چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی برونسپاری آموزش مهارتهای رشتۀ مبارزه با مواد مخدر، با استفاده از مدل تصمیمگیری چند معیاره با روش آمیخته انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ خبرگان، کارشناسان و مدیران دانشگاه و ناجا بوده که دارای تجربه و تخصص در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر و نیز آشنا با آموزش و موضوع برونسپاری بودند. نمونۀ آماری این پژوهش در دو مرحلۀ کیفی و کمی پژوهش که به ترتیب شامل 13 و 20 نفر بود، به شکل هدفمند انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی علاوه بر بررسی اسناد و مدارک و ادبیات نظری و غیره، شامل مصاحبههای عمیق و توزیع دو نوع پرسشنامۀ محقق ساخته بود. روش تجزیه و تحلیل به کار رفته در این پژوهش، روش دلفی فازی، روش آنتروپی شانون و نیز روش تاپسیس فازی بود که با استفاده از نتایج آنها، تصمیمگیری چند معیاره انجام شد. یافتههای این تحقیق، دروس مهارتی رشتۀ مبارزه با مواد مخدر را با استفاده از هفده معیار تصمیمگیری در برونسپاری مهارتهای آموزشی اولویتبندی کرده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که امکان برونسپاری آموزشِ مهارتهای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و سه مهارت «تستهای شناخت مواد مخدر و روانگردان»، «شناخت ظاهری انواع مواد مخدر» و «شناخت گیاهان تولید مواد مخدر» به ترتیب در اولویت اول تا سوم برونسپاری قرار دارند.
کلیدواژگان: برونسپاری، آموزش، مهارت، رشتۀ مواد مخدر، تصمیمگیری چند معیاره
نویسندگان:
اکرم علیمردانی ,حمیدرضا آراسته ,حسن رضا زینآبادی ,علی محبی
فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی - دوره دوازدهم، شماره 48, زمستان 1396.