اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

دکتر ناصر شیربگی، دکتر نعمت اله عزیزی، شبنم بهرامی

آناتومی مفهوم «دانش آموخته»: تحلیل کیفی برداشت و تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای ‏هیئت‌ علمی

هدف این پژوهش آگاهی از برداشت و تجارب اعضای هیئت ‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مفهوم دانش ­آموخته دانشگاهی بود که با رویکردی تفسیری و کیفی و با راهبرد پدیدارنگاری انجام شد.

آناتومی مفهوم «دانش آموخته»: تحلیل کیفی برداشت و تجارب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای ‏هیئت‌ علمی

چکیده:  

هدف این پژوهش آگاهی از برداشت و تجارب اعضای هیئت ‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مفهوم دانش ­آموخته دانشگاهی بود که با رویکردی تفسیری و کیفی و با راهبرد پدیدارنگاری انجام شد. میدان تحقیق دانشگاه کردستان بود. مشارکت ‌کنندگان 42 نفر (25 نفر از اعضای هیئت ‌علمی تمام ‌وقت و 17 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی) بودند. نمونه ­گیری با روش هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شد. برای جمع­ آوری داده­ ها از یک منشور مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده ­ها با استفاده از کدگذاری نظری تحلیل شدند که شش مقوله توصیف درخصوص مفهوم دانش‌آموخته با عناوین محصول دانشگاه، سفیر دانشگاه، یادگیرنده مادام‌العمر، کاریاب پراسترس، کنشگر اجتماعی و ‌کاربر دانش در شغل به ­دست آمد. دانشجویان بیشتر از اعضای هیئت ‌علمی به مقولات محصول دانشگاه، کاریاب پراسترس و کنشگر اجتماعی تأکید داشتند. اعضای هیئت ‌علمی بیشتر بر مقولات یادگیرنده مادام‌العمر، کاربر دانش در شغل و سفیر دانشگاه تأکید داشتند. بیشترین احساس ناخوشایند از دانش‌آموختگی به دانشجویان و بیشترین حس خوشایند از دانش‌آموختگی به اعضای هیئت ‌علمی مربوط می­ شد. مفهوم دانش‌آموخته از دیدگاه زنان در مقایسه با مردان به­دلیل مسائلی مانند ازدواج و نگهداری از فرزندان متفاوت بود. در زمینه برداشت های متفاوت از مفهوم دانش‌آموخته به نظر می‌رسد که تنوع نظریه­ ها و برداشت های سیاسی و اجتماعی تصوراتی را به ­وجود می‌آورد که موجب می­شود تعریف ها، اندازه ­گیری ها و یافته ­ها یکدست و یکپارچه نباشند.

واژه‌های کلیدی: اعضای هیئت ‌علمی، دانشجویان، دانش آموختگان، پدیدارنگاری، اشتغال.

نویسندگان:

دکتر ناصر شیربگی: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

 دکتر نعمت اله عزیزی: استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

شبنم بهرامی: کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی - سال بیست و سوم، شماره 2، پیاپی 84، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول