اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت عنوان کرد

واگذاری امور نظارت بر تجهیزات پزشکی به اتحادیه و تشکل‌ها/ لزوم ایجاد وحدت رویه در حوزه تجهیزات پزشکی

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: عدم وجود نقدینگی و بدهی دولت یک واقعیت است، اما بیش از این مشکل، رفتارهای سلیقه‌ای در اجرا آزاردهنده است؛ ایجاد وحدت رویه در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار اهمیت دارد.

واگذاری امور نظارت بر تجهیزات پزشکی به اتحادیه و تشکل‌ها/ لزوم ایجاد وحدت رویه در حوزه تجهیزات پزشکی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، رضا مسائلی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در همایش تخصصی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی گفت: وقتی توان انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را با گذشته مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که توان انجمن بالاتر رفته و رشد یافته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما واگذاری امور نظارت بر تجهیزات پزشکی به اتحادیه و تشکل‌های مربوطه است. در حوزه تولیدکنندگان نیز برنامه‌های بسیاری وجود دارد، بحث واگذاری اختیارات به انجمن تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد همه تولیدکنندگان را تکلیف می‌کنیم که عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی باشند.

مسائلی ادامه داد: بسیاری از کارهای جاری را قرار است به این انجمن واگذار کنیم و دیگر این انجمن فقط یک تشکل صنفی نباشد و بازوی قابل اتکای وزارت بهداشت در حوزه تولید تجهیزات پزشکی باشد در نتیجه همه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی باید عضو انجمن بوده و فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: در مورد واگذاری‌ها نیز برنامه‌های فشرده‌ای وجود دارد و از انجمن خواستیم نقش موثر و فعالی داشته باشد و رتبه‌بندی تولیدکنندگان را انجام بدهد.

وی گفت: همچنین خواستیم علاوه بر کمیته‌های تخصصی، افرادی را به صورت تمام وقت مستقر کنند تا به صورت کارشناسی به مشکلات ورود کنند. همچنین بحث قیمت گذاری نیز مطرح است و نمی‌توانیم مورد به مورد وارد قیمت‌ها شویم. زیرا گستره محصولات بالاست و 220 قلم کالا را در وزارت بهداشت ثبت کردیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم تک تک کالاها را قیمت گذاری کنیم ممکن است کار دقیقی نباشد و در نتیجه قیمت گذاری به خود انجمن صنفی تولیدکنندگان واگذار خواهد شد. رتبه بندی تولیدکنندگان نیز توسط کمیته‌های انجمن و ارکان آن انجام خواهد شد.

مسائلی با بیان اینکه موضوع شناسنامه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است که قرار شد به انجمن واگذار شود گفت: بحث دیگر در رابطه با ارائه مشاوره به تولیدکنندگان است و این مشاوره در رشته‌های مختلف تخصصی توسط انجمن به تولیدکنندگانی ارائه می‌شود که نیاز به مشاوره دارند. از انجمن تولیدکنندگان خواستیم که رسیدگی به پروانه‌های ساخت را از مراحل اولیه انجام بدهد تا حجم کاری وزارت بهداشت کاسته شود، همچنین از انجمن خواستیم که در حوزه صادرات نیز برنامه مشخصی ارائه کند.

وی تصریح کرد: قرار شد انجمن تولیدکنندگان مشخص کند کدام تولیدکنندگان در کدام نمایشگاه‌های بین المللی حضور خواهند داشت. مباحث کاهش هزینه‌ها و حضور در بازارهای منطقه‌ای نیز با انجمن تولیدکنندگان مطرح شده و برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

طرح تحول سلامت قدم بسیار بزرگی بود که رقم خورد و اتفاق افتاد البته مشکل بدهی دولت و چاپ اوراق قرضه نیز وجود دارد بدهی شرکت‌های تجهیزات پزشکی برای بقیه شرکت‌ها همانند شرکت‌های دارویی نیز وجود دارد. باید بدانیم که در چه جایگاهی قرار داریم و من فکر می‌کنم با وجود همه مشکلات و سختی‌های موجود و مشکلات مالی، وقتی به صحنه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که توان علمی و فنی در کشور وجود دارد.

مسائلی افزود: در مورد بدهی‌ها، جلسه‌هایی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان و انجمن‌های مختلف و شرکت‌های دانش بنیان برگزار کردیم. عدم وجود نقدینگی و بدهی دولت یک واقعیت است، اما بیش از این مشکل، رفتارهای سلیقه‌ای در اجرا آزاردهنده است. ایجاد وحدت رویه در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار اهمیت دارد.

مسائلی ادامه داد: پیشنهادات کارشناسی آماده شده و در حال تدوین و نگارش برای ارائه به دولت هستیم تا بتوانیم نقص‌هایی که در مورد پرداخت بدهی‌ها وجود دارد را برطرف کنیم.  موضوع دیگر بحث استاندارد است که نیاز به توضیح دارد. در قانون مقررات پزشکی و خوردنی و آشامیدنی و قانون تشکیل وزارت بهداشت، نظارت بر محصولات سلامت محور بر عهده وزارت بهداشت و حاکم است. قانونی که اخیرا با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده، نحوه ورود استاندارد به تجهیزات پزشکی مشخص شده و بر اساس پیشنهاد مشترک سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت به تصویب هیئت وزیران برسد.

وی اضافه کرد: حدود دو هفته زمان نیاز داریم تا روی این موضوع کار کنیم و نحوه ورود استاندارد به بحث تجهیزات پزشکی را مشخص کنیم و به هیئت دولت پیشنهاد بدهیم. اتفاق دیگر، ارتقای سطح علمی تولید تجهیزات پزشکی در کشور است و در تلاش هستیم تا سطح علمی کارشناسان این حوزه را بالاتر ببریم.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول