اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

یادداشت/میلاد فلاح

محدود کردن دانشگاه و عدم تحرک و پویایی جوانان انقلابی مسلمان

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در یادداشتی به مناسبت روز دانشجو عنوان کرد: محدود کردن دانشگاه به معنای عدم تحرک و پویایی جوانان انقلابی و مسلمان ماست.

محدود کردن دانشگاه و عدم تحرک و پویایی جوانان انقلابی مسلمان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، میلاد فلاح مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران به مناسبت 16 آذر یادداشتی نوشت.

در متن یادداشت فلاح آمده است: «16 آذر نماد بیداری انسان‌هایی آگاه بر تاریکی‌های زمانه خویش و نماد همیشه در صحنه و هوشیار بودن دانشجو و دانشگاه در تمامی تحولات کشور است، طاغوت و سیاهی، ظلم و بیداد تا دل‌های روشن در میان نباشد از میان نمی‌رود، این سرود شوم قرن‌هاست که بر جهان و ملت‌ها سایه افکنده است.
16آذر روزی است که لاله‌های وطن در خون افتادند و جنازه‌شان بر پای مستکبران و مستبدان همچون خیمه‌های سوخته آرام گرفت. دانشجوی ایرانی در طول تاریخ معاصر اثبات کرده است که بینشی عمیق نسبت به اوضاع موجود در اجتماع دارد و به موقع و پیشاپیش همگان واکنش نشان داده است.
دانشجو مظهر بیداری و دانشگاه نماد آگاهی‌رسانی و مبدا تحولات کشور است. استقلال و آزادی و امنیت فضای دانشگاه به موازات استقلال،‌ آزادی و امنیت روانی واخلاقی جامعه است.

محدود کردن دانشگاه به معنای عدم تحرک و پویایی جوانان انقلابی و مسلمان ماست.
تجربه انقلاب ثابت کرده است که وقتی استکبار از پس جریانی بر نمی آید، به ماهیت آن هجوم می برد. اینست که تلاش می کند تا شانزدهم آذر جولانگاهی برای سرسپردگان به استکبار شود که با سوء استفاده از تحرکات دانشجویی، با نظام اسلامی تسویه حساب کنند. این همان فریبی است که در روز قدس شعار «نه غزه نه لبنان» سرداد.

و همان حیله‌ای است که در سال 88 با سوء استفاده از نماد سبز اهل بیت سلام الله علیه، مسجد ضراری را بر ضد اسلام و مسلمین علم کرد. همان دسیسه ای است که برای مقابله با بیداری حیات بخش شیعیان، فرقه ی ضاله ی شیعه ی لندنی و مراجع انگلیسی را به صحنه آوردند. همان دست پلیدی است که از سالها قبل نطفه نامشروع وهابیت و تکفیر را در رحم ناپاک اسلام امریکایی پرورده و اکنون نوزاد شوم خود را با خون مردم بی گناه منطقه تغذیه می‌کند.

و اما چند نکته:
١-استکبارستیزی یک مقوله موهومی یا یک آرمان خواهی غیرواقعی نیست.

استکبار ستیزی نه یک سلیقه ی سیاسی خاص است و نه یک روش یا تاکتیک برای زمانی معین. آرمانی است واقعی، که اصل آن الهام گرفته از مشی انبیاء بوده و خیر و سعادت دنیوی و اخروی یک ملّت را به همراه دارد و ازین حیث بر همه ی مسئولین جمهوری اسلامی فرض و لازم است. این آرمان نه فقط در کلام بلکه لزوماً باید در برنامه ریزی ها و هدف گذاری‌های کلان کشور نمود و بروز داشته باشد.

نمی‌شود کسی از درون به غرب دلبستگی داشته باشد و در عین حال شعار مبارزه با استکبار بدهد! نمی شود الگوی مصرف جامعه را به سمت کالاهای غربی سوق داد و بر تحریم فائق آمد. نمی‌شود صنعت داخلی را تحقیر کرد و شعار استکبار ستیزی داد.

٢-مهمترین دغدغه جنبش دانشجویی پیشرفت و عدالت است.
جنبش دانشجویی به عنوان چشم بینا و ذهن دغدغه مند مردم انقلابی ایران، مطالبات به حقّی را از مسئولین دارد. سرفصل این مطالبات توجه و اهتمام جدّی همه مسئولان به ملزومات دهه «پیشرفت و عدالت» است. مسئله عمدتاً مغفول در حوزه پیشرفت، پیشرفت در فرهنگ است و منظور از فرهنگ، مشخصاً فرهنگ و تربیت اسلامی است. لذا کار فرهنگی با این محور باید بیش از پیش مد نظر باشد.

آنچه که امروز بر همه واجب است حرکت به سمت یک نگاه جامع به مسائل و دوری از جزئی نگری و ازهمه بدتر سیاست زدگی است. دانشگاه های ما نیاز به آرامش و طمأنینه دارد تا در فضای عقل و منطق بتواند بالندگیِ علمی به بار آورد نه آنکه هر ساعت دستخوش جریان سازی عده‌ای کوته نگر سیاست زده باشد که متاسفانه دانشجو را تنها در تشنج آفرینی و تهیّج معنا می کنند. همان نگاه بصیری که در بزنگاه های مهم تاریخ این مرز و بوم، کدخدای مستبد را پس زد، در برابر حمله دشمن متجاوزگر به مرزهای کشور جانانه ایستاد و در طوفان هایِ داخلی از کشتیِ کشتیبان انقلاب و نظام مقدسش جدا نشد، امروز نیز راه برون رفت از مشکلات کشور را یک تحوّل علمی می داند که باید در بستر دانشگاه ها شکل بگیرد. بنابراین میراث داران واقعی پیشآهنگی جنبش دانشجویی در تاریخ انقلاب، امروز نیز در رفع نیازهای اساسی جامعه پیشتازند تا با ایجاد ثبات و نشاط علمی در مقابل زیاده خواهی عناصر سطحی نگر که خواستار تنش و تشنج هستند بایستند.
٣-نباید از کرسی‌های آزاد اندیشی و نقد مسائل و جریان های داخل و خارج از کشور چشم پوشی کرد.
کرسی های آزاداندیشی و نقد مسائل و جریان های داخل و خارج از کشور از وظایف جوانان و به ویژه فعالین تشکل های دانشجویی است. نقد منصفانه علاوه بر تصریح در اصول متعدد قانون اساسی، همواره مورد توجه و تاکید حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) قرارگرفته است. بر این اساس، هیچ یک از نهادهای نظام، مصون از نقد و پاسخگویی نمی باشد. نقد منصفانه و سازنده باعث یافتن ضعف های پنهان و رفع کاستی های برنامه ها و تصمیمات اجرایی در کشور می شود و از این رو است که باید مورد استقبال شایسته مسئولین نیز قرارگیرد .اگرچه نقد صرفا سیاسی و به قصد تخریب و جریان سازی نیز از آسیب های جدی نقد محسوب می شود و می تواند افزایش حساسیت غیر متعارف و بالارفتن هزینه هرگونه انتقاد را موجب شود. از این لحاظ، تعریف جامع و مانع قانونی نقد صحیح می تواند راه را بر هرگونه استفاده ناصحیح و غیرصواب مسدود کرده و شرایط استفاده مناسب تر از آزادی بیان و اندیشه را فراهم کند.
نخبگان و افراد با بصیرت باید مثل همیشه در صحنه باشند و با امید به بهبود شرایط تلاش کنند. نخبه موفق
کسی است که امید به تعالی در او همیشه زنده باشد و اسیر سیاه نمایی ها و ناامیدی ها نشود. چنین حضور آگاهانه و عالمانه در سطح تشکلات دانشجویی و در سایر سطوح جامعه تعهد و وظیفه ای الهی است چنانکه قصور در آن زمینه ساز حضور نفاق، کذب، ریا و تملق زمامداران و فساد امور خواهد شد.
٤-حضور ریاست جمهوری در مراسم شانزدهم آذر در دانشگاه، تشریفاتی و امنیتی نشود.

حضور ریاست جمهوری در سالروز شانزدهم آذر در دانشگاه در ادوار مختلف، نماد بارزی از اهمیّت قائل شدن برای جنبش دانشجویی است. اینکه دانشجویان بتوانند بی هیچ واسطه ای بالاترین مقام اجرایی کشور را در سایه ی ادب و متانت به چالش بکشند، در سالروز مبارزه ی دانشجویان با استکبار و دیکتاتوری، اتفّاق خجسته ای در جمهوری اسلامی است. بی شک دوستان دانای انقلاب از این رویداد، گرچه به مذاق انحصارطلبان خوش نیاید، استقبال می کنند و به درستی آگاهند که این اتفاق چه نقش موثری در بالندگی جنبش دانشجویی دارد.
متاسفانه اخیرا حضور ریاست جمهوری در دانشگاه، با موانع و محدودیت‌های امنیتی برای دانشجویان همراه شده است. مدعوین گزینشی هستند، سوال دانشجویان از پیش نوشته، گزینشی و محدود به یک یا دو نفر شده است. عرصه بر منتقدین تنگ شده است و مجال صحبت نمی‌یابند. نباید با خاموش ساختن منتقدان در دانشگاه به عقب بازگشت. دوره مدیریت امنیتی فضای دانشگاه گذشته است. لازم است که وزارت علوم اهتمامی به خرج دهد تا در چارچوبی عادلانه و عالمانه، دانشجویان بتوانند چونان گذشته آزادانه مسائل خود را با ریاست محترم جمهوری طرح کنند.

٥-پیروزی‌های جبهه مقاومت در عراق و سوریه را می توان پیروز شدن مقاومت بر زر،زور و تزویر دانست و به لحاظ اهمیت راهبردی نقش پیروز واقعی حق علیه باطل را تعیین می کند. از این رو تلاش های زیادی برای غلبه بر این موضوع صورت گرفته و بی شک تحریم، ترور و تشکیل گروههایی تروریستی با نام‌های جدید از این قبیل امور هستند. خداوند شر و آسیب شان را به خودشان برمی گرداند، وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ.»
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول