اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

آیت‌الله کعبی به فارس خبر داد

صدر تا ذیل فعالیت «هیأت اندیشه‌ورز خبرگان» در دوره جدید/ 26 محور اندیشه‌ورزی این هیأت تعیین شد

عضو هیأت اندیشه‌ورز خبرگان از تعیین 26 محور نظامات اندیشه‌ورزی خبر داد و گفت: این 26 موضوع بر اساس 16 بند اصل سوم قانون اساسی تهیه و تدوین شده است.

صدر تا ذیل فعالیت «هیأت اندیشه‌ورز خبرگان» در دوره جدید/ 26 محور اندیشه‌ورزی این هیأت تعیین شد

آیت‌الله عباس کعبی عضو هیئت اندیشه‌ورز خبرگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به تشکیل و راه‌اندازی نهایی هیئت اندیشه‌ورز در چهارمین اجلاسیه خبرگان و ارائه آن به مقام معظم رهبری، اظهار داشت: کلید تشکیل و راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز در اجلاس گذشته خبرگان یعنی در 30 شهریورماه سال 96 با نگاه کلان راهبردی زده شد و رهبری در همان جلسه فرمودند که بعد از گذشت 39 سال از انقلاب خوب است که یک نگاه راهبردی نسبت به پیشرفت‌ها، پسرفت‌ها و توقف‌ها وجود داشته باشد.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند این کار وظیفه ذاتی خود رهبری است، البته نهادهای موجود در کشور برای این کار مهیا نیستند و ازاین‌رو فرمودند خوب است که اعضای خبرگان این کار را برعهده بگیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هیئت‌ رئیسه خبرگان 12 روز پس از جلسه شهریورماه با رهبر انقلاب به این جمع‌بندی رسید که کارگروه موقتی متشکل از 7 نفر را تشکیل دهد تا سازوکار و ساختار این هیئت و مقدمات کار آن را برای اجلاس بعدی آماده کنند و بنابراین این کارگروه به ریاست آیت‌الله جنتی و توسط دبیرخانه ایجاد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس طرحی که برای اجلاس خبرگان تهیه شد، آقایان خبرگان از بین 20 نفر که هیئت‌رئیسه معرفی کرد، 10 نفر را به‌عنوان اعضای هیئت اندیشه‌ورز انتخاب کردند و این 10 نفر بر اساس سازوکارهایی که مشخص شده و بر مبنای شرح وظایف اندیشه‌ورزی کار خود را پیش می‌برند.

* جزئیات وظایف هیئت اندیشه‌ورز خبرگان

آیت‌الله کعبی در خصوص جزئیات وظایفی که به عهده هیئت اندیشه‌ورز گذاشته شده است، به احصا 6 مورد پرداخت و گفت: رصد و دیده‌بانی کلان در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی، ارزیابی کلان راهبردی پس از رصد، ترسیم وضعیت موجود پس از 39 سال، ترسیم وضعیت مطلوب، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان‌سازی جهت ساخت و هدایت افکار عمومی و مطالبه‌گری از قوای سه‌گانه و دستگاه‌های کلان نظام در قالب مطالبه‌گری کلان و نه مسائل اجرایی، ازجمله وظایف هیئت اندیشه‌ورز است که باید برای آن به ارائه راهکار جهت پیشرفت‌ها،‌پسرفت‌ها و توقف‌ها بپردازند.

عضو هیئت اندیشه‌ورز خبرگان با اشاره به دیدار اعضای خبرگان با رهبر انقلاب یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در جلسه گذشته خبرگان مثال‌هایی مطرح کرده و فرمودند انقلاب با شعار نه شرقی نه غربی آغاز شد،‌ اما آیا ما توانسته‌ایم خود را از فضای غرب آزاد کنیم یا خیر.

وی در هیمن زمینه ادامه داد: رهبر انقلاب به مسئله عدالت اجتماعی و شکاف طبقاتی، به‌عنوان مسئله‌ای مهم که باید مورد بررسی قرار گیرد هم اشاره کردند و مثال دیگر ایشان موضوع تقویت پول ملی، تدین مردم و تقویت انگیزه‌های انقلابی و ایمانی بود و برهمین اساس تأکید داشتند که نظام در قبال این مسائل مسئول است.

آیت‌الله کعبی بر همین اساس افزود: بنابراین رهبر انقلاب فرمودند این موضوعات را باید به 15 تا 20 موضوع تبدیل و بر روی آن کار کنید که البته در 6 ماه اخیر از اجلاسیه قبلی تاکنون، کارگروه موقت علاوه‌ بر مصادیق رهبری، موضوعات دیگری را نیز احصا کرد که مجموعاً به 26 مورد بنیادی رسید.

*مبنای 26 موضوع هیئت اندیشه‌ورز 16 بند اصل سوم قانون اساسی است

عضو مجلس خبرگان رهبری مبنای این 26 موضوع را 16 بند اصل سوم قانون اساسی عنوان کرد و با بیان اینکه موضوعات اندیشه‌ورزی تهیه و تدوین شده است گفت: بر اساس اصل سوم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی باید تلاش خود را برای تحقق این 16 بند به کار گیرد.

وی از تشکیل 6 کارگروه ذیل هیئت اندیشه‌ورز خبر داد و گفت: کارگروه‌های دین و فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماعی، علمی و فناوری ـ حقوقی ـ قضایی به‌عنوان زیرمجموعه‌های هیئت اندیشه‌ورز فعالیت می‌کنند.

آیت‌الله کعبی اظهار داشت: این 26 مورد که نظامات اندیشه‌ورزی است، توسط اعضای این هیئت  مورد مطالعه قرار می‌گیرد و البته دامنه این هیئت متشکل از اعضای خبرگان بوده و حتی دست ما برای استفاده از صاحب‌نظران غیرعضو نیز باز است.

عضو هیئت اندیشه‌ورز خبرگان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای بسیار خوبی برای ایجاد تحول مبنایی و پیشبرد امور جهت کمک به نظام ایجاد شده است تا بتوانیم بر اساس اولویت‌ها این مسائل را پیش ببریم و محقق کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول