چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی پایگاههای هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی (هیجانات مثبت و منفی) با میانجیگری انگیزش تحصیلی بود. این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور، 377 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان (180دختر و 197پسر) برای شرکت در این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای هویت تحصیلی (رحیمینژاد و همکاران)، مقیاس انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران) و مقیاس بهزیستی هیجانی (کییز و ماگیارمو) را پاسخ دادند.نتایج تحلیل مسیر درخصوص اثرات مستقیم نشان دادند اثر هویت موفق و هویت دنبالهرو بر هیجان مثبت و همچنین تأثیر هویت سردرگم بر هیجان منفی، مثبت و معنادار بود. به علاوه، رابطه ی انگیزش درونی با هیجان مثبت و انگیزش بیرونی و بیانگیزگی با هیجان منفی، مثبت و معنادار بود. افزون بر آن اثر هویت تحصیلی موفق به واسطه ی انگیزش درونی بر هیجان مثبت و به واسطه ی انگیزش بیرونی بر هیجان منفی معنادار بود. همچنین تأثیر هویت تحصیلی سردرگم به واسطه ی انگیزش درونی بر هیجان مثبت، منفی و معنادار و اثر هویت تحصیلی موفق، دنبالهرو، سردرگم و دیررس با واسطهگری بیانگیزگی بر هیجان منفی، معنادار بود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که منزلتهای هویت تحصیلی ضمن اثرات مستقیم، با میانجیگری انگیزش تحصیلی بر ابعاد بهزیستی هیجانی اثرات غیرمستقیم دارند.
کلیدواژهها: هویت تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ ابعاد بهزیستی هیجانی: هیجان مثبت؛ هیجان منفی
نویسندگان:
مهدی رحیمی: استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد
سعید فرهادی: کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد
نشریه مطالعات آموزش و یادگیری - دوره 9، شماره 2، پاییز و زمستان 1396 .