اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از فوتبال اصفهان در سالی که گذشت

حذف نوستالژیک سپاهان از آسیا طعم قهرمانی را گس کرد

خبرگزاری فارس: با وجودی که فوتبال اصفهان در سال 90 در رده باشگاهی موفق عمل کرد، اما حذف نوستالژیک سپاهان از گردونه مسابقات آسیایی موجب شد تا موفقیت‌های باشگاهی تحت‌الشعاع این ناکامی قرار گیرد.

حذف نوستالژیک سپاهان از آسیا طعم قهرمانی را گس کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان ماه‌های ابتدایی سال 90 برای فوتبال اصفهان با قهرمانی سپاهان و عنوان سومی ذوب‌آهن در دهمین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال همراه بود.

قهرمانی تیم سپاهان در این رقابت‌ها که دومین قهرمانی متوالی و سومین قهرمانی این تیم در کل ادوار لیگ برتر حرفه‌ای محسوب می‌شد، رکورد جاودانه‌ای را برای این تیم به ثبت رساند تا نماینده فوتبال اصفهان که به تعبیر کارشناسان، فوتبال ایران را از وضعیت دوقطبی سرخابی‌ها خارج کرده بود، بهترین تیم دهه نخست فوتبال حرفه‌ای ایران لقب گیرد.

تیم ذوب‌آهن نیز در پایان این مسابقات توانست بعد از تیم‌های سپاهان و استقلال به عنوان سوم دست پیدا کرده و سهمیه آسیایی کسب کند، هر چند که بعدها به دلیل تغییر قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه مستقیم این تیم از دست رفت.

تیم سپاهان در مقام قهرمان لیگ در مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیز توانست نتایج خوبی کسب کند.

تیم سپاهان با هدایت لوکا بوناجیج می‌رفت که درخشش دوره پنجم را تکرار کند، از طرفی نیز با صعود طلایی پوشان از مرحله گروهی و برتری در مرحله پلی‌آف مقابل تیم بنیادکار و برخورد با تیم السد در مرحله یک چهارم نهایی دست به دست هم داده بود تا اصفهانی‌ها نقشه قهرمانی در آسیا را با جزییات ترسیم کنند اما یک اشتباه کافی بود تا همه این آرزوها یک شبه بر باد رود.

رحمان احمدی دروازه‌بان سپاهان پیش‌تر در تیم پرسپولیس دو کارته شده بود و سرپرست و کادر فنی باشگاه بدون توجه به این نکته احمدی را در بازی رفت با السد به میدان فرستادند تا بلافاصله بعد از به صدا درآمدن سوت پایان بازی، مسئولان باشگاه قطری دست به کار شکایت به AFC شده و در نهایت نیز توانستند رأی را به سود خود برگردانند و تیم سپاهان با وجود برتری در هر دو بازی رفت و برگشت، از صعود به نیمه نهایی بازماند.

مجید بصیرت متهم ردیف اولی حذف سپاهان نیز به فاصله یکی دو ماه بعد از سمت خود برکنار و سمت تشریفاتی مدیر فنی را در اختیار گرفت، اما این اتفاق به یک خاطره تلخ نوستالژیک نه برای سال 90 که برای همه ادوار لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شد.

*نزول شگفتی ساز

تیم ذوب‌آهن نیز که فصل 2011 شگفتی ساز آسیایی شده بود، در فصل گذشته نیز از مرحله گروهی صعود و در مرحله پلی‌آف نیز النصر را مغلوب کرد، اما در مرحله یک چهارم در مصاف با تیم سامسونگ کره جنوبی، در شرایطی که شانس صعود داشت، مغلوب ناداوری شده و از دور مسابقات حذف شد.

*سپاهان و ذوب ‌آهن روی ریل صعودی

پیش از آغاز لیگ یازدهم هیچ یک از تیم‌های اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کردند.

سپاهان با از دست دادن سرمربی و تعدادی از بازیکنان سرشناس می‌رفت که به یک تیم معمولی تبدیل شود و تیم ذوب‌آهن نیز با توجه به مشکلات مالی و اختلاف نظر مدیر عامل و سرمربی باشگاه در وضعیت مشابهی با تیم همشهری قرار داشت.

در هفته‌های ابتدایی لیگ نیز سپاهان و ذوب‌آهن در جمع مدعیان جایی نداشتند، اما به مرور سپاهان بعد از کنار رفتن لوکا بوناچیچ و جایگزینی زلاتکور کرانچار به جای وی، توانست به جمع مدعیان بازگردد و با ادامه روند صعودی سال 90 را با صدرنشینی به پایان برد تا خیز بلندی برای هتریک قهرمانی بردارد.

اما تیم ذوب‌آهن نشانی از تیم منسجم سه فصل گذشته نداشت و مشکلات مالی نیز به بهانه‌ای برای بد نتیجه گرفتن این تیم تبدیل شده بود و با رده ششمی سال را به پایان برد.

*ذوب‌آهن؛ دو حذف در یک سال

با توجه به کاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا، تیم ذوب‌آهن ناچار شد برای رسیدن به مرحله نهایی مسابقات آسیایی، مسیر دشواری را پشت سر بگذراند.

بر اساس قرعه دو تیم ایرانی ذوب‌آهن و استقلال در این مرحله با یکدیگر برخورد کردند و تیم اصفهانی با شکست برابر حریف خود از راه یابی به مراحل بالاتر بازماند.

اما تیم سپاهان با سهمیه مستقیم در مرحله گروهی حاضر شد و در دو هفته سپری‌شده از این مسابقات با یک برد و یک تساوی توانسته صدرنشینی گروهش را در اختیار بگیرد.

منصور ابراهیم‌زاده سرمربی تیم ذوب‌آهن معتقد است تیمش با وجود همه مشکلات و شرایطی که داشته همانند یک خانواده کارش را پیش برده است.

وی در مورد اینکه با وجود مشکلات مالی حاضر شد برای چهارمین سال متوالی هدایت این تیم را بر عده بگیرد، افزود: اگر از این تیم می‌رفتم پشت سرم حرف‌های زیادی می‌زدند و می‌گفتند من برای پول در این تیم مانده‌ام.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: من آدمی نبودم که وقتی پول از تیم رفت، ول کنم بروم، ماندم که نشان بدهم بدون پول هم حاضرم کارم را انجام بدهم.

ابراهیم‌زاده در مورد اینکه به عنوان سرمربی پیشین نایب قهرمان آسیا دوست دارد کدام تیم قهرمانی لیگ شود، گفت: باید واقع‌گرایانه فکر کنیم و امیدوار باشیم هر تیمی که بهتر است و شرایط خوبی دارد موفق شود. من به عنوان یک اصفهانی دوست دارم تیم‌های اصفهانی موفق شوند و قهرمان شوند، زیرا حضور تیم‌های خوب بر روی فرهنگ شهر و منطقه‌ام تأثیر مثبت می‌گذارد.

وی تاکید کرد: اکنون با شرایطی که سپاهان در جدول لیگ دارد و امتیاز‌هایی که از دیگر تیم‌ها پیش است باید بگویم اگر قرار است ما قهرمان نشویم دوست دارم سپاهان قهرمان شود.

*رحیمی: اولویت باشگاه قهرمان است

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اعتقاد دارد ممکن است در آینده باشگاه‌های ورزشی حمایت بخش دولتی را به همراه نداشته باشند، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که باشگاه بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

علیرضا رحیمی با بیان اینکه اولویت باشگاه قهرمانی است، اما نباید از توسعه زیر ساخته و استقلال باشگاه غافل شویم، تاکید کرد: خوشحالم توفیق خدمت در باشگاهی را به دست آوردم که در آن بزرگ شده‌ام و امیدوارم بتوانم تجربیاتم را در اختیار موفقیت این باشگاه بگذارم.

*قهرمانی در لیگ هدف من است

سرمربی تیم فوتبال سپاهان نیز مدعی شده تا زمانی که قهرمانی لیگ را به هواداران سپاهان هدیه نکند، به اهدافی که مدنظرش بوده دست پیدا نکرده‌ است.

زلاتکو کرانچار افزود: از سال‌ها قبل شناخت نسبی از فوتبال ایران داشتم و زمانی که مسئولان باشگاه سپاهان به من پیشنهاد همکاری دادند، بدون معطلی و با کمال میل پذیرفتم.

وی با بیان اینکه اهداف زیادی را در باشگاه سپاهان دنبال می‌کند، افزود: با وجودی که تیم سپاهان در لیگ صدرنشین است اما به اهدافی که برای تیم داشته‌ام، هنوز نرسیده‌ام.

=============

گزارش از مهری مصور

=============

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول