اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سخنگوی دولت و شهردار تهران بخوانند

رونوشتی از یک نامه به دو مسئول اجرایی کشور: «دم خروس یا قسم حضرت عباس!!!»

دبیرخانه کنگره بزرگ شعر نو ایران طی نامه‌ای برای نوبخت و نجفی نوشت: از جناب شهردار تهران و آقای نوبخت درخواست دارم تا خطاب به جامعه ادبی ـ فرهنگی کشور، بفرمایند، پول ندارند و یا خرید خانه نیما، جزو اولویت‌های فرهنگی کشور نیست!

رونوشتی از یک نامه به دو مسئول اجرایی کشور: «دم خروس یا قسم حضرت عباس!!!»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، دبیرخانه کنگره شعر نو ایران اعلام کرد: پس از حدود دو هفته تلاش و پیگیری مجدانه «کنگره بزرگ شعر نو ایران» سرانجام با دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، دستور جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در خانه نیما و به تبع آن حفظ و نگهداری این اثر و میراث ارزشمند فرهنگی صادر شد.
این دبیرخانه اضافه کرده است؛ در مسیر تحقق این هدف، لازم است تا از همه همراهان و حامیان فرهنگ، بویژه برخی از دستگاه‌ها، رسانه‌ها و شخصیت‌های حقیقی سپاسگزاری کنیم.
محمدرضا عبدالملکیان در ادامه اما نامه‌ای را خطاب به نوبخت سخنگوی دولت تدبیر و امید و شهردار تهران نوشته است. که در ذیل می‌آید:

رونوشتی از یک نامه به دو مسئول اجرایی کشور: «دم خروس یا قسم حضرت عباس!!!»

با توجه به رسانه‌ای شدن موضوع اسفبار خانه نیمایوشیج، پدر شعر نو فارسی، خارج شدن این خانه از شمول میراث فرهنگی! مخروبه شدن تدریجی این پناهگاه گرانقدر شاعران ایران! و در آستانه ی تخریب کامل قرار گرفتن، پاک کردن پیشنه فرهنگی این خانه و به یکباره فروش و تغییر کاربری این بنا! که برای همه‌ اهالی فرهنگ، خبری تلخ و تکان دهنده محسوب می‌شود!
این جانب به عنوان یک شاعر، یا یکی از فرزندان و شاگردان نیما و به عنوان دبیر کنگره بزرگ شعر نو ایران ( با توجه به 50 سال سابقه کار فرهنگی و مقبولیت نسبی در بین بخشی از شاعران و جامعه فرهنگی و ادبی کشور ) همان گونه که قبلا اعلام کردم، دیگر بار تاکید می‌کنم:
چنانچه دولت، شهرداری و میراث فرهنگی، حاضر به خرید و تملک خانه نیمایوشیج نیستند، ما شاعران قدم پیش گذاشته و با همراهی و حمایت همه علاقه مندان شعر، ادبیات و فرهنگ کهنسال و ریشه‌دار ایران، پول خرید خانه نیما را تامین می‌کنیم و نمی‌گذاریم این یادگار چشم و چراغ شعر معاصر، قربانی کم توجهی و سهل انگاری دستگاه‌های مسئول شود.
ما شاعران، همچنان قرص و محکم، بر موضع قبلی خود ایستاده‌ایم و حاضریم در اولین فرصت با مساعدت دوستان رسانه‌ای آستین همت را بالا بزنیم و کار تامین پول خانه نیما را آغاز کنیم، البته، لازمه و شرط مقدماتی چنین کاری این است که دولت محترم و شخص آقای نوبخت و همچنین شهرداری تهران (جناب آقای شهردار یا شورای اسلامی شهر تهران) به پرسشی که از این دو دستگاه داریم، صریح و شفاف به جامعه فرهنگی - ادبی کشور پاسخ بگویند.

1 - جناب آقای نوبخت، سخنگوی دولت محترم، همین چند ناه پیش اعلام کرد:
برای ممانعت از حذف دو تیم معروف پایتخت از گردونه مسابقات لیگ و بازی‌های قهرمانی آسیا، پرداخت کل مبلغ بدهی این دوباشگاه ( ظاهرا مبلغی حدود 330 میلیارد تومان!) را، تماما تقبل کرده است!!!
جناب نوبخت، طرح این موضوع به هیچوجه، مبین مخالفت و کم اعتنائی عبدالملکیان شاعر، به موضوع ورزش و فوتبال نیست، دوستان شاعر و نزدیکان ایشان گواه هستند، که علاقه‌مندی این شاعر، به ورزش اگر بیش از موضوع شعر و مباحث فرهنگی نباشد، کمتر نیست!
اما پرسش مشخصم این است که چرا هنگام پرداخت 330 میلیارد، حرفی از کم پولی و یا بی پولی دولت در میان نیست، اما همزمان دولت ما از پرداخت مثلا 7 میلیارد تومان برای خرید خانه نیما، سرباز می زند و شانه خالی می‌کند!؟
2 - طی چند ماه اخیر، بمنظور رایزنی و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری «کنگره بزرگ شعر نو ایران» اینجانب به عنوان دبیر کنگره با بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی گفتگو و غالبا با مسئولان ذیرط جلسه حضوری داشته‌ام.
سرنوشت نامه‌ای که در ارتباط با همین موضو نگاشته بودم، به یکی از معاونت‌های شهرداری تهران رسیده بود که متعاقب آن، قرار جلسه‌ای با یکی از ادارات کل آن معاونت تنظیم شد، معاونتی که قبلا دو سه سالی، برای اجرای یک طرح فرهنگی، به آنجا رفت و آمد داشتم.
با توجه به تغییر چند ماه قبل شهردار تهران، پس از ورود به محل آن معاونت، با سه تغییر اساسی نسبت به چند سال قبل مواجه شدم.
- تغییر مدیر کل و معاونان ایشان،
- تغییر اتاق های مدیران و بدنه کارشناسی.
- تغییر اساسی دکوراسیون در فضای عمومی و در فضای اتاق‌های همه کارکنان، بویژه مدیران! ( به یک معنا دور ریختن همه امکانات قبلی!)
پس از تشکیل جلسه و بیان اهداف و اجزای طرح کنگره، کلیات موضوع مورد تائید کامل قرار گرفت اما نتیجه آن که متاسفانه به سبب اعتباری وضعیت شهردای بسیار نامناسب است و.....!
مانده بودم که کدام را باور کنم، این نوسازی تمام عیار و تغییر دکوراسیون کامل مجموعه فضا و اتاق‌ها، یا نداشتن اعتبار برای کمک به یک طرح فرهنگی اساسی را!؟ به عبارت بهتر، دم خروس یا قسم حضرت عباس...! کدام را!؟
جناب شهردار محترم منطقه یک تهران، در مصاحبه با خبرگزاری فارس می‌گوید: ( نقل به مضمون ):

شهرداری که پول ندارد ولی اگر شاعران بخواهند
خانه نیما را بخرند، ما هم حمایت می کنیم!

در همین شرایط موجود، از جناب آقای دکتر نجفی شهردار محترم تهران و از جناب آقای نوبخت سخنگوی دولت محترم دولت تدبیر و امید، درخواست دارم تا خطاب به جامعه ادبی - فرهنگی کشور، بفرمایند، پول ندارند و یا خرید خانه نیما، جزو اولویت‌های فرهنگی کشور نیست!! اگر پاسخ این پرسش شنیده شود، تکلیف ما نیز برای چگونگی پیگیری موضوع خرید خانه نیما مشخص خواهد شد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول