اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

در نشست خبری مطرح شد

احیاء «بخش مناطق» جشنواره تئاتر دانشگاهی/ بیشترین استقبال توسط دانشجویان مقطع کارشناسی

معاون هنری بیست‌ویکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: ۶۶ درصد شرکت‌کنندگان جشنواره در مقطع کارشناسی، ۲۸ درصد در مقطع ارشد، ۵ درصد در مقطع کاردانی و یک درصد در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند.

احیاء «بخش مناطق» جشنواره تئاتر دانشگاهی/ بیشترین استقبال توسط دانشجویان مقطع کارشناسی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران دقایقی با حضور مسعود حکیمی‌پور معاون مناطق جشنواره، صادق برقعی‌ معاون هنری و حسین عبدالهی در بعدازظهر امروز (سه‌شنبه 28 فروردین) در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

 

 

در ابتدای نشست حکیمی‌پور درباره بخش مناطق جشنواره توضیح داد: این بخش پس از سه سال احیا شده و از سوم تا نهم اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: 244 اثر در قالب طرح و ایده به این بخش رسیده که با داوری به 153 اثر رسیده و به دبیرخانه ارسال و به بازبینی مرحله آخر رسیدند. از این تعداد نیز بازبین‌ها 9 اثر را برای برگزاری بخش مناطق و یک اثر در بخش مهمان از دانشگاه خلیج فارس معرفی کردند. حوزه هنری هدایایی برای بازبین ها، هییت انتخاب آثار و برگزیدگان درنظر گرفته است. این بخش جشنواره از سوم تا نهم اردیبهشت برگزار می‌شود.

معاون بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی درباره میزبانی و پذیرایی مهمانان که توسط دانشگاه خلیج فارس انجام می شود، افزود: حوزه هنری بوشهر نیز طبق مذاکرات قرار شده بسته فرهنگی برای برگزیدگان این بخش و تمام پوشش اختتامیه که شامل تیزر و تبلیغات و تصویربرداری است آماده کند. انجمن نمایش بوشهر نیز که مجموعه تئاتر شهر بوشهر را به جشنواره اختصاص دادند.

حکیمی‌پور با بیان اینکه در مراسم اختتامیه دو تقدیر از پیشکسوتان بوشهری انجام خواهد شد، توضیح داد: علاوه بر اجراهای اعلام شده در بوشهر قرار بر این است کارگاه‌های آموزشی در شهر توسط اساتید برجسته فرهنگ و هنر نیز برگزار شود.

معاون بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی یادآور شد: ما هنوز در حال مذاکره با دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی برای جشنواره هستیم و هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی اظهار داشت: گفت: قرار بود به برگزیدگان مناطق نیز سازمان گردشگری تورهای تفریحی بدهد اما بعد از تعطیلات عید نظرش تغییر کرد و همکاری نخواهد داشت و برای ما باعث تعجب بود.

حکیمی‌پور همچنین افزود: طبق آمار سال‌های قبل بالاترین حضور دانشجویان در این جشنواره از دانشگاه آزاد بوده است اما با همه پیگیری‌های ما دکتر کلانتری رییس دانشگاه آزاد و دکتر نصیری معاون او هیچ حمایتی از ما نکردند و ما از آنها تشکر می‌کنیم که این اندازه به دانشجویان خود بی اعتنا هستند!

* بازبینی 75 اثر در مرحله دوم انتخاب

در ادامه معاون هنری جشنواره با ارایه آماری گفت: در ابتدا 624 اثر بخش صحنه‌ای تهران به دبیرخانه ارسال شد و از این تعداد 75 اثر به بازبینی مرحله دوم رسیدند و الان اینها در حال بازبینی هستند.

برقعی افزود: در بخش تجربه‌های اجرا 73 طرح رسید و 24 اثر معرفی و از این تعداد 13 اثر به بازبینی اول و 6 اثر نهایی شدند. 68 درصد شرکت‌کنندگان جشنواره آقایان و 32 درصد بانوان بودند. بر طبق آمار پراکندگی سطح تحصیلات شرکت‌کنندگان بدین صورت است که 66 درصد کارشناسی، 28 کارشناسی ارشد، 5 درصد کاردانی و یک درصد دانشجوی مقطع دکتری هستند.

در ادامه علی محمدی مدیر بخش پژوهش و آموزش جشنواره نیز با اشاره به اینکه قرار شده هفته پژوهش و آموزشی پیش از آغاز اجراهای جشنواره ترتیب داده شود، گفت: از همان ابتدا دو تیم مشورتی از اساتید و دانشجویان در بخش رقابتی فراخوان استاد ناظرزاده کرمانی تشکیل شد. در ابتدا 47 چکیده به این بخش ارسال شد که از‌ آن تعداد 16 چکیده انتخاب و به مرحله دوم ارسال شد.

وی در ادامه افزود: از تعداد 16 چکیده مقاله 12 مقاله انتخاب و داوری شد و در نهایت 5 مقاله برای خوانش در هفته پژوهش انتخاب شد. داوران مرحله اول این بخش سعید اسدی، آزاده شاهمیری و علی اکبر علیزاده بودند.

محمدی درباره برنامه‌های هفته پژوهش گفت: هر صبح و عصر مجموعه نشست با موضوعات مختلف و خوانش نمایشنامه، 5 مقاله، سمینارهایی درباره نسبت تئاتر و دانشگاه و یک جلسه نقد کتاب خواهیم داشت. در این مدت با دو نهاد دانشگاهی اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران و حلقه گسست داشتیم که نتایج آن را در هفته پژوهش خواهیم دید.

وی همچنین افزود: در بخش آموزش هم قرار است تعدادی ورک‌شاپ در زمینه‌های تئاتر عروسکی، دیجیتال، محیطی و ... که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند برگزار شود. از 157 متن نمایشنامه که به این بخش ارسال شده 10 نمایشنامه برای استفاده انتخاب شده است.

*اعلام آمادگی حوزه هنری برای حمایت از نمایش‌های برگزیده

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز با حضور در این نشست طی سخنانی گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه سالهاست رسالت‌اش کمک به استعدادها و نیروهای جوان در عرصه تئاتر است من در کارنامه دو ساله کاری خود در تهران و شهرستان‌ها سعی کردم به جوانان بها دهم. بنابراین از سال گذشته با دانشگاه سوره، هنر و دانشگاه آزاد وارد مذاکره شده و حمایت‌هایی از جشنواره‌ها داشتیم.

وی با اشاره به اهمیت تئاتر شهرستان گفت: من اعتقاد قلبی به این امر دارم امیدواریم با کمک همه دوستان بتوانیم مثمرثمر باشیم حتی به هیئت داوران، گروه بازبینی و رییس جشنواره نیز اعلام کردم که اگر کاری باشد که قابلیت اجرا در حوزه هنری داشته باشد ما از گروه‌ها حمایت می‌کنیم تا اجرای عموم در تماشاخانه مهر و ماه داشته باشند این تعامل در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد.

*مشارکت تئاتری‌های 4 قاره دنیا

همچنین هادی همتی که به جانشینی از حامد سلیمانی زاده مدیر بخش بین الملل جشنواره در نشست شرکت  کرده بود، گفت: امسال 16 مهمان خارجی و 16 هنرمند از 4 قاره و 10 کشور از جمله استرالیا، روسیه، بنگلادش، آلمان، فرانسه، ژاپن و ... خواهیم داشت.

وی با اشاره به ترتیب اجرای 10 نمایش خارجی در جشنواره گفت: اتفاق جدید این است که تعامل بین دانشجویان ایرانی،‌خارجی و اساتید خارجی در قالب کارگاه‌ها و کلاس‌ها بیشتر خواهد شد . همچنین 90 ساعت ورکشاپ ، نشست‌های پرسش و پاسخ  و 4 پنل تخصصی در رشته نمایش و حوزه‌های دیگر خواهیم داشت.

همتی رویکرد بخش بین الملل در انتخاب آثار را توجه به آثار معاصر و توجه به فرم و ایده‌های جدید برشمرد.

*بخش تیزر به جشنواره تئاتر دانشگاهی افزوده شد

همچنین مهدی آشنا مدیر بخش عکس، پوستر و تیزر جشنواره نیز با اشاره به اینکه امیدوار است برای سال‌های بعد از تیم تازه نفس و جوانتری در این بخش استفاده شود، گفت: حال و هوای تئاتر دانشگاهی به من انرژی مضاعف می‌دهد چرا که حالش خوب است. تصمیم داریم  کارگروهی برای سال بعد برگزار کنیم تا نیروهای جدید به این عرصه بیایند و قول می دهم که سال بعد نباشم.

وی همچنین افزود: قرار شده برای هر بخش عکس، تیزر و پوستر یک مسئول قرار داده شود تا یک جشنواره بدون پول به مقصد برسد. البته بخش تیزر از امسال به جشنواره اضافه شده است که به دلیل اهمیت فضای مجازی امیدوار هستیم استقبال خوبی از آن شود مسئله فروش و تبلیغات هم برای ما خیلی مهم است چرا که الان بخش تبلیغات جدی و گسترده است.

آشنا درباره نمایشگاه پوستر و عکس اظهار داشت: سالن نمایشگاه هنوز مشخص نیست امسال فراخوان این بخش طور دیگری خواهد بود دوستان هم گروهی و انفرادی می‌توانند شرکت کنند.

*محتوای جشنواره تئاتر درآمدزا خواهد شد

محمد امین علیزاده مدیر تبلیغات و بازاریابی با اشاره به جای خالی این بخش در جشنواره‌ها گفت: یک بخش‌هایی امسال به تبلیغات  اضافه شده مثل تابلوهای محیطی سطح شهر تهران که قطعا پوشش داده خواهد شد، تابلوهای مترو تهران، چند شبکه تلویزیونی برای پوشش محتوا که در حال مذاکره با آنها هستیم.

وی در ادامه افزود:‌امسال تلاش داریم محتوای جشنواره را درآمدزا کنیم.  تقاضا داریم از نشریات و ناشران کتب هنر به جشنواره نگاه ویژه داشته باشند.

*بلاتکلیفی سایت فروش بلیت جشنواره

در پایان نشست نیز حسین عبداللهی با اشاره کمبود زمان برای بهتر اجرا شدن فعالیت های جشنواره گفت: تمرکز ما در این جلسه بر جشنواره تئاتر مناطق بوده نشست دیگر ما برای جشنواره تهران برگزار خواهد شد. ما از همه دانشگاه‌هایی که رشته تئاتر دارند به ویژه تهران برای ارسال آثار دعوت کردیم و در نهایت آثار دانشگاه سوره تهران، هنر و معماری و تربیت مدرس جمع آوری شد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه بخش مناطق هم در استان بوشهر زیرساخت های خوبی دارد امیدواریم دبیر دوره بعد هم به زودی مشخص شود تا شاهد برپایی بخش مناطق در استان‌های مختلف هر سال باشیم.

عبداللهی درباره بودجه قطره چکانی جشنواره گفت: قطعا این دوره بودجه از سال پیش و سال های پیش بیشتر نخواهد بود بنابراین ما هم سعی کردیم بخشی از هزینه‌ها را با مشارکت مراکز و نهادها تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه سایت فروش بلیت جشنواره هنوز مشخص نشده گفت: با چند سایت صحبت کردیم که قرار است مذاکرات به زودی به نتیجه برسد و عنوان آن را  در نشست بعدی اعلام خواهیم کرد.

عبداللهی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه تا سوم اردیبهشت ماه که جشنواره مناطق آغاز می‌شود چیزی نمانده اما هنوز سایت بلیت فروشی مشخص نشده است، گفت: برای انتخاب سایت ما تا یک زمانی منتظر می‌مانیم تا با سایت‌هایی که وارد مذاکره شدیم نتیجه حاصل شود وگرنه از آنها عبور می‌کنیم، مثل دانشگاه آزاد که حمایتی که از ما نکرد و ما هم به‌رغم اینکه این همه دانشجو برای تئاتر در آنجا وجود دارد، از خود دانشگاه و حمایتشان گذشتیم.

وی در پایان گفت: صحبت‌هایی برای ارائه آثار برگزیده این جشنواره در جشنواره تئاتر فجر سال جاری صورت گرفته که از بخش تجربه‌های اجرا و تئاتر صحنه‌ای این آثار انتخاب خواهد شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول