروژه را ناشی از توضیحات نامناسب مدیر قبلی عنوان کرد و گفت: مدیر پیشین پروژه به رئیس سازمان محیط‌ زیست گفت: در زمان مدیریت من  123 یوز در کشور وجود داشته و در زمان مدیریت جوکار این عدد به 50 یوز رسیده است. کلانتری هم بر این اساس نتیجه می‌گیرد این پروژه ناموفق بوده است. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا شما به‌عنوان مدیر این پروژه گزارشی واقعی به رئیس سازمان محیط‌ زیست ارائه نمی‌دهید، اظهار داشت: باید از من گزارشی بخواهند و امکانش را فراهم کنند که مسائل را توجیه کنم.

جوکار ادامه داد: در روزهای نخست ورود رئیس سازمان محیط‌ زیست جلسه‌ای با وی داشتم و نتیجه این جلسه مثبت بود و کلانتری بیان کرد که باید برای حفاظت از یوز بودجه بگذاریم اما مشورت‌های نادرست پس‌ازآن نگاه او را تغییر داده است.

 

آمار 123 یوز باقیمانده چرا اشتباه است؟

مدیر پروژه حفاظت از یوز با اشاره به اینکه عدد 123 یوزی که از سوی مدیر قبلی تکرار می‌شود یک عدد غیرواقعی است، ابراز داشت: نظر ارزیاب‌های بین‌المللی پروژه این است که این عدد اعلام‌شده به‌هیچ‌عنوان مبنای علمی ندارد و ناشی از تخیل مدیر قبلی پروژه است.

وی خاطرنشان کرد: ازجمله اثرات این آمار ناواقعی منحرف کردن ذهن رئیس سازمان محیط زیست بوده است که ایشان فکر می‌کنند جمعیت به شدت کاهش یافته است. هر چند در مستندات باقی مانده از مدیر پیش حداکثر 50 قلاده یوزپلنگ ثبت شده است اما وی در توجیه این عدد ثبت شده می‌گوید ما از آمار زیستگاه‌هایی صحبت می‌کنیم که تا به حال سرشماری در آنها انجام نشده است. 

جوکار تأکید کرد: بر اساس آنچه تا این لحظه می‌دانم UNDP به شدت مایل به ادامه پروژه حفاظت از یوز است اما به شرطی که سازمان محیط زیست در تأمین منابع مالی کمک کند. 

 

قرارداد من با پروژه تمام شده، دیگر با پروژه همکاری نمی کنم

وی با بیان اینکه همکاری من با این پروژه تا پایان سال 2016 به پایان می رسد گفت: دلیل همکاری من پایان یافتن قراردادم است و این پروژه در دوره جدید با شیوه جدیدی اداره خواهد شد. 

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با یادآوری این نکته که زمان ورودش به عنوان مدیر پروژه به سازمان محیط زیست، UNDP مصّر بوده که پروژه حداکثر تا یک ماه پایان داده شده و مدارک آن تحویل مسئولان UNDP شود، تصریح کرد: برخلاف آن روزها در حال حاضر UNDP به شدت مایل به اداره پروژه است اما با محدودیت در منابع مالی روبه‌رو است و نیازمند همکاری و کمک‌های دولتی است. 

جوکار خاطرنشان کرد: این مسأله تنها مربوط به پروژه یوز نیست و همه پروژه دیگر سازمان ملل متحد در ایران با این شرایط روبه‌رو هستند از جمله پروژه هیرکانی در سازمان جنگل‌ها و پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان محیط زیست مشمول این شرایط جدید شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول