اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«الحیات» خبر داد

وعده مصر به حماس برای کاهش محاصره غزه

روزنامه الحیات از تفاهم بین مصر و حماس برای ورود کالا به نوار غزه از طریق گذرگاهی تحت کنترل حماس و به منظور کاهش محاصره تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد.

وعده مصر به حماس برای کاهش محاصره غزه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع فلسطینی خبر دادند، مصر اقدامات جدی برای کاستن از شدت محاصره تحمیلی علیه نوار غزه اتخاذ خواهد کرد.

این منابع گفتند: گام مذکور با موافقت اسرائیل و طی هماهنگی با حماس صورت خواهد گرفت، حتی اگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را به خشم آورد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات»، هیأتی از حماس که به ریاست «اسماعیل هنیه»، از دو هفته پیش تاکنون در قاهره حاضر است، گزارش مفصلی را از وصعیت غم انگیز غزه به مقامات مصری ارائه داد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند: مصر کالاها و اجناس زیادی را تقریبا به شکل دائم و از طریق گذرگاه صلاح الدین در مرز مصر با غزه که تحت کنترل حماس است به این منطقه خواهد فرستاد.

تشکیلات خودگردان با ورود کالاها به غزه از طریق گذرگاه رفح که تحت تسلط خود دارد مخالفت می‌کند چون رونق گرفتن خزانه غزه موجب می‌شود حماس بتواند بخشی از حقوق کارمندانش را پرداخت کند.

چند روز قبل حماس دولت وفاق فلسطین را به اهمال تعمدی در قبال امور نوار غزه متهم کرد و از آن خواست مجازات‌ها علیه نوار غزه را پایان داده یا از قدرت کناره‌گیری کند.

نوار غره با دو میلیون نفر جمعیت در بحران اقتصادی جدی به سر می‌برد که به وخامت اوضاع انسانی و افزایش فقر و بیکاری منجر شده است. علاوه بر آن، اینکه بخش بهداشت و سلامت این منطقه هم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و برخی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به دلیل کمبود دارو و تجهیزات و همچنین نداشتن سوخت لازم برای راه اندازی دستگاه‌های پزشکی، کار خود را متوقف یا پاره وقت کرده‌اند.

هیأت سومی از حماس دیروز پنجشنبه خود را به قاهره رساند تا خود را به دو هیاتی رساند که در نهم و هجدهم فوریه جاری به قاهره رفتند.

«طاهر النونو»، یکی از رهبران حماس گفت: صالح العاروری، نائب رئیس حماس ، ماهر صلاح، رئیس حماس در خارج و زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی حماس به رئیس حماس و اعضای دفتر سیاسی این جنبش که چند روزی است در قاهره به سر می برند ملحق شدند.

النونو که در قاهره به سر می‌برد دستور کار هیات حماس و موضوعاتی که قرار است درباره آن با مقامات مصری گفت وگو شود فاش نکرد.

در نهم فوریه جاری هیاتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از طریق گذرگاه رفح به قاهره رفته بود. این هیات شامل شماری از شخصیت‌های بلندپایه حماس از جمله خلیل الحیه، روحی مشتهی و فتحی حماد بود.

به دنبال آنها هیات دومی شامل سه نفر از اعضای دفتر سیاسی حماس شامل موسی ابومرزوق، عزت الرشق و محمد نصر خود را به قاهره رساند.

حماس به دنبال سفر اولین هیات خود به قاهره در بیانیه‌ای گفت: این سفر در چارچوب تلاش‌ها برای رایزنی با مصر به منظور کاهش شدت محاصره نوار غزه و حل بحران‌های مختلفی صورت گرفته که نوار غزه را به لبه پرتگاه سقوط کشانده است.

این جنبش گفته که سفر هیات حماس در راستای تکمیل اجرای توافق آشتی بر اساس توافق سال های 2011 و 2017 و به منظور پیشبرد تلاش های مصر در تکمیل توافق است.

حماس تاکید کرده است که سفر هیأت این جنبش، همچنین به منظور ادامه تلاش برای دفاع از مساله فلسطین و مقابله با تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس و همچنین به منظور رویارویی با شهرک سازی هاست.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول