اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد

ضرورت راه‌اندازی سامانه جامع آماری در کشور/ نقش حوزه‌های علمیه در افزایش سرمایه‌های اجتماعی مرکز آمار

رئیس مرکز آمار ایران بر ضرورت راه‌اندازی سامانه‌ آماری در کشور تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی این سامانه از این نظر ضروری است تا تمام اتفاقات و حوادث پیش‌آمده را به‌صورت لحظه‌ای ثبت کرده و اطلاعات دقیق در اختیار تصمیم‌گیران باشد.

ضرورت راه‌اندازی سامانه جامع آماری در کشور/ نقش حوزه‌های علمیه در افزایش سرمایه‌های اجتماعی مرکز آمار

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امیدعلی پارسا عصر امروز در نشست مشترک با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سیستم مرکز آمار کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: با وجود شکل‌گیری اقدامات مهمی در سال‌های اخیر، برنامه‌های مرکز آمار برای بهبود شرایط اطلاعات و آمار در کشور در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 گفت: برگزاری این سرشماری در زمینه به‌روزشدن آمار و اطلاعات در کشور بسیار مهم بود که نتایج بسیار خوبی نیز از آن به دست آمد.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر استقبال چشم‌گیر مردم از سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در سال 95 تصریح کرد: با توجه به افزایش سطح خدمت‌رسانی اینترنت در کشور خصوصا در روستا‌ها این استقبال بسیار بیشتر از حد انتظار بود و موجب شد که آمار به‌دست‌آمده حاصل از این سرشماری قابل قبول و فراتر از حد انتظار باشد.

وی مشارکت در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن سال 95 را نزدیک به آمار سرشماری‌های اینترنتی در سطح جهان عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت برگزاری سرشماری اینترنتی باید به دنبال این باشیم که خود را در زمینه آمارگیری اینترنتی به معیارها و شاخص‌های جهانی نزدیک کرده و کسب آمار و اطلاعات دقیق‌تر را در دستور کار قرار دهیم.

پارسا بر ضرورت راه‌اندازی سامانه‌ای در زمینه آمار در کشور تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی این سامانه از این نظر ضروری است تا تمام اتفاقات و حوادث پیش‌آمده را به‌صورت لحظه‌ای ثبت کرده و اطلاعات دقیق در اختیار تصمیم‌گیران باشد که هنوز با توجه به برخی موانع قانونی امکان راه‌اندازی آن فراهم نشده است.

وی اتخاذ تمهیداتی برای ثبت آمار و اطلاعات تولیدشده توسط شرکت‌های آماری در سامانه جامع آماری کشور را امری ضروری دانست و تصریح کرد: باید راهکاری نیز برای ترکیب آمارها، پالایش و ویرایش کارهای دیگر آماری در کشور اندیشیده شود.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد کدهای اطلاعات افراد در سامانه‌های آماری کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم این بسترها را در سامانه آماری کشور ایجاد کنیم می‌توانیم تمام اطلاعات و آمارهای کشور را به هم مرتبط کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه برقراری ارتباط آماری در کشور نزدیک به 2 دهه از کشورهای متمدن دنیا عقب‌تر هستیم بر ضرورت استفاده از سبک‌های مدرن آماری در برنامه‌ریزی‌های کشور تاکید کرد و گفت: مرکز آمار هیچ اطلاعات و آماری از شهروندان را به هیچ نهادی نمی‌دهد و این‌یکی از اصول اساسی آمار در تمام دنیا است.

پارسا با بیان اینکه فرهنگ آماری و سواد آماری در کشور در حال تغییر و رشد است افزود: باید کاری کنیم که سواد آماری برای عامه مردم قابل فهم باشد تا تمام مردم جامعه نسبت به اطلاعات آماری فهم دقیقی به دست آورند.

رئیس مرکز آمار ایران اعتماد مردم را بسیار مهم و کلیدی خواند و تصریح کرد: مردم باید نسبت به اطلاعات آماری اطمینان و باور کامل داشته باشند، چراکه امکان ندارد در این سازمان آماری داده شود که منطبق با واقعیات نباشد.

وی اعتماد عمومی را بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی مرکز آمار دانست و گفت: به همین خاطر برقراری ارتباط با حوزه‌های علمیه می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش این سرمایه برای مرکز آمار داشته باشد.

انتهای پیام/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول