اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

ناظمی اردکانی در گفت‌وگو با فارس:

تدوین سند راهبردی توسط دولت لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی است

وزیر اسبق تعاون با بیان اینکه لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین یک برنامه راهبردی توسط دولت است، گفت: بهترین اقدام برای تدوین این برنامه، همان برنامه ششم توسعه بود که در سال 96 هم واقع می‌شد ولی دولت اساسا ورودی به تدوین آن نکرد.

تدوین سند راهبردی توسط دولت لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی است

محمد ناظمی اردکانی وزیر اسبق تعاون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس،  در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان اهتمام دستگاه‌های کشور نسبت به اجرای شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اظهار داشت: در طلیعه ابلاغ سیاست‌های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی دو هدف متجلی است که اولین آن، مقابله با تحریم اقتصادی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و هدف دوم نیز ارائه الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام است. 

وی افزود: چند شاخص نیز در ارتباط با این الگوی الهام‌بخش از جمله دانایی، عدالت، درون‌زا و برونگرا بودن و پویا و پیشرو بودن ذکر شده است. 

وزیر اسبق تعاون با بیان اینکه روح حاکم بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 4 راهبرد دارد، اظهار داشت: اولین راهبرد حرکت اقتصادی مبتنی بر دانش، راهبرد دوم بهره‌‌وری و صادرات‌محور بودن و راهبرد چهارم اصلاح قوانین و مقررات است.

*تدوین سند راهبردی توسط دولت لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی است

ناظمی اردکانی با تأکید بر اینکه اجرای این سیا‌ست‌های 24گانه می‌تواند ما را در رسیدن به راهبردها کمک کند، خاطرنشان کرد:‌ لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بود که دولت یک برنامه راهبردی و یا یک سند و نقشه راه تدوین می‌کرد و نزدیکترین و بهترین اقدام برای تدوین برنامه راهبردی، همان برنامه ششم توسعه بود که در همین سال هم واقع می‌شد. 

وزیر اسبق تعاون ادامه داد: متأسفانه دولت اساسا ورودی به تدوین برنامه ششم نکرد و مجلس شورای اسلامی این برنامه را تدوین کرد. 

* برنامه ششم می‌توانست سندی برای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد

وی با تأکید بر اینکه برنامه ششم می‌توانست سندی برای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: این فرصت از دست داده شد که البته مجلس در برنامه‌ای را که تدوین کرد، این تلاش را انجام داد که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دیده شود. 

ناظمی اردکانی ادامه داد: تنها کاری که دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام داد، 12 برنامه، 56 طرح و 200 پروژه‌ای بود که در قالب یک برنامه اجرایی ارائه داد که سرنوشت این نسخه اجرایی هنوز مشخص نیست که بهتر است اکنون که در آخر سال قرار داریم، ببینیم این نسخه اجرایی چه سرنوشتی داشته است. 

وی با بیان اینکه 12 برنامه، 56 طرح و 200 پروژه که در این برنامه اجرایی پیش‌بینی شده خود جای سؤال است، تصریح کرد: قاعده‌اش این است که برای اجرای این سیاست‌ها، یک برنامه منسجم وجود داشته باشد و همه آنها در دل این برنامه دیده شود تا از منظر مدیریتی قابلیت ارزیابی بالایی داشته باشد. 

*باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی، یک نظام ارزیابی و زمانبندی طراحی می‌شد

وزیر اسبق تعاون ادامه داد: قاعده این بود که برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یک نظام ارزیابی هم طراحی می‌شد تا ببینیم چه‌ مقدار از این سیاست‌ها انجام شده و نتیجه‌اش چه بوده تا ضعف‌های اجرایی اصلاح شود. 

وی با اشاره به اینکه درست این بود که برای اجرای هریک از این سیاست‌ها زمانبندی ارائه می‌شد، خاطرنشان کرد: برخی از این سیاست‌ها ممکن است ظرف سه تا چهار سال آتی اجرایی شود و برای مثال سیاست‌های بند16 است که بر کاهش هزینه‌های عمومی کشور تاکید دارد یکی از آنهاست.

*در بودجه 96 شاهد کاهش هزینه‌های عمومی دولت نبودیم

وزیر اسبق تعاون در همین زمینه افزود: متأسفانه در بودجه امسال شاهد کاهش هزینه‌های عمومی دولت نبودیم و عمده درآمد به سمت هزینه‌های جاری رفت چون در کلان بودجه سال 96 برای سرمایه‌گذاری عدد و رقم قابل ملاحظه‌ای دیده نشد. 

ناظمی اردکانی تاکید کرد: امسال هزینه‌های عمومی می‌توانست درصدی کاهش یابد تا در سال‌های آتی و با تداوم این شیب کاهش، به رقم قابل قبولی در این حوزه برسیم. 

وی با اشاره به نظام درآمدی به عنوان یکی از موارد مطرح شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بیان داشت: هدف این است که درآمدهای کشور عمدتاً به سمت دریافت مالیات برود و از بودجه نفت کمتر استفاده شود،‌ ولی متأسفانه باز بیشترین وابستگی درآمدی به سمت نفت رفته است. 

وزیر اسبق تعاون با اشاره به سهم صندوق توسعه ملی و جایگاه آن به عنوان نکته‌ای مهم در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که کل درآمدهای نفت باید به سمت صندوق توسعه ملی برود و منابع این صندوق با فرمولی مشخص به عنوان تسهیلات به پروژه‌های خاص و مهم اختصاص داده شود؛ به طوری که منابع این صندوق سالانه افزایش یابد، ولی شاهدیم که نسبت به این موضوع نیز تدبیری صورت نگرفته است. 

ناظمی اردکانی ضمن تأکید بر شفاف‌سازی اقتصادی به عنوان یکی از موارد مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت:‌ در این حوزه هم اقدام مهمی صورت نگرفته که یکی از نشانه‌های آن، قراردادهایی است که جنبه محرمانه دارد.

وی پیرامون تقویت فرهنگ جهادی به عنوان یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز کاری صورت نگرفت تا ما فرهنگ جهادی را بر رویکردهای اشرافی و بروکراتیک غلبه دهیم، در حالی که حاکم شدن روحیه جهادی به عنوان یکی از راهکارهای خروج از مشکلات همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است. 

*اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به یک گفتمان شود

ناظمی اردکانی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به یک گفتمان شود، گفت: در این زمینه نیز کار زیادی نشد و لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفتمان‌سازی است که یک عزم ملی برای اجرای آنها می‌طلبد. 

وزیر اسبق تعاون با اشاره به لزوم توجه به الزامات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این الزامات اراده ملی می‌طلبد و اگر این اراده و اعتقاد نباشد عملاً این سیاست‌ها معطل خواهد ماند. 

* باید بند ناف اقتصاد کشور را از درآمدهای نفتی قطع کرد

وی با بیان اینکه اولین الزام، عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت است، تصریح کرد: باید بند ناف اقتصاد کشور را از درآمدهای نفتی قطع کرد تا اقتصاد با تکیه بر دانایی‌محوری و ظرفیت‌های عظیم داخلی شکوفا شده و به سمت صادرات‌محوری حرکت کند. 

ناظمی اردکانی با اشاره به اصلاح فضای کسب و کار به عنوان دومین الزام اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که فضای کسب و کار اصلاح نشود، عملاً استعدادهای انسانی معطل می‌مانند و وقتی یک کارآفرین برای شروع یک کار باید ده‌ها امضاء بگیرد، عملاً کسب و کار پا نمی‌گیرد. 

وی با تأکید بر توجه به نظام استانداردسازی تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد و تولیدمان صادرات‌محور باشد و ظرفیت‌های تولیدی به ظرفیت اسمی خود برسد، باید به سمت استانداردسازی تولیدات خودمان حرکت کنیم. 

ناظمی اردکانی همچنین با تأکید بر دیپلماسی فعال به عنوان یک الزام برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: اگر بخواهیم تولیدات و خدمات‌مان بازار بیرونی پیدا کند، باید در زمینه دیپلماسی فعال باشیم و این در حالی است که اکنون در این حوزه بسیار ضعیف هستیم و این در حالی است که یکی از تاکیدات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صادرات‌محور بودنی است که نیازمند دیپلماسی کارآمد است. 

*عمده فسادها از نظام پولی و بانکی سرچشمه می‌گیرد

وی با اشاره به اصلاح نظام پولی و بانکی کشور تأکید کرد: اکنون نظام پولی و بانکی بیش از اینکه در خدمت تولید باشد، در خدمت واردات است و از طرفی نیز بسیار ناکارآمد عمل می‌کند و عمده فسادهایی که رخ می‌دهد از نظام پولی و بانکی سرچشمه می‌گیرد. 

وزیر اسبق تعاون در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان اراده عمومی مسئولین نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اراده‌ای برای اجرای این سیاست‌ها وجود ندارد چون اجرای آنها کار آسانی نیست و نیازمند فرهنگ و مدیریت جهادی و اعتقاد است و باید رویکردهای مدیریتی کشور اصلاح شود تا زمینه اجرای این سیاست‌ها فراهم گردد. 

ناظمی اردکانی در پایان با تأکید بر اینکه اگر الزامات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را رعایت کنیم می‌توانیم الهام‌بخشی مدنظر را داشته باشیم، اظهار داشت: اکنون اقتصاد پاشنه آشیل کشور است و دشمن احساس می‌کند که از این سمت می‌تواند ضربه بزند، ولی می‌توان وضع تهدیدآمیز فعلی را به فرصت تبدیل کرد. 

مصاحبه از محسن صمیمی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول