چکیده
هدف این مقاله؛ تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مندرج در نشریهها رایج کشور در دو دوره هشت ساله، بهمنظور نمایان کردن روند تغییرات، شیوه و شکل بازنمایی کلیشههای سنتی و جنسی در شانزده سال گذشته است. دادههای تحقیق به روش نمونهگیری سیستماتیک از میان 456 شمارگان شش هفتهنامه و ماهنامه گردآوری شده است. مقایسه نتایج تحلیل محتوای دو دوره مورد بررسی نشان میدهد که، اگرچه در دوره دوم نقشهای سنتی (مادری، همسری و خانهداری) کمتر بازنمایی شدهاند؛ اما در دوره دوم، زنان به نحوی به تصویر کشیده شدهاند (زیبا، جوان و لاغر) که گویی همیشه نیازمند بازسازی بدن خود هستند. در نتیجه، در هر دو دوره تصویر ناقص و منحرف شدهای از زن ارائه شده است که نمیتوان این تصویر را بازنمایی یک زن ایرانی و اسلامی دانست. بنابراین، لازم است تا با استفاده از طیف وسیعی از دستاوردها و موفقیتهای زنان در عرصههای مختلف، این شیوه بازنمایی به چالش کشیده شود.
کلیدواژه ها: بازنمایی؛ تبلیغات تجاری نشریات؛ کلیشه جنسیتی؛ اسطوره زیبایی؛ هویتیابی
نویسندگان:
مریم مختاری: استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یاسوج (نویسنده مسئول)
محمدصادق رجایی: دانشجوی دوره دکتری جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات - دوره 17، شماره 35 - شماره پیاپی 67، پاییز 1395.